J.nr. MST-103-00008

Den 3. november 2006

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 40) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006

 

 

 

 

Spørgsmål nr. 2:

 

Vil denne lov give en større usikkerhed om, hvad der er drifts- og myndighedsopgaver? Og vil ministeren i givet fald kunne præciseres disse begreber yderligere?

 

 

Svar:

 

Sondringen mellem myndighedsopgaver og driftsopgaver er ikke særegen for dette lovforslag.

 

Det er en sondring, der er relevant for hele den offentlige administration. Medmindre der er specifik lovhjemmel, skal kommunerne varetage deres myndighedsopgaver selv, mens de kan vælge at lægge driftsopgaverne ud til andre.

 

Det, der er særligt i den nuværende situation, er, at der i en årrække på miljøbeskyttelseslovens, vandforsyningslovens og jordforureningslovens område har været hjemmel til at lade et kommunalt fællesskab varetage en kommunes myndighedsopgaver. Det vil sige, at kommunerne ikke har været nødsaget til at sondre mellem myndigheds- og driftsopgaver.

 

Derimod har kommunerne ikke haft denne mulighed efter de øvrige miljølove, for eksempel planloven og vandløbsloven.

 

På disse lovområder har det i sagens natur altid været nødvendigt at lave sondringen mellem, hvad der er driftsopgaver, som kunne overføres til andre, og hvad der er myndighedsopgaver.

 

Dette lovforslag giver således ikke i sig selv en større uklarhed med, hvad der er myndighedsopgaver og driftsopgaver.

 

Miljøstyrelsen søger i øjeblikket at imødekomme KLs bekymringer ved på baggrund af konkrete eksempler fra KL at vurdere, hvorvidt en konkret kommunal opgave eller opgavetype på miljøområdet efter ministeriets opfattelse må betragtes som en myndighedsopgave og altså i givet fald omfattet af lovforslaget.