L 74 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Tilskud til visse
revalidenders elev- og lærlingeløn).
Fremsat den 15. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Tilskud til visse revalidenders elev- og
lærlingeløn)
§ 1
I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 29. juni 2005, som senest ændret ved lov nr. 565 af 9.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 51, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3. For personer, der er
omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for
ansættelse med løntilskud,
1) at der foreligger særlige forhold,
herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige
uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til
arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge
ægtefælle eller børn, jf. § 51,
stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, eller
2) at der er tale om personer i elev- eller
lærlingeforløb, som på grund af omfattende
psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at
yde en meget begrænset arbejdsindsats.«
2.§ 56 affattes
således:
» § 56. Ved
ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet
af § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen som
minimum svare til den mindste overenskomstmæssige på
det aktuelle ansættelsesområde eller den for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og
arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.
Stk. 2. Ved ansættelse i elev-
eller lærlingeforløb af personer, der er omfattet af
§ 51, stk. 3, nr. 2, som ikke opfylder betingelsen i
§ 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen svare til
den mindste overenskomstmæssige elev- eller
lærlingeløn, og arbejdsvilkårene svare til de
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende.«
3.§ 64, stk. 4, 2.
pkt., affattes således:
»Ved ansættelse af personer i elev- og
lærlingeforløb, hvor lønnen fastsættes
efter § 56, stk. 1, skal tilskuddet efter
§ 63 fastsættes med udgangspunkt i forskellen
mellem elev- og lærlingelønnen på området
og den mindste overenskomstmæssige løn på det
aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som
sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde med
tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP
m.v.«
4. I § 64 indsættes
efter stk. 4 som nyt stykke:
» Stk. 5. Ved ansættelse i
elev- og lærlingeforløb kan der kun ydes tilskud til
elev- eller lærlingelønnen, hvis personen på
grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene
er i stand til at yde en meget begrænset
arbejdsindsats.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Indledning.
For at bidrage til at skabe et samfund, hvor
alle får en chance, har regeringen i marts 2006 fremlagt 14
initiativer €" »Nye veje til arbejde« €" der
hjælper sindslidende og andre udsatte grupper ind på
arbejdsmarkedet på vilkår, der tilpasses den enkelte og
dennes problemer, hvad enten det er personlige eller praktiske
problemer.
En tilknytning til arbejdsmarkedet er med til
at hjælpe den enkelte til et bedre liv, ikke mindst når
arbejdsmarkedstilknytningen kan tilpasses den enkeltes muligheder.
Initiativerne skal hjælpe til, at både den enkelte,
virksomhederne og det offentlige sammen bliver bedre til at styrke
indsatsen for samfundets udsatte.
Et af de igangsatte initiativer er rettet mod
bedre muligheder for tilskud til revalidenders elev- eller
lærlingeløn. Tilskuddet skal sikre, at den enkelte
arbejdsgiver kan få et tilskud til lønnen for personer
i elev- eller lærlingeforløb, der kun kan yde en
begrænset arbejdsindsats som følge af store psykiske,
fysiske eller sociale problemer.
Tilskuddet til elev- og
lærlingelønnen for denne målgruppe indgår
i aftalen om satsreguleringspuljen for 2007 på
Beskæftigelsesministeriets område.
II. Lovforslagets indhold.
Gældende regler.
Efter de gældende regler anvendes
løntilskudsredskabet i forbindelse med revalidering kun,
når der foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at
personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere
har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at
forsørge ægtefælle eller børn.
Lønnen skal svare til den mindste overenskomstmæssige
på det aktuelle ansættelsesområde eller den for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende, og
arbejdsvilkårene skal svare til de overenskomstmæssige
eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt
gældende.
Efter de gældende regler kan der ikke
ydes løntilskud til selve elev- eller
lærlingelønnen.
B. De foreslåede
regler.
Forslaget indebærer en udvidelse af den
gruppe af personer, som kan ansættes med løntilskud
efter reglerne i lovens kapitel 12, således at revalidender,
dvs. personer omfattet af § 2, nr. 4, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, også vil kunne ansættes i
et elev- eller lærlingeforløb, hvor der gives
løntilskud til elev- eller lærlingelønnen.
