L 74 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

(Tilskud til visse revalidenders elev- og lærlingeløn).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2006

Fremsat: 15-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l74_som_fremsat (html)

L 74 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Tilskud til visse revalidenders elev- og lærlingeløn).

Fremsat den 15. november 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

(Tilskud til visse revalidenders elev- og lærlingeløn)

 

§ 1

I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005, som senest ændret ved lov nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1.§ 51, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for ansættelse med løntilskud,

1) at der foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, eller

2) at der er tale om personer i elev- eller lærlingeforløb, som på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.«

2.§ 56 affattes således:

» § 56. Ved ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet af § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen som minimum svare til den mindste overenskomstmæssige på det aktuelle ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.

Stk. 2. Ved ansættelse i elev- eller lærlingeforløb af personer, der er omfattet af § 51, stk. 3, nr. 2, som ikke opfylder betingelsen i § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen svare til den mindste overenskomstmæssige elev- eller lærlingeløn, og arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.«

3.§ 64, stk. 4, 2. pkt., affattes således:

»Ved ansættelse af personer i elev- og lærlingeforløb, hvor lønnen fastsættes efter § 56, stk. 1, skal tilskuddet efter § 63 fastsættes med udgangspunkt i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på området og den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP m.v.«

4. I § 64 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

» Stk. 5. Ved ansættelse i elev- og lærlingeforløb kan der kun ydes tilskud til elev- eller lærlingelønnen, hvis personen på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.«

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

I. Indledning.

For at bidrage til at skabe et samfund, hvor alle får en chance, har regeringen i marts 2006 fremlagt 14 initiativer €" »Nye veje til arbejde« €" der hjælper sindslidende og andre udsatte grupper ind på arbejdsmarkedet på vilkår, der tilpasses den enkelte og dennes problemer, hvad enten det er personlige eller praktiske problemer.

En tilknytning til arbejdsmarkedet er med til at hjælpe den enkelte til et bedre liv, ikke mindst når arbejdsmarkedstilknytningen kan tilpasses den enkeltes muligheder. Initiativerne skal hjælpe til, at både den enkelte, virksomhederne og det offentlige sammen bliver bedre til at styrke indsatsen for samfundets udsatte.

Et af de igangsatte initiativer er rettet mod bedre muligheder for tilskud til revalidenders elev- eller lærlingeløn. Tilskuddet skal sikre, at den enkelte arbejdsgiver kan få et tilskud til lønnen for personer i elev- eller lærlingeforløb, der kun kan yde en begrænset arbejdsindsats som følge af store psykiske, fysiske eller sociale problemer.

Tilskuddet til elev- og lærlingelønnen for denne målgruppe indgår i aftalen om satsreguleringspuljen for 2007 på Beskæftigelsesministeriets område.

II. Lovforslagets indhold.

Gældende regler.

Efter de gældende regler anvendes løntilskudsredskabet i forbindelse med revalidering kun, når der foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn. Lønnen skal svare til den mindste overenskomstmæssige på det aktuelle ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende, og arbejdsvilkårene skal svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.

Efter de gældende regler kan der ikke ydes løntilskud til selve elev- eller lærlingelønnen.

B. De foreslåede regler.

Forslaget indebærer en udvidelse af den gruppe af personer, som kan ansættes med løntilskud efter reglerne i lovens kapitel 12, således at revalidender, dvs. personer omfattet af § 2, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, også vil kunne ansættes i et elev- eller lærlingeforløb, hvor der gives løntilskud til elev- eller lærlingelønnen.

Det er en betingelse for, at den enkelte arbejdsgiver kan få tilskud til elev- og lærlingelønnen, at der er tale om personer i et elev- eller lærlingeforløb, som kun kan yde en meget begrænset arbejdsindsats som følge af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer.

Hvis en person både opfylder betingelsen om »særlige forhold«, jf. den foreslåede § 51, stk. 3, nr. 1, og de foreslåede nye betingelser, jf. den foreslåede § 51, stk. 3, nr. 2, vil personen have ret til at modtage mindste overenskomstmæssig løn eller tilsvarende løn på det aktuelle ansættelsesområde. I disse situationer vil arbejdsgiveren kunne få et løntilskud, som fastsættes ud fra hele lønnen og ikke kun med udgangspunkt i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på området og den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde m.v.

Efter lov om aktiv socialpolitik er det en betingelse for at få støtte til revalidering, at der er tale om en person med begrænsninger i arbejdsevnen, og at der er en realistisk mulighed for, at revalidering kan føre til hel eller delvis selvforsørgelse. Det er også en forudsætning, at der ikke er andre muligheder f.eks. efter Undervisningsministeriets lovgivning, som kan hjælpe personen med at få en tilknytning til arbejdsmarkedet. Personer, der ønsker uddannelse, omskoling eller lignende, skal derfor som udgangspunkt bruge de almindelige uddannelses- og arbejdsmarkedsordninger.

