|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
6. juni 2007 |
Vedlagt fremsender jeg min endelige besvarelse af spørgsmål S 3601 stillet af Karen Hækkerup den 19. marts 2007.
Med venlig hilsen
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
6. juni 2007 |
Endelig besvarelse af spørgsmål S 3601 stillet af Karen Hækkerup den 19. marts 2007.
Spørgsmål S 3601:
Svar: Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet, Skatteministeriet, Socialministeriet samt Transport– og Energiministeriet, hvilke jeg henholder mig til. Kulturministeriet og Transport– og Energiministeriet fandt ikke at have informationsaktiviteter i specifik tilknytning til Øresundsregionen.
Økonomi- og Erhvervsministeriet: Et væsentligt led i gennemførelsen af en sammenhængende informationsindsats i Øresundsregionen var etableringen af informationstjenesten Øresunddirekt i 2000.
Øresunddirekt formidler offentlig information fra myndigheder til borgere og virksomheder i Øresundsregionen via let tilgængeligt informationsmateriale og en særdeles brugervenlig hjemmeside. Endvidere besvarer organisationen telefoniske henvendelser og henvendelser via e-mail. PÃ¥ hjemmesiden er det for eksempel muligt at finde oplysninger om regler og praktiske forhold i forbindelse med at bo, arbejde og studere pÃ¥ tværs af Øresund samt etablere virksomhed i regionen. Øresunddirekt arrangerer desuden workshops, borgermøder og andre aktiviteter vendt mod borgerne i Øresundsregionen, ligesom Øresunddirekt har til opgave at fremme samarbejdet mellem myndigheder og sagsbehandlere i regionen. Â
Ud over web-tjenesten samarbejdes med Informationscenteret Øresunddirekt i Malmø, hvor repræsentanter fra AF-Øresund (et samarbejde mellem arbejdsformidlingerne i Danmark og Sverige) og en række svenske myndigheder (Försäkringskassan, Länsstyrelsen samt Skatteverket) besvarer spørgsmål.
Fra 2000-2003 blev Øresunddirekt finansieret af den danske og svenske stat. Fra 2004 – 2006 har den danske stat og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) finansieret Øresunddirekt København, mens Øresunddirekt Malmö finansieres af den svenske stat og Region Skåne. Selvom Øresunddirekt København og Øresunddirekt Malmö er to organisationer, foregår en lang række aktiviteter i tæt samarbejde og dialog. Samarbejdet afspejles fx ved, at publikationer og andet informationsmateriale produceres i tæt dialog mellem de to organisationer og med samme grafiske design.
Økonomi- og Erhvervsministeriet og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) har i perioden 2004-2006 ydet et årligt tilskud hver på 2,5 mio. kr. til Øresunddirekt. Københavns Kommune har varetaget driftsansvaret. Tilskuddet er forlænget til og med 1. halvår 2007. Med nedlæggelsen af HUR og oprettelsen af Region Hovedstaden er der i 2007 nedsat en arbejdsgruppe, som bl.a. skal vurdere behovet for en videreførelse af Øresunddirekt og finansiering heraf. I arbejdsgruppen deltager bl.a. en repræsentant fra Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Trafikken på Øresunddirekts hjemmeside har siden 2000 været stigende. I 2006 var der ifølge Øresunddirekts egne oplysninger 561.602 unikke besøg på web-portalen. Også antallet af øvrige henvendelser via telefon, e-mail og personligt fremmøde er steget fra 2005-2006.
Skatteministeriet: Grænsegængercenteret SkatØresund blev etableret i januar 2004. FormÃ¥let med kontoret var at samle ekspertisen vedrørende beskatning af personer med bopæl i Sverige og indkomst fra Danmark. Â
Det har siden centerets start været visionen, at SkatØresund via informationsformidling kunne hjælpe kunderne, så de ikke oplevede en skattebarriere ved at begynde at arbejde i Danmark.
Informationsopgaven løses gennem virksomhedsbesøg, deltagelse i konferencer og workshops, møder med medarbejderne fra den svenske del af Øresundsregionen, hvervemøder arrangeret af danske arbejdsgiverorganisationer samt samarbejde med de sociale myndigheder i begge lande.
Et andet informationstiltag er borgermøder om selvangivelser, der afholdes hvert år. Sidste år afholdt SKAT syv møder, hvor der var tilmeldt omkring 350 personer i alt. På møderne informerer skattemyndighederne i Sverige og SkatØresund om, hvad kunderne kan forvente af skattemyndighederne, og hvad SKAT forventer af dem. Efter gennemgang af, hvad der skal udfyldes i de to landes selvangivelser, er der mulighed for individuel kontakt med en sagsbehandler.
I 2006 blev konceptet udvidet med et virksomhedsmøde. Her blev virksomheder med mange svenske ansatte inviteret til et informationsmøde, hvor SKAT gennemgik, hvad virksomhederne kan forvente af skattemyndighederne, og hvad der omvendt forventes af virksomhederne. På denne måde sker der en proaktiv informationsindsats i forhold til virksomhederne.
