Folketingets Økontaktudvalg 2007-08 (2. samling)
ØKU Alm.del Spørgsmål 7
Offentligt
519435_0001.png
519435_0002.png
519435_0003.png
Oversigt over de 24 færger til de små øer, aktuelle projekter ogforventede investeringerFærgernes alderVenø bygget i 1956Fur bygget i 2003 samt en gammel afløserfærge fra 1973Egholm bygget 1972Anholt bygget 2002Tunø bygget 1993Endelave bygget 1996Hjarnø bygget 1987Årø bygget ca. 2004Barsø bygget 1980Bågø bygget 1975Avernakø/Lyø bygget 1965Bjørnø bygget 1994Skarø/Drejø bygget 1997Hjortø bygget 1976Birkholm bygget 2006Strynø bygget 1966Askø bygget 1992Femø bygget 1996Fejø bygget 2005Omø bygget 2005Agersø bygget 1993
Nekselø bygget 1969Sejerø bygget 1998Orø bygget ca. 2002
Aktuelle projekter og priserNy færge til Venø: Pris 50 mio. kr. i 2005-priserNy færge til Hjarnø: Pris 32 mio. kr. i 2005-priserNy færge til Avernakø/Lyø: Pris 62 mio. kr.Ny færge til Fur: 35 mio. kr.(Fur har godt nok en forholdsvis ny færge, men en øget trafiknødvendiggør en færge mere)
Færger der formodentlig skal udskiftes i de nærmeste årDet er svært at forudsige hvornår en færge skal udskiftes. Det er ikke altid færgens alder, der erafgørende. Det kan være måden, den er konstrueret på, som ikke lever op til søfartsstyrelsens krav.Der kan også (og det er jo positivt) ske en udvikling på øen, som nødvendiggør en større kapacitet.Det er mindst lige så svært at give et kvalificeret bud på, hvad en ny færge vil koste. Det kan f.eks.være meget forskelligt, hvor meget der skal ændres ved havnene. Men jeg gør et forsøg ved atsammenligne med tilsvarende projekter jeg kender til.Jeg vover nogle bud.Nekselø-færgen er i meget ringe stand. Der må imødeses en udskiftning inden for de næste 2-3 år.Et pris-gæt: 20 mio. kr.Bågø-færgen. De har lige gennemført nogle forbedringer og forventer tilladelse til at bruge den ca.5 år mere. Derefter er det formodentlig slut. En ny. Pris-gæt 45 mio. kr.Egholm-færgen er gammel og har for lille kapacitet til øens behov. Der kan snart forventes et nytprojekt. Pris-gæt på en ny 35 mio. kr.Strynø-færgen. Her er det svært. Færgen ejes af et privat selskab. Den er gammel. Der er kræftersom ønsker, at kommunen går ind med en ny færge, når den nuværende aftale udløber. Uanset hvadder sker, er det mit gæt, at det bliver nødvendigt med en ny færge inden for 5 år. Pris-gæt 50 mio.kr.Agersø-færgen er ikke så gammel. Men den har lige fra starten været en problemfærge og er detstadig. Derfor er der seriøse planer om at udskifte den. Pris-gæt 55 mio. kr.
AfløserfærgeDer er behov for afløsning, når den ordinære færge er på det årlige eftersyn, eller hvis den på grundaf skade er ude af drift.Ca. halvdelen af færgerne er små. De besejler enten de mindre øer, eller øer, som ligger i fjorde.Her klares afløsning med en fiskekutter, eller en anden båd.Færgeselskabet Vestsjælland, som står for færgedriften til Omø, Agersø, Nekselø og Sejerø, harhidtil haft en ekstra færge.Denne færge har været chartret ud til afløsning i de andre færgeselskaberDen nuværende ekstra færge (den tidligere Omø-færge) er dog nu i en tilstand, at den bliver for dyrat vedligeholde.Derfor må der findes en anden løsningDer har ikke været talt om hvad der så skal ske. Men en situation uden afløserfærge vil være enkatastrofe, for de øer med længere sejlafstand, der betjenes af de større færger.Derfor kan en ny afløserfærge til omkring 50 mio. kr. - meget sandsynligt komme på tale.Henry Larsen