Det er en betingelse for, at den enkelte
arbejdsgiver kan få tilskud til elev- og
lærlingelønnen, at der er tale om personer i et elev-
eller lærlingeforløb, som kun kan yde en meget
begrænset arbejdsindsats som følge af omfattende
psykiske, fysiske eller sociale problemer.
Hvis en person både opfylder
betingelsen om »særlige forhold«, jf. den
foreslåede § 51, stk. 3, nr. 1, og de
foreslåede nye betingelser, jf. den foreslåede
§ 51, stk. 3, nr. 2, vil personen have ret til at
modtage mindste overenskomstmæssig løn eller
tilsvarende løn på det aktuelle
ansættelsesområde. I disse situationer vil
arbejdsgiveren kunne få et løntilskud, som
fastsættes ud fra hele lønnen og ikke kun med
udgangspunkt i forskellen mellem elev- og
lærlingelønnen på området og den mindste
overenskomstmæssige løn på det aktuelle
ansættelsesområde m.v.
Efter lov om aktiv socialpolitik er det en
betingelse for at få støtte til revalidering, at der
er tale om en person med begrænsninger i arbejdsevnen, og at
der er en realistisk mulighed for, at revalidering kan føre
til hel eller delvis selvforsørgelse. Det er også en
forudsætning, at der ikke er andre muligheder f.eks. efter
Undervisningsministeriets lovgivning, som kan hjælpe personen
med at få en tilknytning til arbejdsmarkedet. Personer, der
ønsker uddannelse, omskoling eller lignende, skal derfor som
udgangspunkt bruge de almindelige uddannelses- og
arbejdsmarkedsordninger.
Det foreslås, at der gives mulighed
for, at arbejdsgivere kan få tilskud til lønnen i
elev- og lærlingeforhold, hvis revalidenden som følge
af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer kun kan yde
en meget begrænset arbejdsindsats.
Efter gældende regler er det ikke
muligt at yde løntilskud til selve elev- eller
lærlingelønnen til revalidender. Arbejdsgiveren skal
selv afholde hele udgiften til lønnen. Der findes imidlertid
en gruppe af revalidender, som har helt særlige problemer af
psykisk, fysisk eller social karakter, og som derfor kun er i stand
til at yde en meget begrænset arbejdsindsats på en
arbejdsplads.
Denne gruppe har meget vanskeligt ved at
få en læreplads. Forslaget vil give revalidender med
meget svære forudsætninger bedre muligheder for at
få en elev- eller læreplads som led i en
revalidering.
Tilskuddet fastsættes ved brug af
gældende satser for løntilskud pr. time.
De gældende regler om
bruttostøtteintensitet gælder også i forhold til
den foreslåede ordning om tilskud til lønnen til elev-
og lærlingeforløb. Det betyder, at
løntilskuddet til private arbejdsgivere over en periode
på 1 år efter ansættelsen ikke kan overstige 60
pct. af de samlede lønomkostninger for den ansatte.
III. De økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Det skønnes, at merudgiften til
forslaget vil udgøre 4,4 mio. kr. (2007 PL).
Det forudsættes, at 100 personer
årligt vil blive berørt af forslaget om tilskud til
elev- eller lærlingeløn, og at aldersfordelingen for
målgruppen svarer til aldersfordelingen for revalidender i
2005.
Af de skønnede merudgifter på
4,4 mio. kr. vil der blive fordelt 1,5 mio. kr. til kommunerne via
bloktilskud. Resten fordeles via 65 procents statslig refusion af
de kommunale udgifter til løntilskud.
Tabel 1.
Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og
stat
Mio. kr. | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Kommuner | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Staten | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,9 |
I alt | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter. De økonomiske
konsekvenser er omfattet af budgetgarantien.
Forslaget indebærer ingen
administrative konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne
af betydning.
IV. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer ikke,
at forslaget indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
V. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
VI. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
VII. Forholdet til
EU-retten
Forslaget ligger inden for kommissionens
gruppefritagelsesforordning for beskæftigelse (Kommissionens
forordning (EF) Nr. 2204/2002 af 12. december 2002 om anvendelse af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til
beskæftigelse). Forslaget vurderes derfor ikke at have
EU-retlige konsekvenser.
