Til Folketingets Trafikudvalg

  -  Rådet for større Færdselssikkerhed

  -  Politikens Debat-red.:

 

Monster-lastbilerne kommer!

 

Nyheden i aviser og TV i den senere tid om indførelsen af en hidtil uset art kæmpe-lastbiler, såkaldte ”modul-vogntog” må vække forundring og bekymring. At der angivelig skulle være bred politisk opbakning til projektet, samt at dette endda skulle støttes af Rådet for større færdselssikkerhed, er svært at forstå.

Argumentet er vist nok, at da  disse 25 meter lange (!) lastbiler, som desuden skal kunne medføre 2(mod nu én) påhængsvogn, kan rumme 1½ gange så meget gods som de største eksisterende vogntog, vil det føre til et tilsvarende fald i antallet af lastbiler på vejene!  Det er vist naivt at forestille sig, at vognmandsbranchens pres for at få godkendt ”modul-vogntogene” primært skyldes ønsket om at forbedre miljøet og trafiksikkerheden?

Sandheden er snarere, at disse monstre på gummihjul vil betyde en kæmpe konkurrencefordel for lastbiltrafikken frem for konkurrerende transportformer, især godstransport på jernbane. Trods erklæringer om det modsatte har dansk transportpolitik i de seneste år faktisk (bl.a. gennem nogle af europas højeste infrastruktur-afgifter for benyttelse af skinnerne kombineret med yderst lempelige betingelser for lastbilernes benyttelse af vejnettet) ført til et drastisk fald i den i forvejen hårdt plagede bane-godstransport. Er der mon lavet beregninger over, hvor meget yderligere gods der vil blive flyttet over fra bane til vej som følge af  indførelsen af  ”modul-vogntogene”?

Jeg vil godt vædde en hel del på, at vi næppe vil opleve noget fald i antal lastvogns-kilometer i de kommende år af den grund, tværtimod.

Trafiksikkerhedsmæssigt er det en kendsgerning, at de store lastvogne i dag tegner sig for en uforholdsmæssig stor del af de alvorlige ulykker. En netop offentliggjort undersøgelse viser, at selv om lastbilerne kun tegner sig for 4% af de kørte kilometer på de danske veje, så er de involveret i ikke mindre end 24% af ulykkerne! Der er flere grunde hertil, men én indlysende årsag er deres større vægt(”masse”): den deformerende kraft i en ulykkessituation er et produkt af køretøjets hastighed og masse! Og bremselængden er betydelig større for sådan et landevejs-godstog end for almindelige lastbiler (Det er et mareridt at forestille sig et sammenstød mellem sådan en lastbil og en trafikprop på en motorvej …). Derfor burde de ikke tillades på veje, heller ikke motorveje, med almindelig trafik! Der argumenteres bl.a. med, at  disse kæmper er tilladt i Finland og Sverige; men forholdene i disse tyndt befolkede lande med store afstande er selvsagt anderledes end i det tæt befolkede Danmark!

Derfor, kære politikere: 1) tillad ikke ”modul-lastvogne” i Danmark og 2) omlæg transportpolitikken, så den erklærede målsætning om overførsel af gods fra vej til bane bliver en realitet og ikke blot tomme ord!

 

Jens-Chr. Jensen

Løvsvinget 9

2830 Virum