Til Folketingets Trafikudvalg
 - Rådet for større Færdselssikkerhed
 -  Politikens Debat-red.:
Monster-lastbilerne kommer!
Nyheden i aviser og TV i den senere tid om indførelsen af en hidtil uset art kæmpe-lastbiler, sÃ¥kaldte â€modul-vogntog†mÃ¥ vække forundring og bekymring. At der angivelig skulle være bred politisk opbakning til projektet, samt at dette endda skulle støttes af RÃ¥det for større færdselssikkerhed, er svært at forstÃ¥.
Argumentet er vist nok, at da disse 25 meter lange (!) lastbiler, som desuden skal kunne medføre 2(mod nu én) pÃ¥hængsvogn, kan rumme 1½ gange sÃ¥ meget gods som de største eksisterende vogntog, vil det føre til et tilsvarende fald i antallet af lastbiler pÃ¥ vejene!  Det er vist naivt at forestille sig, at vognmandsbranchens pres for at fÃ¥ godkendt â€modul-vogntogene†primært skyldes ønsket om at forbedre miljøet og trafiksikkerheden?
Sandheden er snarere, at disse monstre pÃ¥ gummihjul vil betyde en kæmpe konkurrencefordel for lastbiltrafikken frem for konkurrerende transportformer, især godstransport pÃ¥ jernbane. Trods erklæringer om det modsatte har dansk transportpolitik i de seneste Ã¥r faktisk (bl.a. gennem nogle af europas højeste infrastruktur-afgifter for benyttelse af skinnerne kombineret med yderst lempelige betingelser for lastbilernes benyttelse af vejnettet) ført til et drastisk fald i den i forvejen hÃ¥rdt plagede bane-godstransport. Er der mon lavet beregninger over, hvor meget yderligere gods der vil blive flyttet over fra bane til vej som følge af indførelsen af â€modul-vogntogeneâ€?
Jeg vil godt vædde en hel del på, at vi næppe vil opleve noget fald i antal lastvogns-kilometer i de kommende år af den grund, tværtimod.
Trafiksikkerhedsmæssigt er det en kendsgerning, at de store lastvogne i dag tegner sig for en uforholdsmæssig stor del af de alvorlige ulykker. En netop offentliggjort undersøgelse viser, at selv om lastbilerne kun tegner sig for 4% af de kørte kilometer pÃ¥ de danske veje, sÃ¥ er de involveret i ikke mindre end 24% af ulykkerne! Der er flere grunde hertil, men én indlysende Ã¥rsag er deres større vægt(â€masseâ€): den deformerende kraft i en ulykkessituation er et produkt af køretøjets hastighed og masse! Og bremselængden er betydelig større for sÃ¥dan et landevejs-godstog end for almindelige lastbiler (Det er et mareridt at forestille sig et sammenstød mellem sÃ¥dan en lastbil og en trafikprop pÃ¥ en motorvej …). Derfor burde de ikke tillades pÃ¥ veje, heller ikke motorveje, med almindelig trafik! Der argumenteres bl.a. med, at disse kæmper er tilladt i Finland og Sverige; men forholdene i disse tyndt befolkede lande med store afstande er selvsagt anderledes end i det tæt befolkede Danmark!
Derfor, kære politikere: 1) tillad ikke â€modul-lastvogne†i Danmark og 2) omlæg transportpolitikken, sÃ¥ den erklærede mÃ¥lsætning om overførsel af gods fra vej til bane bliver en realitet og ikke blot tomme ord!
Jens-Chr. Jensen
Løvsvinget 9
2830 Virum