Et væsentligt led i informationsindsatsen er samarbejdet med Øresunddirekt i København omkring workshops, borgermøder og andre aktiviteter vendt mod borgerne i Øresundsregionen. Desuden benyttes Øresunddirekt som SkatØresunds talerør over for kunderne.
SkatØresund er tillige den danske deltager i skatteportalen NordiskEtax, som er et nordisk samarbejde mellem skattemyndighederne. NordiskEtax består af en skatteportal, hvor man får præsenteret skattereglerne i de nordiske lande på sit eget sprog, samt har mulighed for at stille spørgsmål til skattemyndighederne. Dette er især spørgsmål, som dækker samspillet mellem to nordiske lande. Denne skatteportal blev åbnet 20. maj 2005.
SkatØresund har mange samarbejdspartnere i Øresundsregionen, bl.a. Øresundskomiteen, Øresundsbron og Øresundsinstituttet. Dette samarbejde er meget givende for alle parter, da der sker en udveksling af oplysninger om, hvad der sker i regionen.
Endvidere kan det oplyses, at Skatteministeriet i forbindelse med rapporten â€Ã˜resund – en region bliver til†i det daværende ToldSkat udarbejdede en pjece til borgere, der ønskede at arbejde eller flytte over sundet. Pjecen blev udgivet pÃ¥ sÃ¥vel dansk som svensk. Efterfølgende blev det besluttet at lave en hjemmeside, hvor de samme oplysninger blev lagt ud - men nu med mulighed for at opdatere løbende, efterhÃ¥nden som reglerne blev udbygget/ændret.
SkatØresund havde i 2006 44.000 henvendelser, heraf 14.000 personlige henvendelser.
Beskæftigelsesministeriet: Informationsindsatsen i Øresundsregionen på beskæftigelsesområdet finder primært sted gennem følgende indsatser: · Crossborder indsatsen. Formålet med EURES Crossborder er, at sikre bedst mulige vilkår for personer, der ønsker at være mobile på arbejdsmarkedet på tværs af Øresund. Opgaven, der koordineres af en Crossborder koordinator består i at: · Informere interesserede om arbejds- og levevilkår i regionen. · Informere om ledige stillinger og om efterspørgslen på arbejdskraft i regionen. · Støtte fælles grænseoverskridende tiltag på arbejdsmarkedet. · Informere om arbejdsmarkedsuddannelser i Øresundsregionen og i grænseregionen Sønderjylland – Schleswig · Virksomhedsservice – med information om EURES og udlandsrekruttering · Samarbejde med alle relevante aktører på arbejdsmarkedet.
Crossborder er baseret på en rammeaftale, der er underskrevet af EU-kommissionen samt alle relevante involverede aktører, dvs. arbejdsgiver- og arbejdstager organisationer, kommuner og arbejdsformidlinger på begge sider af Øresund samt Arbejdsmarkedsstyrelsen. Funktionen varetages på dansk side af Beskæftigelsesregionen.
· Rekrutteringskampagne som en del af regeringens såkaldte 13-punkt-plan for udlandsrekrutteringen, der blev lanceret i september 2006. Der er indledt en kampagne for at markedsføre Danmark som arbejdsland i Sverige med fokus på Sydsverige. Der er bl.a. følgende initiativer: o Distribution af informationsmateriale, herunder info-aviser o Jobmesser med danske virksomheder i Malmö, Kristianstad m.fl. o Samarbejde med sydsvenske medier, bl.a. Sveriges TV Syd.
Øresundsregionens Arbejdsmarkedspolitiske RÃ¥d er etableret ud fra et ønske om at skærpe den politiske bevÃ¥genhed og indflydelse pÃ¥ udviklingen af arbejdsmarkedet i Øresundsregionen. RÃ¥det er et samarbejde mellem myndigheder og arbejdsmarkedets parter pÃ¥ begge sider af Øresund. Se i øvrigt www.oresundsinfo.orgÂ
Socialministeriet: Den Sociale Sikringsstyrelse deltager i ØD-netværket hos Øresunddirekt sammen med danske og svenske myndigheder. Netværket har til formål at koordinere informations-/markedsføringsaktiviteter i Øresundsregionen. Via netværket deltager repræsentanter fra Styrelsen både som deltagere og som indlægsholdere i de workshops, som Øresunddirekt afholder for blandt andet netværket for sagsbehandlere og virksomheder.
På Den Sociale Sikringsstyrelses hjemmeside – www.dss.dk – findes en særlig information til personer, der arbejder i Danmark og/eller i Sverige og til pensionister, der flytter mellem Danmark og Sverige. Blandt andet findes særlig information om den Øresundsaftale om social sikring, som er indgået mellem Danmark og Sverige, og som vedrører personer, der arbejder i begge lande.
Bilateralt mellem Danmark og Sverige har Øresundsregionen medvirket til et mere intensivt samarbejde mellem Den Sociale Sikringsstyrelse og de myndigheder i Sverige, som har med lovvalg og pension at gøre. Blandt andet har styrelsen tæt kontakt med Försäkringskassserne i Sverige.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|