L 7 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet. (Opfølgning på aftalen om
kommunernes økonomi for 2007).
Fremsat den 4. oktober 2006 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet
(Opfølgning på aftalen om
kommunernes økonomi for 2007)
§ 1
I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om
midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2, ophæves og i stedet
indsættes :
»Stk. 2. Den periode, hvori
kommunerne deponerer overskudslikviditet efter stk. 1,
forlænges til den 1. januar 2008.
Stk. 3. Kommuner, der for 2005 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1.
januar 2007 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf.
dog stk. 8.
Stk. 4. Kommuner, der for 2007 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar
2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog
stk. 5.
Stk. 5. Det deponerede overskud efter
stk. 4 reguleres således, at deponeringen i perioden fra
den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk
realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i
2007.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 6-9.
2. I § 1, stk. 3, som bliver
stk. 6, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1 og 3«.
3. I § 1, stk. 3, som
bliver stk. 6, indsættes som 2. pkt.:
»Kommunen skal senest den 1. januar 2007
indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 4
skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut
eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil
i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Det deponerede beløb efter stk. 4 skal senest den 1.
april 2008 reguleres i henhold til stk. 5.«
4. To steder i § 1, stk. 5, som
bliver stk. 8, ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.
5. I § 1, stk. 6, som
bliver stk. 9, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1-5«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget indgår i
udmøntningen af aftalen af 12. juni 2006 mellem regeringen
og KL om kommunernes økonomi for 2007. Lovforslaget har
således alene betydning for kommunerne.
Det fremgår af aftalen, at regeringen
af hensyn til konjunktursituationen med pres i økonomien vil
søge Folketingets tilslutning til, at frigivelsen af
kommunernes deponerede midler på det skattefinansierede
område udskydes et år. Parterne noterer sig, at der ved
forlængelsen af ordningen fortsat i særlige
tilfælde vil være mulighed for at søge om
dispensation fra deponeringsordningen.
Der er endvidere enighed om, at regeringen
søger Folketingets tilslutning til at forlænge
kommunernes deponering af overskud for forsyningsområdet
under ét. Deponeringen af overskud for
forsyningsområderne skal ses i sammenhæng med aftalen
om det fremtidige samarbejde mellem staten og kommunerne, som
fremgår af bilaget til aftalen om den kommunale
økonomi for 2007. Heraf fremgår det, at en af
grundpillerne for det fremtidige budgetsamarbejde er en klarere
adskillelse af forsyningsområdet og de skattefinansierede
dele af den kommunale økonomi under hensyntagen til
fastholdelse af det politiske ansvar for området.
2. Gældende ret
Lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet
pålægger kommuner og amtskommuner at deponere 60
procent af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved
udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af
kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og
€"anlægsudgifter for budgetåret 2005. Den
således beregnede overskudslikviditet skal deponeres i
perioden fra 1. oktober 2005 til 1. januar 2007.
Efter loven skal kommuner, der for 2005
budgetterer med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, deponere et beløb svarende til dette overskud i
perioden fra 1. oktober 2005 til 1. januar 2007. Såfremt en
kommune for 2006 budgetterer med et underskud for
forsyningsvirksomhederne under et, kan deponeret overskud for
forsyningsvirksomhederne i budgettet for 2005 frigives i
løbet af 2006. Ordningen er suppleret af en
modregningsordning, som sikrer at en kommunes tilgodehavende hos
forsyningsvirksomhederne under ét ultimo 2006 mindst skal
svare til tilgodehavendet ultimo 2004. Tilsvarende må en
kommunes gæld til forsyningsvirksomhederne under ét
ultimo 2006 højst svare til gælden ultimo 2004. De
midler som kommunerne, efter den gældende lov, har deponeret
for overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, frigives
den 1. januar 2007.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan i
særlige tilfælde dispensere fra deponeringskravet.
Den gældende lov udmønter den
opfølgende aftale mellem regeringen og KL af 24. februar
2005 om kommunernes økonomi for 2005.