Det foreslås, at der gives mulighed for, at arbejdsgivere kan få tilskud til lønnen i elev- og lærlingeforhold, hvis revalidenden som følge af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer kun kan yde en meget begrænset arbejdsindsats.

Efter gældende regler er det ikke muligt at yde løntilskud til selve elev- eller lærlingelønnen til revalidender. Arbejdsgiveren skal selv afholde hele udgiften til lønnen. Der findes imidlertid en gruppe af revalidender, som har helt særlige problemer af psykisk, fysisk eller social karakter, og som derfor kun er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats på en arbejdsplads.

Denne gruppe har meget vanskeligt ved at få en læreplads. Forslaget vil give revalidender med meget svære forudsætninger bedre muligheder for at få en elev- eller læreplads som led i en revalidering.

Tilskuddet fastsættes ved brug af gældende satser for løntilskud pr. time.

De gældende regler om bruttostøtteintensitet gælder også i forhold til den foreslåede ordning om tilskud til lønnen til elev- og lærlingeforløb. Det betyder, at løntilskuddet til private arbejdsgivere over en periode på 1 år efter ansættelsen ikke kan overstige 60 pct. af de samlede lønomkostninger for den ansatte.

III. De økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner

Det skønnes, at merudgiften til forslaget vil udgøre 4,4 mio. kr. (2007 PL).

Det forudsættes, at 100 personer årligt vil blive berørt af forslaget om tilskud til elev- eller lærlingeløn, og at aldersfordelingen for målgruppen svarer til aldersfordelingen for revalidender i 2005.

Af de skønnede merudgifter på 4,4 mio. kr. vil der blive fordelt 1,5 mio. kr. til kommunerne via bloktilskud. Resten fordeles via 65 procents statslig refusion af de kommunale udgifter til løntilskud.

Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat

Mio. kr.

2007

2008

2009

2010

Kommuner

1,5

1,5

1,5

1,5

Staten

2,9

2,9

2,9

2,9

I alt

4,4

4,4

4,4

4,4

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter. De økonomiske konsekvenser er omfattet af budgetgarantien.

Forslaget indebærer ingen administrative konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne af betydning.

IV. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

V. De miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

VI. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

VII. Forholdet til EU-retten

Forslaget ligger inden for kommissionens gruppefritagelsesforordning for beskæftigelse (Kommissionens forordning (EF) Nr. 2204/2002 af 12. december 2002 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til beskæftigelse). Forslaget vurderes derfor ikke at have EU-retlige konsekvenser.

VIII. Hørte myndigheder og organisationer

Forslaget har forud for fremsættelsen været til høring i:

Beskæftigelsesrådet

KL

Ankestyrelsen

Foreningen af socialchefer i Danmark

Dansk Socialrådgiverforening

Det Centrale Handicapråd

Center for Ligebehandling af Handicappede

Rådet for socialt udsatte

Danske Statsforvaltninger

Kristelig Arbejdsgiverforening

Kristelig Fagbevægelse.

IX. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenserne af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Stat

2007: 0 mio. kr.

2008: 0 mio. kr.

2009: 0 mio. kr.

2010: 0 mio. kr.

 

Kommune

2007: 0 mio. kr.

2008: 0 mio. kr.

2009: 0 mio. kr.

2010: 0 mio. kr.

Stat

2007: 2,9 mio. kr.

2008: 2,9 mio. kr.

2009: 2,9 mio. kr.

2010: 2,9 mio. kr.

 

Kommune

2007: 1,5 mio. kr.

2008: 1,5 mio. kr.

2009: 1,5 mio. kr.

2010: 1,5 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Da forslaget ligger inden for kommunernes gruppefritagelsesforordning for beskæftigelse, vurderes forslaget ikke at have EU-retlige konsekvenser.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1.

Det fremgår af den gældende § 51, stk. 3, hvilke betingelser der skal være opfyldte, for at en person kan ansættes med løntilskud i forbindelse med en revalidering på en virksomhed. Det er således en betingelse, at der €" jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik €" foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn. Den foreslåede § 51, stk. 3, nr. 1, er en uændret videreførelse af de gældende regler.

Det foreslås i § 51, stk. 3, nr. 2, at personkredsen, der vil kunne ansættes med løntilskud udvides til også at omfatte personer i elev- eller lærlingeforløb, når personen på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.

Til nr. 2.

Det fremgår af den gældende § 56, at personer, der under revalidering ansættes med løntilskud, skal have en løn, der som minimum svarer til den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Det fremgår også, at arbejdsvilkårene svarer til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende vilkår. Det er, som beskrevet i bemærkningerne til § 1, nr. 1 , en betingelse, at der foreligger særlige forhold, f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn.

Forslaget til stk. 1 svarer med redaktionelle ændringer til de gældende regler, således at der nu henvises til § 51, stk. 3, nr. 1, idet § 53, stk. 3, foreslås opdelt i 2 numre.

