
UDENRIGSMINISTERIET

Den 21. februar 2007
Spørgsmål i Folketinget
nr. S 2888 af 15. februar 2007 
til skriftlig besvarelse fra Peter 
Skaarup (DF)

Spørgsmål nr. S 2888 fra Peter Skaarup (DF) til udenrigsministeren:

»Vil udenrigsministeren oplyse, hvilke retssager, sigtelser hhv. domme de journalister og 
redaktører, som støttede eller genoptrykte Morgenavisen Jyllands-Postens karikaturer eller andre 
karikaturer af Muhammed under muhammedkrisen, efterfølgende er blevet en del af som følge af 
disse handlinger, samt oplyse om Udenrigsministeriet har foretaget sig noget konkret for at hjælpe 
disse udover de generelle initiativer, der er forbundet med Det Arabiske Initiativ?«

Svar: 

”Udenrigsministeriet er ikke i besiddelse af en fuldstændig oversigt over retssager, sigtelser og 
domme, der måtte have relation til tegningesagen. Udenrigsministeriet har imidlertid fulgt en 
række sager, og der vedlægges en uformel oversigt med status for relevante retssager, sigtelser 
og domme, der er kendt af danske repræsentationer i Jordan, Yemen, Malaysia, Indonesien, 
Egypten og Frankrig. Udenrigsministeriet har - jvf. spørgerens begrundelse – ingen oplysninger 
om retssager i Algeriet.

Udenrigsministeriet følger krænkelser af menneskerettighederne globalt set, og er aktiv i en 
række fora i bl.a. FN for generelt at forbedre menneskerettighedssituationen. 
Udenrigsministeriet følger også sammen med andre EU lande i et vist omfang konkrete sager 
om krænkelser af menneskerettighederne, men intervenerer normalt ikke direkte i sager, der 
verserer ved andre landes domstole. Udenrigsministeriet har ikke interveneret med konkrete 
officielle opfordringer, tilkendegivelser eller lignende i de i bilaget nævnte konkrete sager. De 
pågældende har heller ikke selv anmodet om dansk støtte. 

Som nævnt i svaret på spørgsmål S 1419 af 13. december 2006 har ytrings- og pressefrihed fra 
starten indgået som et centralt tema i Det Arabiske Initiativ. Blandt programmerne er et 
regionalt medieprogram samt et lokalt medieprogram under det bilaterale partnerskabsprogram 
i Yemen. I Yemen samarbejdes bl.a. med Yemens Journalistforbund. En del af 
samarbejdsnetværket på de forskellige medieprogrammer under Det Arabiske Initiativ er de fire 
organisationer: Center for Defending Freedom of Journalists, International Federation of 
Journalists, Reporters without Borders og International Freedom of Expression Exchange. 
Disse har alle  mandat til at monitorere overgreb på frie medier og advokere for demokratiske 
reformer for medier i den Arabiske region. De offentliggør selvstændigt opgørelser over 
verserende sager, og man kan således på deres hjemmesider løbende følge med i sager 
vedrørende mediernes forhold i den arabiske verden (se links nedenfor). Aktuelt har 



International Federation of Journalists og Yemens Journalistforbund i Jordan og Yemen 
involveret sig i sagerne om de dér fængslede redaktører.

Center for Defending Freedom of Journalists 
http://cdfj.org/look/en-
article.tpl?IdLanguage=1&IdPublication=1&NrArticle=3026&NrIssue=2&NrSection=1

International Federation of Journalists
http://www.ifj.org/

Reporters without Borders
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20

International Freedom of Expression Exchange
http://www.ifex.org/



Bilag 

Jordan. En jordansk domstol idømte i maj 2006 Jihad al-Momani, chefredaktør på Shihan, og 
Hashim al-Khalidi, chefredaktør på al-Mihwar, to måneders fængsel for at have krænket religiøse 
følelser i forbindelse med genoptrykningen af tegningerne. De to anklagede erklærede sig ikke-
skyldige. De blev løsladt mod kaution, og sagerne blev anket. 

I februar 2007 er det oplyst, at sagerne mod Jihad al-Momani og Hashim al-Khalidi ikke er 
bortfaldet, men at de samtidig ikke forfølges. 

Yemen. De tre aviser Al-Horiah, Yemen Observer og Al-Rai al-A’an blev lukket efter at have 
genoptrykt tegningerne. Efter møde med det yemenitiske journalistforbund ophævede 
premierminister Bajami den 2. maj 2006 lukningen af de tre aviser. Retssagerne fortsætter. 
Herudover er der følgende individuelle retssager mod redaktører/journalister, idet det 
bemærkes, at ingen af sagerne vurderes at være endeligt afsluttede:

Al-Horiahs redaktør Akram Sabrah og journalist Yahia al-Abed blev den 12. december 2006 
idømt fire måneders betinget fængselsstraf. De to journalister fik en måneds skriveforbud og 
avisen blev lukket i en måned. Yemen Observers redaktør Mohammed al-Assadi blev den 6. 
december 2006 idømt en bødestraf og løsladt mod kaution. Al-Rai al-A’ams chefredaktør 
Kamal al-Ulufi blev den 25. november 2006 idømt et års fængselsstraf og fik skriveforbud i 
seks måneder, medens avisen blev lukket i seks måneder. Efter Journalistforbundets 
intervention og appel blev Al-Ulufi løsladt. Den 18. december 2006 opretholdt appelretten 
dommen fra underretten. 

Malaysia. Flere malaysiske aviser blev suspenderet eller fik reprimander for direkte eller 
indirekte at trykke tegningerne.

Indonesien. Chefredaktøren på det indonesisksprogede dagblad Rakyat Merdeka, Teguh 
Santosa, lagde i februar 2006 tegningerne på avisens hjemmeside. Han blev sigtet for 
overtrædelse af straffeloven. Sagen kom for retten i august 2006. Iflg. anklageskriftet 
ville chefredaktøren kunne dømmes op til 5 års fængsel. Sagen blev afvist efter tre uger.

Egypten. Avisen Al-Fagrs offentliggjorde seks af tegninger i oktober 2005, og der blev i foråret 
2006 rejst en anklage mod Al-Fagrs chefredaktør, Adel Hammouda. Adel Hammouda er ikke 
blevet straffet, og det er vurderingen, at sagen reelt er droppet. 

Frankrig. Moskéen i Paris og Foreningen af Islamiske Organisationer i Frankrig (UOIF) har 
anlagt sag mod ugeavisen Charlie Hebdo, der offentliggjorde tegninger. Charlie Hebdo anklages for 
"offentlig krænkelse af en gruppe personer på grund af deres religion". I sagsanlægget er der 
tale om tre tegninger - to fra JP og en forside fra Charlie Hebdo. Retssagen fandt sted den 7.-9. 
februar 2007. Der forventes afsagt dom i sagen i løbet af et par måneder.”