Af den opfølgende aftale om
kommunernes økonomi for 2005 fremgår det, at
regeringen og KL er enige om, at der er behov for at begrænse
udgiftsvæksten i kommunerne i 2005 samt at understøtte
en hensigtsmæssig økonomisk adfærd i
overgangsperioden op til kommunalreformen. Den gældende lov,
som udmønter denne aftale, gælder både for
kommuner og amtskommuner.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer ændringer
af den gældende lov og har alene betydning for
kommunerne.
På baggrund af aftalen mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2007
foreslås loven ændret således, at deponeringen af
overskudslikviditet forlænges et år, samtidig med at
kommunerne pålægges at deponere et eventuelt
budgetteret overskud for forsyningsområdet for 2007. Et
eventuelt budgetteret overskud for forsyningsområdet
foreslås deponeret i perioden fra den 1. januar 2007 til den
1. januar 2009. Det foreslås endvidere, at de deponerede
beløb som følge af budgetteret overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i 2007 reguleres
således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til
den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under et i 2007.
Det foreslås, at ordningen med
toårig deponering af overskud for forsyningsvirksomhederne og
tilpasning til faktiske forhold erstatter den modregningsordning,
der eksisterer under den gældende ordning.
Modregningsordningen sikrer, at manglende præcision i
budgetlægningen på forsyningsområderne ikke har
betydning for adskillelsen af det brugerfinansierede og de
skattefinansierede områder. Ordningen er imidlertid
forholdsvis kompliceret, og har i nogle tilfælde konsekvenser
for kommunernes mellemværende med forsyningsområdet,
på en måde som kan have en utilsigtet virkning på
takstfastsættelsen.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser m.v.
4.1 Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer, at en del af
kommunernes overskudslikviditet vil være bundet i 2007,
hvorved midlerne ikke kan anvendes til forbrug.
Lovforslaget indebærer endvidere, at kommunernes budgetterede
overskud for forsyningsområdet under ét i
2007 deponeres i 2007 og 2008, hvorved
de brugerfinansierede midler ikke kan anvendes på de
skattefinansierede områder.
4.2 Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4.3 Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
4.4 Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
4.5 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos KL, Kommunernes Revision og Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget indebærer, at en del af
kommunernes overskudslikviditet vil være bundet i 2007,
hvorved midlerne ikke kan anvendes til forbrug | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som følge af at regeringen og KL er
enige om, at forlænge den nuværende deponering af
kommunernes overskudslikviditet et år, foreslås
tidspunktet for frigivelse af kommunernes deponerede
overskudslikviditet ændret fra den 1. januar 2007 til den 1.
januar 2008. Tidspunktet for frigivelsen af amtskommunernes
deponerede overskudslikviditet ændres ikke.
Lovforslaget giver ikke anledning til at
genberegne de beløb, de enkelte kommuner har deponeret som
overskudslikviditet, og ministeriet vil på den baggrund ikke
på ny meddele, hvad den enkelte kommune skal deponere af
overskudslikviditet i perioden 1. januar 2007 til 1. januar
2008.
Vilkårene for den forlængede
deponering forudsættes ligeledes uændrede i forhold til
den eksisterende deponering. Reglerne i bekendtgørelse om
formuepleje af deponeret overskudslikviditet gælder
således uændret under den forlængede
deponering.
For kommuner, der har deponeret
overskudslikviditet i obligationer eller
investeringsforeningsbeviser, sker ingen regulering af depotet i
forbindelse med forlængelsen af deponeringen, uanset at
depotets markedsværdi den 1. januar 2007 kan afvige fra
værdien på deponeringstidspunktet.
Regeringen og KL er enige om, at en af
grundpillerne i det fremtidige budgetsamarbejde skal være en
klarere adskillelse af forsyningsområdet og de
skattefinansierede dele af den kommunale økonomi under
hensyntagen til fastholdelse af det politiske ansvar for
området. På den baggrund er parterne enige om at
fortsætte deponeringen af overskud for
forsyningsområdet. Den her foreslåede
deponeringsordning for overskud for forsyningsvirksomhederne er dog
forenklet i forhold til den eksisterende ordning.
