Økontaktudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

 

Velkommen til Folketingets Økontaktudvalg - ØKU

- En guide til udvalgets arbejde.

 

 

Udvalget bistås af:

Udvalgssekretær Eva Esmarch tlf. 33 37 55 15 (e-mail [email protected]) og

Udvalgsassistent Tommy Jørgensen tlf. 33 37 55 34. (e-mail uatomj@ft.dk)

Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).

 

Økontaktudvalget har ikke et særligt mødetidspunkt eller et særligt mødeværelse.

 

Udvalget er et kontaktudvalg mellem Folketingets partier og Sammenslutningen af Danske Småøer. Udvalget nedsættes for en valgperiode med ét medlem fra hvert af de i Folketinget repræsenterede partier. Udvalget har derfor nu 8 medlemmer og ingen stedfortrædere.

 

Udvalget har ved nedsættelse følgende medlemmer:

 

Preben Rudiengaard (V), formand,

John Dyrby Paulsen (S),

Henrik Brodersen (DF),

Kristen Touborg (SF),

Tom Behnke (KF),

Bente Dahl (RV),

Jørgen Poulsen (NY) og

Per Clausen (EL).

 

Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål og samrådsspørgsmål.

 

Sagsområder

Som kontaktudvalg til Sammenslutningen af Danske Småøer afholder udvalget 2-3 gange om året møde med repræsentanter for Sammenslutningen. Disse møder foregår på Christiansborg. Sammenslutningen af Danske Småøer består af 27 øer der har det til fælles, at de ikke er landfaste og ikke udgør en selvstændig kommune. De 27 øer har godt 5000 indbyggere.

Herudover har der været en tradition for, at udvalget 1 gang hver sommer besøger nogle af de danske småøer sammen med repræsentanter for Sammenslutningen. I 2007 besøgte udvalget Mandø og Aarø. Herudover holder udvalget møder efter behov, f.eks. hvis en minister er kaldt i samråd i udvalget.

Udvalget behandler ikke lov- og beslutningsforslag, men udvalget beskæftiger sig i øvrigt bredt med vilkårene på de danske småøer. Udvalget kan stille spørgsmål til de relevante ministre på alm. del til skriftlig og mundtlig besvarelse. Spørgsmålene vil ofte være rettet til enten finansministeren, fødevareministeren, miljøministeren eller velfærdsministeren.

Love                                                                                                               Lov om støtte til de små øsamfund (østøtteloven) retter sig særligt mod de små øer. Gennem østøtteloven ydes der støtte (tilskud) til forsøgsordninger og projekter, der kan bidrage til at holde de små øer i gang som levende, velfungerende samfund. Der er f.eks. ydet støtte til projekter som styrker ø-turismen, sikrer dagligvareforretninger på øerne m.v. Bevillingerne er i 2007 på i alt 4,9 mio. kr. Herudover ydes der støtte på 1,1 mio. kr. til drift af Sammenslutningen af Danske Småøers sekretariat.

Anden information                                                                                    Sammenslutningen af Danske Småøer har sekretariat pÃ¥ Strynø. Adressen er Strynø Brovej 12, 5900 Rudkøbing. Tlf. 62 51 39 93, fax. 62 51 39 96, e-post. [email protected] .

Sammenslutningens netsted har adressen: www.danske-smaaoer.dk

Sammenslutningen udgiver Ø-Posten, som udvalgets medlemmer får tilsendt.

 

Mødeindkaldelser

Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt i god tid inden et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

Møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt

Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.

 

Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark.

 

Udvalgsdokumenter

I udvalget er der kun dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Disse dokumenter er opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.

 

Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. på Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted (www.ft.dk) 24 timer efter bilagsomdelingen på Christiansborg.

 

Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den interne version af Folketingets netsted, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside.

 

 

 

Deltagelse i konferencer og høringer m.v.

Økontaktudvalget modtager enkelt invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.

 

Yderligere information

For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk

 

HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005

søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet

 

Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:

søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening

 

Baggrundsmateriale om alm. del samt links til ministerier, der har relation til Økontaktudvalget:

søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier

søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Økontaktudvalget

 

EU links:

søg: Nettinget / EU-Oplysningen