Med forslaget til stk. 2 , fastsættes det, at lønnen skal svare til den mindste overenskomstmæssige elev- eller lærlingeløn, når en person ansættes i et elev- eller lærlingeforløb, og pågældende på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene kan yde en meget begrænset arbejdsindsats. Dette gælder dog ikke, hvis der for personen foreligger særlige forhold €" jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik €" og pågældende derfor skal have fastsat lønnen efter forslaget til stk. 1.

Forslaget svarer til de gældende regler fastsat i § 51, stk. 1. nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.

Til nr. 3.

Det fremgår af 1. pkt. i den gældende bestemmelse i § 64, stk. 4, at løntilskuddet til såvel private som offentlige arbejdsgivere højst kan udgøre 115,43 kr. pr. time ved ansættelse med løntilskud af personer som led i revalidering.

Det fremgår af 2. pkt. i den gældende bestemmelse, at ved fastsættelsen af hvilken løntilskudssats efter § 63, der skal udbetales for personer, der ansættes i elev- og lærlingeforløb, skal der tages udgangspunkt i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på området og den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde, med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP m.v. Denne bestemmelse videreføres uændret, dog således at det i forslaget til 2. pkt. præciseres, at dette som hidtil gælder for personer, der er omfattet af de særlige forhold, der giver ret til overenskomstmæssig løn eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.

Denne begrænsning skal således ikke gælde, hvis der er tale om personer, som på grund af omfattende af psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats. For disse personer vil arbejdsgiveren, jf. bemærkningerne til nr. 4, kunne få et løntilskud, som også dækker en del af elev- og lærlingelønnen.

Til nr. 4.

Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 5, hvoraf det fremgår, at der vil kunne ydes tilskud til elev- eller lærlingelønnen, hvis personer på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.

Det følger af gældende regler i § 64, stk. 1, at for personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 4, fastsættes løntilskuddet efter en konkret vurdering, efter en undersøgelse af arbejdsevnen, jf. lovens § 4 a, stk. 3. Dette vil også gælde for personer i revalidering, når arbejdsgiveren skal have tilskud til elev- og lærlingelønnen.

De gældende regler om, at der er et loft for, hvor stor en støtte arbejdsgiveren kan få til lønnen, forudsættes at gælde uændret. Da der er tale om personer under revalidering, betyder det, at over en periode på et år efter ansættelsen må støtten ikke overstige 60 pct. beregnet som en procentdel af lønomkostningerne. Disse regler er fastsat i § 125 b i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. Lovforslaget vil således omfatte aftaler om elev- eller lærlingeforløb, der indgås efter lovens ikrafttræden.


 

Parallelopstilling af lovforslag og gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005, som senest ændret ved lov nr. 565 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 51.€..

 

1. § 51, stk. 3, affattes således:

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for ansættelse med løntilskud, at der, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn.

 

» Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, er det en betingelse for ansættelse med løntilskud,

1) at der foreligger særlige forhold, herunder f.eks. at personen er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik, eller

 

 

2) at der er tale om personer i elev- eller lærlingeforløb, som på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.«

 

 

 

 

 

2. § 56 affattes således:

§ 56. Ved ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, skal lønnen som minimum svare til den mindste overenskomstmæssige på det aktuelle ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.

 

» § 56. Ved ansættelse med løntilskud af personer, der er omfattet af § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen som minimum svare til den mindste overenskomstmæssige på det aktuelle ansættelsesområde eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.

 

 

Stk. 2. Ved ansættelse i elev- eller lærlingeforløb af personer, der er omfattet af § 51, stk. 3, nr. 2, som ikke opfylder betingelsen i § 51, stk. 3, nr. 1, skal lønnen svare til den mindste overenskomstmæssige elev- eller lærlingeløn, og arbejdsvilkårene svare til de overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende.«

 

 

 

§ 64.€.

Stk. 1-3 €.

Stk. 4. Ved ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, kan løntilskuddet højst udgøre 115,43 kr. pr. time til såvel private som offentlige arbejdsgivere. Ved fastsættelse af, hvilken løntilskudssats efter § 63 der skal udbetales for personer, der ansættes i elev- og lærlingeforløb, skal der tages udgangspunkt i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på området og den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde, med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP m.v.

 

3. § 64, stk. 4, 2. pkt. , affattes således:

»Ved ansættelse af personer i elev- og lærlingeforløb, hvor lønnen fastsættes efter § 56, stk. 1, skal tilskuddet efter § 63 fastsættes med udgangspunkt i forskellen mellem elev- og lærlingelønnen på området og den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle ansættelsesområde eller den løn, som sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde med tillæg af eventuelt arbejdsgiverbidrag til ATP m.v.«

4. I § 64 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

» Stk. 5. Ved ansættelse i elev- og lærlingeforløb kan der kun ydes tilskud til elev- eller lærlingelønnen, hvis personen på grund af omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer alene er i stand til at yde en meget begrænset arbejdsindsats.«

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.