VIII. Hørte myndigheder
og organisationer
Forslaget har forud for fremsættelsen
været til høring i:
Beskæftigelsesrådet
KL
Ankestyrelsen
Foreningen af socialchefer i Danmark
Dansk Socialrådgiverforening
Det Centrale Handicapråd
Center for Ligebehandling af Handicappede
Rådet for socialt udsatte
Danske Statsforvaltninger
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse.
IX. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat 2007: 0 mio. kr. 2008: 0 mio. kr. 2009: 0 mio. kr. 2010: 0 mio. kr. Kommune 2007: 0 mio. kr. 2008: 0 mio. kr. 2009: 0 mio. kr. 2010: 0 mio. kr. | Stat 2007: 2,9 mio. kr. 2008: 2,9 mio. kr. 2009: 2,9 mio. kr. 2010: 2,9 mio. kr. Kommune 2007: 1,5 mio. kr. 2008: 1,5 mio. kr. 2009: 1,5 mio. kr. 2010: 1,5 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Da forslaget ligger inden for kommunernes
gruppefritagelsesforordning for beskæftigelse, vurderes
forslaget ikke at have EU-retlige konsekvenser. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det fremgår af den gældende
§ 51, stk. 3, hvilke betingelser der skal være
opfyldte, for at en person kan ansættes med løntilskud
i forbindelse med en revalidering på en virksomhed. Det er
således en betingelse, at der €" jf. § 51,
stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik €" foreligger
særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den
sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning
til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge
ægtefælle eller børn. Den foreslåede
§ 51, stk. 3, nr. 1, er en uændret
videreførelse af de gældende regler.
Det foreslås i § 51,
stk. 3, nr. 2, at personkredsen, der vil kunne ansættes
med løntilskud udvides til også at omfatte personer i
elev- eller lærlingeforløb, når personen
på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale
problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset
arbejdsindsats.
Til nr. 2.
Det fremgår af den gældende
§ 56, at personer, der under revalidering ansættes
med løntilskud, skal have en løn, der som minimum
svarer til den mindste overenskomstmæssige løn
på det aktuelle ansættelsesområde eller den for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Det
fremgår også, at arbejdsvilkårene svarer til de
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende vilkår. Det er, som beskrevet
i bemærkningerne til § 1, nr. 1 , en
betingelse, at der foreligger særlige forhold, f.eks. at
personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere
har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at
forsørge ægtefælle eller børn.
Forslaget til stk. 1 svarer med
redaktionelle ændringer til de gældende regler,
således at der nu henvises til § 51, stk. 3,
nr. 1, idet § 53, stk. 3, foreslås opdelt i 2
numre.
Med forslaget til stk. 2 ,
fastsættes det, at lønnen skal svare til den mindste
overenskomstmæssige elev- eller lærlingeløn,
når en person ansættes i et elev- eller
lærlingeforløb, og pågældende på
grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene
kan yde en meget begrænset arbejdsindsats. Dette gælder
dog ikke, hvis der for personen foreligger særlige forhold
€" jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv
socialpolitik €" og pågældende derfor skal have
fastsat lønnen efter forslaget til stk. 1.
Forslaget svarer til de gældende regler
fastsat i § 51, stk. 1. nr. 2, i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 3.
Det fremgår af 1. pkt. i den
gældende bestemmelse i § 64, stk. 4, at
løntilskuddet til såvel private som offentlige
arbejdsgivere højst kan udgøre 115,43 kr. pr. time
ved ansættelse med løntilskud af personer som led i
revalidering.
Det fremgår af 2. pkt. i den
gældende bestemmelse, at ved fastsættelsen af hvilken
løntilskudssats efter § 63, der skal udbetales for
personer, der ansættes i elev- og
lærlingeforløb, skal der tages udgangspunkt i
forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på
området og den mindste overenskomstmæssige løn
på det aktuelle ansættelsesområde eller den
løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende
arbejde, med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP
m.v. Denne bestemmelse videreføres uændret, dog
således at det i forslaget til 2. pkt. præciseres, at
dette som hidtil gælder for personer, der er omfattet af de
særlige forhold, der giver ret til overenskomstmæssig
løn eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt
gældende.
Denne begrænsning skal således
ikke gælde, hvis der er tale om personer, som på grund
af omfattende af psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er
i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats. For
disse personer vil arbejdsgiveren, jf. bemærkningerne til nr.
