Velfærdsministeriet Dato:           6. februar 2008 Kontor:        Kommunaløkonomisk kt. J.nr.:            2003-2415-5 Fil-navn:      ØKU spm. 5
|
"Vil ministeren oplyse om status for investeringsstøtten til færger til småøer i Danmark?"
I forbindelse med kommunalreformen indgik det allerede i strukturaftalen af 24. juni 2004, at færgestøtten skulle omlægges til et generelt tilskud til ø-kommunerne.
Dette aftalepunkt blev udmøntet i finansieringsreformen i 2006, hvorefter den øremærkede færgestøtte samt en del af tilskuddet til vanskeligt stillede kommuner blev omdannet til generelle tilskud til kommuner med tillagte øer. Af tabel 1 fremgår beløbsstørrelserne i omlægningen i 2006-niveau
Tabel 1. Omlægning af færgestøtte til generelt tilskud
|
Mio.kr. (2006-niveau) |
Driftsstøtte |
|
Statens andel |
17,9 |
Amternes andel |
23,8 |
Driftsstøtte stat+amt |
41,7 |
|
|
Ydelsesstøtte |
|
Statens andel |
10,8 |
Amternes andel |
8,3 |
Ydelsesstøtte stat+amt |
19,1 |
|
|
Statstilskud til uddannelsesstøtte |
0,4 |
Del af særtilskudspulje |
10,5 |
|
|
Samlet, nyt generelt tilskud |
71,7 |
I den gamle færgestøtteordning var princippet, at stat, amt og kommune hver skulle bære en tredjedel af udgifterne. I og med, at der alene indgår de hidtidige stats- og amtsandele i det nye generelle tilskud, er det således også i den nye ordning forudsat, at kommunen skal bære en del af både drifts- og investeringsudgiften ved færgetrafik.
Det nye generelle tilskud fordeles til kommunerne således: