Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København K

Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]

J.nr. 2008-4415

 

Sammenslutningen af Danske Småøer

Strynø Brovej 12, Strynø

5900 Rudkøbing

 

________________________________________________________________


Dato: 22. september 2008

 

Kære Henry Larsen

 

Tak for Sammenslutningen af Danske Småøers henvendelse af 2. september 2008 til mig.

 

Jeg er meget enig med jer i, at et Danmark uden helårssamfund på de små øer vil være et fattigere Danmark.

 

Faktisk ligger det både mig og regeringen meget på sinde, at det fortsat skal være attraktivt at bosætte sig, arbejde og drive erhverv på landets småøer. Regeringen følger opmærksomt vilkårene for dette og støtter en positiv udvikling gennem en bred vifte af indsatsområder.

 

I den gamle færgestøtteordning var princippet, at stat, amt og kommune hver skulle bære en tredjedel af udgifterne ved færgedrift og investeringer i nye færger. Ordningen var således en refusionsordning (med loft), hvor kommune og amt kun fik statsstøtte, hvis de selv afholdt udgifter af samme omfang. En af ulemperne ved den type øremærket tilskud var, at den for både drifts- og ydelsesstøtten forudsatte en statslig detailadministration med kontrol af kommunernes og amternes udgifter til færgebetjening af de pågældende øer.

 

Staten har generelt forsøgt at afvikle refusionsordninger på driftsudgiftsområder over de senere år.

 

Med kommunalreformen er den tidligere færgestøtte omlagt til et generelt tilskud til kommuner med tilhørende øer. Omlægningen til et generelt tilskud skal ses på baggrund af, at der med kommunalreformen er sikret større og mere bæredygtige kommuner, der kan sikre en effektiv færgebetjening af de mindre øer.

 

I og med, at der alene indgår de hidtidige stats- og amtsandele i det nye generelle tilskud, er det således også i den nye ordning forudsat, at kommunen skal bære en del af både drifts- og investeringsudgiften ved færgetrafik.

 

Den kommunale færgebetjening kan dermed sidestilles med de øvrige kommunale serviceydelser, hvor spørgsmålet om prioritering og udformning af de enkelte tilbud er et lokalt spørgsmål. Det betyder, at udsving i omkostningerne på de enkelte forvaltningsområder som udgangspunkt også er noget der håndteres af den enkelte kommune. Færgebetjeningen er således et kommunalt ansvar.


Jeg går så selvfølgelig i den forbindelse ud fra, at kommunerne er bevidste om deres ansvar for øsamfundene.

 

I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at der med omlægningen til generelle tilskud ikke er fjernet midler fra tilskudsordningen. Tværtimod pris- og lønfremskrives hele ø-tilskuddet nu årligt, hvor den tidligere ydelsesstøtte ikke blev pris- og lønfremskrevet.

 

Yderligere ville den tidligere ydelsesstøtte bortfalde, når færgerne var betalt og afdragene dermed betalt, hvilket typisk er efter 15-25 år. En færges levetid må forventes at være længere end denne periode.

 

Hensigten med den nye ordning er, at investeringsstøttedelen af ø-tilskuddet, skal dække den årlige afskrivning på færger. Ordningen er således uafhængig af den til enhver tid gældende låneoptagelse til færger og færgelejer, herunder renteomkostninger.

 

Ved at dække afskrivningen, bidrager tilskuddet således til enten betaling af nuværende afdrag (ved nyere færger og færgelejer) eller opsparing til nye færgeinvesteringer (ved gamle færger og færgelejer).

 

Da tilskuddet ydes som et generelt tilskud, er det den enkelte kommunes ansvar at sikre denne opsparing. Velfærdsministeriet har d. 30. juni 2008 i en særskilt skrivelse orienteret samtlige kommuner med minde øer om hensigten med den nye ordning.

 

Jeg kan oplyse, at ø-tilskuddet til de 19 kommuner med øer i 2008 er på 76,2 mio. kr.

 

Hertil kommer, at der med finanslovsforliget for 2008 blev afsat ekstra 20 mio. kr. årligt i perioden 2008-2010 til en tilsagnspulje til anskaffelse af nye færger. Dermed mener jeg, at den kritik, der har været omkring, hvorvidt der er tilstrækkelige midler i investeringsstøttedelen af ø-tilskuddet er imødekommet.

 

Endelig vil jeg også minde om, at Transportministeriet administrerer en ordning, der skal sikre gratis person-, cykel- og invalidebiltransport til og fra 26 småøer. Ordningen gælder for passagerer, der har folkeregisteradresse på den enkelte ø, og kan således modvirke fraflytning fra øsamfundene.

 

Tak, fordi I tog jer tid til at skrive til mig.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Karen Jespersen

Â