4, kunne få et løntilskud, som også dækker
en del af elev- og lærlingelønnen.
Til nr. 4.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 5, hvoraf det fremgår, at der vil kunne ydes
tilskud til elev- eller lærlingelønnen, hvis personer
på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale
problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset
arbejdsindsats.
Det følger af gældende regler i
§ 64, stk. 1, at for personer, der er omfattet af
lovens § 2, nr. 4, fastsættes løntilskuddet
efter en konkret vurdering, efter en undersøgelse af
arbejdsevnen, jf. lovens § 4 a, stk. 3. Dette vil
også gælde for personer i revalidering, når
arbejdsgiveren skal have tilskud til elev- og
lærlingelønnen.
De gældende regler om, at der er et
loft for, hvor stor en støtte arbejdsgiveren kan få
til lønnen, forudsættes at gælde uændret.
Da der er tale om personer under revalidering, betyder det, at over
en periode på et år efter ansættelsen må
støtten ikke overstige 60 pct. beregnet som en procentdel af
lønomkostningerne. Disse regler er fastsat i § 125
b i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Lovforslaget vil således omfatte
aftaler om elev- eller lærlingeforløb, der
indgås efter lovens ikrafttræden.
Parallelopstilling af lovforslag og
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 29. juni 2005, som senest ændret ved lov nr. 565 af 9.
juni 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 51.€.. | | 1. § 51, stk. 3,
affattes således: |
Stk. 3. For personer, der er omfattet
af § 2, nr. 4, er det en betingelse for ansættelse
med løntilskud, at der, jf. § 51, stk. 1, nr.
3, i lov om aktiv socialpolitik, foreligger særlige forhold,
herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige
uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til
arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge
ægtefælle eller børn. | | » Stk. 3. For personer, der er
omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for
ansættelse med løntilskud, 1) at der foreligger særlige forhold,
herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige
uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til
arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge
ægtefælle eller børn, jf. § 51,
stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, eller |
| | 2) at der er tale om personer i elev- eller
lærlingeforløb, som på grund af omfattende
psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at
yde en meget begrænset arbejdsindsats.« |
| | |
| | 2. § 56 affattes
således: |
§ 56. Ved
ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet
af § 2, nr. 4, skal lønnen som minimum svare til
den mindste overenskomstmæssige på det aktuelle
ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende og arbejdsvilkårene svare til
de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende. | | » § 56. Ved
ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet
af § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen som
minimum svare til den mindste overenskomstmæssige på
det aktuelle ansættelsesområde eller den for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og
arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. |
| | Stk. 2. Ved ansættelse i elev-
eller lærlingeforløb af personer, der er omfattet af
§ 51, stk. 3, nr. 2, som ikke opfylder betingelsen i
§ 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen svare til
den mindste overenskomstmæssige elev- eller
lærlingeløn, og arbejdsvilkårene svare til de
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende.« |
| | |
§ 64.€. Stk. 1-3 €. Stk. 4. Ved ansættelse af
personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, kan
løntilskuddet højst udgøre 115,43 kr. pr. time
til såvel private som offentlige arbejdsgivere. Ved
fastsættelse af, hvilken løntilskudssats efter
§ 63 der skal udbetales for personer, der ansættes
i elev- og lærlingeforløb, skal der tages udgangspunkt
i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på
området og den mindste overenskomstmæssige løn
på det aktuelle ansættelsesområde eller den
løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende
arbejde, med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP
m.v. | | 3. § 64, stk. 4, 2.
pkt. , affattes således: »Ved ansættelse af personer i elev- og
lærlingeforløb, hvor lønnen fastsættes
efter § 56, stk. 1, skal tilskuddet efter
§ 63 fastsættes med udgangspunkt i forskellen
mellem elev- og lærlingelønnen på området
og den mindste overenskomstmæssige løn på det
aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som
sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde med
tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP
m.v.« 4. I
§ 64 indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke: » Stk. 5. Ved ansættelse i
elev- og lærlingeforløb kan der kun ydes tilskud til
elev- eller lærlingelønnen, hvis personen på
grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene
er i stand til at yde en meget begrænset
arbejdsindsats.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. |