Under den eksisterende ordning deponerer hver
kommune i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007
et beløb, der svarer til et eventuelt budgetteret overskud
for forsyningsvirksomhederne under ét i 2005. Såfremt
kommunen budgetterer med et underskud for forsyningsområdet
under ét for budgetåret 2006, kan der frigives
deponeret overskud for budgetåret 2005 i løbet af
2006. Ordningen er suppleret af en modregningsordning, som sikrer
at en kommunes tilgodehavende hos forsyningsvirksomhederne under
ét ultimo 2006, mindst skal svare til tilgodehavendet ultimo
2004. Tilsvarende må en kommunes gæld til
forsyningsvirksomhederne under ét ultimo 2006 højst
svare til gælden ultimo 2004.
Under den foreslåede ordning for
deponering af overskud for forsyningsområdet skal kommuner,
der for 2007 budgetterer med et overskud, for
forsyningsvirksomhederne under ét deponere et beløb
svarende til dette overskud i perioden fra den 1. januar 2007 til
den 1. januar 2009. Deponeringen reguleres således, at den i
perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til
det faktisk realiserede overskud for forsyningsområdet under
ét i 2007.
Ved at lade deponeringen løbe over to
år gives der mulighed for at foretage en regulering
således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til
den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i 2007. Reguleringen
tjener derved samme formål som modregningsordningen under den
eksisterende deponeringsordning blot på en måde, som
dels er lettere gennemskuelig, og dels er mindre restriktiv for
kommunerne.
Kommunernes overskud for
forsyningsområdet opgøres på samme måde
som i den eksisterende lov. Der vil ikke blive udsendt meddelelse
om, hvad den enkelte kommune skal deponere, samt hvad deponeringen
eventuelt skal reguleres med den 1. april 2008.
Til nr. 2
Konsekvensrettelse som følge af at
stk. 2 bliver stk. 3.
Til nr. 3
Kommunernes deponering af et eventuelt
overskud for forsyningsvirksomhederne under ét foretages
senest den 1. januar 2007. Depotet reguleres senest den 1. april
2008 således, at deponeringen af overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét svarer til det faktisk
realiserede overskud for den enkelte kommunes
forsyningsvirksomheder under ét i 2007. Fristen for
reguleringen af det deponerede overskud for
forsyningsvirksomhederne er fastsat til den 1. april, hvilket
samtidig er fristen for indberetning af kommunernes regnskaber til
Danmarks Statistik.
Til nr. 4
Konsekvensrettelse som følge af at
stk. 2 bliver stk. 3
Til nr. 5
Parterne bag aftalen om den kommunale
økonomi for 2007 noterer sig, at der fortsat i særlige
tilfælde vil være mulighed for at søge om
dispensation fra deponeringsordningen.
Dispensationer fra deponeringen af
overskudslikviditet under den eksisterende deponeringsordning
videreføres som udgangspunkt uændret under den
foreslåede ordning.
Yderligere dispensationer vil kunne overvejes
i særlige tilfælde. Under den nuværende
deponering af overskudslikviditet er deponeringen beregnet med
udgangspunkt i kommunernes likviditet ved udgangen af
regnskabsåret 2004. Da loven er vedtaget i juni 2005, og
deponeringen trådte i kraft den 1. oktober 2005, kunne det
forekomme, at der på deponeringstidspunktet var disponeret
helt eller delvis over den beregnede overskudslikviditet. I
bemærkningerne til forslaget til den gældende lov, er
dette anført som eksempel på et sådan
særligt tilfælde, som vil kunne begrunde dispensation
fra kravet om deponering.
Aftalen om at forlænge deponeringen af
kommunernes overskudslikviditet er blevet kommunerne bekendt med
indgåelsen af aftalen om den kommunale økonomi for
2007 den 12. juni 2006. Det vurderes ikke sandsynligt, at der
på det tidspunkt skulle være disponeret over de midler,
som efter gældende lov frigives den 1. januar 2007. På
den baggrund vil der som udgangspunkt ikke kunne dispenseres med
henvisning til, at der allerede er disponeret over de midler, der
efter den gældende lov frigives den 1. januar 2007.
