STRYNØ BEBOERFORENING
                                              FærgeBrugerGruppen
                                                                                                                                  Â
 Formand: Thor Karup, Fredensgade 14, Strynø, DK 5900 Rudkøbing, tlf.: 6251 3051, e-mail: [email protected]
                                                                                                       Â
FAA                                                                                                          Strynø, den 19. juni 2008
Læserbrevsredaktionen
Hvad nu Strynø ?
Ã…bent brev til borgmester Knud Gether
Kære Knud Gether
Det var en grim oplevelse forrige lørdag formiddag at læse juni nummeret af øens lokale informationsorgan – Strønyt.
Dér blev offentliggjort de nye priser for færgeoverfart pr. juli 2008, som byrÃ¥det for Langeland Kommune har vedtaget sammen med Færgeselskabet – og det ligner meget et â€Farvel Strynøâ€.
Prisstigninger på fra 36 til over 100 % for måneds-/årskort og 10-turs kort:
Stigningerne rammer som det ses primært Strynøs pendlere, der dagligt må på den anden side for at slæbe en indtægt og skattekroner hjem til bl. a. Langeland Kommune, men derudover erhvervslivet - herunder købmanden - der er afhængig af godstransport.
For en almindelig lille gulpladebil på under 2 t stiger årskortet fra 7.350 til 12.500 kr. = 5.150 kr. Der skal 12 – 14.000 mere i lønningsposen for at klare den ekstraudgift – hov, hvad skete der nu med lønstigningerne i den nye overenskomst ?
Den første tanke var, at så har de da endelig fået taget sig sammen til at købe en ny færge, men ved nærmere eftertanke: Nej - færger er alligevel ikke sådan noget, man bare render ud og køber.
Jamen hvad har man så lavet, som kan begrunde de vilde prisstigninger ?
Er det blevet muligt at reservere on-line på samme dag, som man skal med over ? eller er der kommet mere handicapvenlig indretning af færgen ? flere daglige afgange ? offentliggørelse af priser for godstransport ? gennemførelse af brugerundersøgelse ? eller andre tiltag, som kunne højne serviceniveauet ?
Desværre ser det ikke sådan ud.
Der ses faktisk ikke at være nogen som helst sammenhæng mellem prisforhøjelse og evt. modydelse, som reelt er ikke-eksisterende. Der er således ingen begrundelse for forhøjelserne bortset fra kommunens evigt slunkne pengekasse – var der nogen, der sagde skjult skatteforhøjelse ? Det er vist ikke noget, regeringen er så begejstret for.
Den ekstraindtægt, kommunen får ud af prisforhøjelserne, er så beskeden, at den næppe vil påvirke kommunens totale økonomi i noget videre omfang. Den er derimod af meget stor betydning for de strynboer, der skal betale skatteforhøjelsen.
Vi vil derfor fra Strynø Beboerforening kraftigt opfordre kommunen til at tage disse helt uanstændige prisforhøjelser af bordet og – såfremt priserne overhovedet bør forhøjes - ikke at forhøje dem ud over hvad der svarer til inflation, prisudvikling m.v. samt færgens indretning. Det sidste burde faktisk medføre en prisreduktion snarere end det modsatte.
Langeland Kommune fik ved sammenlægningen en kulturel perle i sin turban – men er langelandske politikere overhovedet i stand til at forvalte denne arv ?
Det sidste udspil ligner snarere afvikling end udvikling – skal vi virkelig have staten og Christiansborg involveret for at opnå tålelige tilstande for færgefarten til småøerne ?
Med venlig hilsen
Thor Karup