STATSMINISTERIET

                                                                                                        Dato:  6. november 2006

 

 

Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar (endeligt) på spørgsmål nr. S 466 stillet af Line Barfod (EL).

 

 

 

 

Spørgsmål:

 

”Vil statsministeren oplyse, om han har udstukket nye regler for ministres del­tagelse i reklamer i forhold til statsministerens retningslinjer som beskrevet i svarene på S 5274 og S 5510 i folketingssamlingen 2003-04 og S 965 i folketings­samlingen 2004-05, 2. samling, hvor statsministeren gav udtryk for, at »ministre skal være tilbageholdende med at optræde i reklamemæssige sammenhænge« og  »Ministre bør afholde sig fra i reklamemæssigt øjemed at anprise virksom­he­der«, idet spørgeren går ud fra, at finansministeren ikke ville deltage i en re­klame i modstrid med statsministerens retningslinjer?”

 

 

Svar:

 

Som jeg gentagne gange har givet udtryk for, er det min opfattelse, at ministre bør være tilbageholdende med at indgå i reklamemæssige sammenhænge. Dette er selvsagt fortsat min holdning.

 

Med hensyn til den konkrete sag kan jeg i øvrigt henvise til finansministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 372 af 23. oktober 2006 fra Line Barfod (EL).