Under den gældende lov har kommunernes
likviditetssituation indgået ved behandling af
ansøgninger om dispensation. Under den foreslåede lov
vil det ligeledes kunne overvejes navnlig at meddele dispensation
fra deponeringen af overskudslikviditet, såfremt en kommune
risikerer at komme i konflikt med de gældende regler om
kommunernes likviditetsbeholdning.
For København, Frederiksberg og
Bornholms Kommuner vil der ved dispensation fra kravet om
deponering af overskudslikviditet blive taget højde for, at
der skal afgives likviditet i forbindelse med udskillelsen af de
amtskommunale områder.
Med lovforslaget foreslås det, at
dispensationsmuligheden også omfatter deponering af overskud
for forsyningsområdet, uanset at der i aftalen om kommunernes
økonomi for 2007 alene omtales dispensation i tilknytning
til deponeringen af overskudslikviditet. Baggrunden for at give
mulighed for, at der i særlige tilfælde kan
ansøges om dispensation fra kravet om deponering af overskud
for forsyningsvirksomhederne er, at det gælder tilsvarende i
den eksisterende lov. Muligheden for at dispensere fra kravet om
deponering af overskud for forsyningsvirksomhederne må
først og fremmest gælde for kommuner, der på
grund af lav likviditet ikke har deponeret overskudslikviditet, og
som endvidere befinder sig i en særligt vanskelig
økonomisk situation i deponeringsperioden. Specielt vil det
indgå i overvejelserne om dispensation, om kommunen er i
risiko for at komme i konflikt med de gældende regler for
kommunernes likviditet. Lovforslaget vedrører beløb,
som kommunerne skal deponerer fra den 1. januar 2007. Loven skal
derefter træde i kraft inden dette tidspunkt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovforslaget
vedrører beløb, som kommunerne skal deponere fra den
1. januar 2007. Loven skal derfor træde i kraft inden dette
tidspunkt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om
midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 1, stk. 2,ophæves og i stedet
indsættes : |
Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1.
januar 2007 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf.
dog stk. 5. | | »Stk. 2. Den periode, hvori
kommunerne deponerer overskudslikviditet efter stk. 1,
forlænges til den 1. januar 2008. |
| | Stk. 3. Kommuner, der for 2005 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1.
januar 2007 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf.
dog stk. 8. |
| | Stk. 4. Kommuner, der for 2007 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar
2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog
stk. 5. |
| | Stk. 5. Det deponerede overskud efter
stk. 4 reguleres således, at deponeringen i perioden fra
den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk
realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i
2007.« |
| | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 6-9. |
| | |
| | 2. I § 1, stk. 3, som bliver
stk. 6, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1 og 3«. |
| | |
| | 3. I § 1, stk. 3 ,
som bliver stk. 6, indsættes som 2. pkt.: |
| | »Kommunen skal senest den 1. januar 2007
indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 4
skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut
eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil
i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Det deponerede beløb efter stk. 4 skal senest den 1.
april 2008 reguleres i henhold til stk. 5.« |
Stk. 3. Kommunen eller amtskommunen
skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb,
kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal
deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller
deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. | | Stk. 6. Kommunen eller amtskommunen
skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb,
kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 3 skal
deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller
deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det
beløb, kommunen i henhold til stk. 4 skal deponere,
på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere
obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det
deponerede beløb efter stk. 4 skal senest den 1. april
2008 reguleres i henhold til stk. 5 |
| | |
| | 4. To steder i § 1, stk. 5, som
bliver stk. 8, ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«. |
Stk. 5. Såfremt en kommune for
2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne
under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2
frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler
efter stk. 2. | | Stk. 8. Såfremt en kommune for
2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne
under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 3
frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler
efter stk. 3. |
| | |
| | 5. I § 1, stk. 6, som
bliver stk. 9, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1-5«. |
Stk. 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2. | | Stk. 9. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravet om deponering efter stk. 1-5. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |