Ændringsforslag

til

2. behandling af Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)

 

Til § 1

 

1) Nr.3, affattes således:

”3. § 3, stk. 2, affattes således:

”Stk. 2. For nye biler, der er forsynet med selealarmer, nedsættes afgiften med 200 kr. pr. sele-alarm. Nedsættelsen kan maksimalt ydes for 3 alarmer. For nye dieseldrevne personbiler, hvor emissionen af partikler højst udgør 5 mg pr. kilometer nedsættes afgiften med 3.500 kr. i årene 2007 indtil og med 2010. For nye varebiler kategori N1, hvor emissionen af partikler højst udgør 5 mg pr. kilometer, nedsættes afgiften med 3.500 kr. i årene 2007 indtil og med 2011. Emissionen fastslås i overensstemmelse med bilag I til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra motorkøretøjer og senere ændringer heraf.”

[Fradrag i afgiften for miljøvenlige dieseldrevne biler]

 

2) Det under nr. 14 indsatte § 4, stk. 15 affattes således:

”Stk. 15. For nye personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i § 3, stk. 2 og § 4, stk. 2 mindst udgøre 20.000 kr.”

[Indsættelse af mindste mulige registreringsafgift for personbiler]

 

3) Det under nr. 16 affattede § 5, stk. 2, affattes således:

”Stk. 2. For nye biler som nævnt i stk. 1 med tilladt totalvægt over 2,5 ton, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For biler som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.”

[Ændring af definition af kassebiler]

 

4) I det under nr. 16 foreslåede § 5, stk. 14, 2. pkt., ændres ”stk. 5, nr. 1” til: ”stk. 8, nr. 1”.

[Rettelse af teknisk karakter]

 

5) Nr.22, affattes således:

”22. § 8, stk. 7, affattes således:

”Stk. 7. For nye motorcykler, der er forsynet med blokeringsfri bremser, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.165 kr. For nye biler, der er forsynet med blokeringsfri bremser, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.750 kr. For nye biler, der er forsynet med 3 eller flere sikkerhedspuder, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. pr. pude for 3. – 6. pude, og for nye biler, der er udstyret med elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system), der kan bremse bilens hjul individuelt med henblik på at stabilisere bilen, nedsættes den afgiftspligtige værdi med  2.500 kr. For nye personbiler med mindst 5 stjerner efter EuroNCAP test for bilens sikkerhed ved kollision nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.000 kr. For nye dieseldrevne personbiler, hvor emissionen af partikler højst udgør 5 mg pr. kilometer nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i årene 2007 indtil og med 2010. For nye varebiler kategori N1, hvor emissionen af partikler højst udgør 5 mg pr. kilometer, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i årene 2007 indtil og med 2011. Emissionen fastslås i overensstemmelse med bilag I til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra motorkøretøjer og senere ændringer heraf. Nedsættelsesbeløb efter 5. pkt. har virkning for køretøjer, der afgiftsberigtiges i det år, for hvilket beløbet gælder.”

[Forlængelse af den periode, hvor der gives fradrag for partikelfiltre el.lign.]

 

Til § 4

 

6) I § 4, stk. 2, ændres ”de statslige told- og skattemyndigheder” til: ”told- og skatteforvaltningen”.

[Rettelse af teknisk karakter]

 

7) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

” Stk. 01. Køretøjer med en tilladt egenvægt over 2 ton, der kan afgiftsberigtiges med 60 pct. efter de hidtidige bestemmelser i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007, som bliver omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, som affattet ved denne lovs  § 1, nr. 17, hvorom der er indgået skriftlig kontrakt om køb med slutbrugeren inden den 25. april 2007, og som anmeldes til registrering i henhold til færdselsloven efter reglerne i § 15, stk. 1, i registreringsafgiftsloven m.v. eller anmeldes til afgiftsberigtigelse over for told- og skatteforvaltningen efter reglerne i samme lovs § 15, stk. 2, og § 19, stk. 1, kan til og med den 31. december 2007 afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007. Dokumentation for købet skal være indgivet til told- og skatteforvaltningen senest den 15. juni 2007.”

[Campingbiler - overgangsordning i forhold til slutbrugeren]

 

8) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

”Stk. 02. Køretøjer med en tilladt egenvægt over 2 ton, der kan afgiftsberigtiges med 60 pct. efter de hidtidige bestemmelser i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, nr. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007, som bliver omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, som affattet ved denne lovs  § 1, nr. 17,  som er indført til Danmark inden den 25. april 2007, og hvor ombygning af køretøjet er påbegyndt inden den 5. juni 2007, og hvor der er indgået en skriftlig kontrakt om køb med slutbruger inden den 1. august 2007, og som anmeldes til registrering i henhold til færdselsloven efter reglerne i § 15, stk. 1, i registreringsafgiftsloven m.v. eller anmeldes til afgiftsberigtigelse over for told- og skatteforvaltningen efter reglerne i samme lovs § 15, stk. 2, og § 19, stk. 1, kan til og med den 31. december 2007 afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. marts 2007. Dokumentation for indførsel samt påbegyndt ombygning af køretøjet skal være indgivet til told- og skatteforvaltningen inden den 15. juni 2007. ”

[Campingbiler – overgangsordning i forhold til forhandleren]

 

9) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

”Stk. 03. Køretøjer med en tilladt totalvægt på 3.001 kg og derover, hvor der betales 5.040 kr. i tillæg for privat anvendelse efter de hidtidige bestemmelser i vægtafgiftslovens § 4, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 4. december 2003, som bliver omfattet af vægtafgiftslovens § 4, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, hvorom der er indgået skriftlig kontrakt om køb med slutbrugeren inden den 25. april 2007, og som anmeldes til registrering i henhold til færdselsloven inden den 31. december 2007, kan efter ansøgning til Centralregistreret for Motorkøretøjer afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i vægtafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 4. december 2003. Det er en betingelse for at være omfattet af 1. pkt., at told- og skatteforvaltningen i forhold til det konkrete køretøj har truffet en afgørelse i medfør af denne lovs § 4, stk. 2.”

[Varebiler over 3 tons – overgangsordning for tillægsafgiften for privat anvendelse]

 

10) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

”Stk. 04. For dieseldrevne personbiler fastsættes den i § 4, stk. 2, som affattet ved denne lovs nr. 10, angivne grænse på 18 km pr. liter til 16 km pr. liter i 2011, 16,5 km pr. liter i 2012, 17,0 km pr. liter i 2013 og 17,5 km pr. liter i 2014. For dieseldrevne varebiler fastsættes den i § 5, stk. 4, som affattet ved denne lovs nr. 16, angivne grænse på 18 km pr. liter til 16 km pr. liter i 2012, 16,5 km pr. liter i 2013, 17,0 km pr. liter i 2014 og 17,5 km pr. liter i 2015.”

[Midlertidigt nedslag i registreringsafgiften for dieseldrevne biler]

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

Efter de gældende regler gives et fradrag på 4.000 kr. i beregningsgrundlaget for registreringsafgiften for dieseldrevne person og varebiler med partikelfilter. Det svarer til en afgiftsnedsættelse på 7.200 kr. Fradraget gives indtil og med 2009. Fradraget dækker imidlertid ikke hele meromkostningen ved at vælge dieseldrevne biler med filter. Derfor er dieselbiler uden filter prismæssigt mere konkurrencedygtige end dieselbiler med filter.

 

På den baggrund har regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti aftalt, at ændre og udvide fradragsordningen, således det nuværende fradrag på 4.000 kr. videreføres i 2010 (og 2011 for varebiler) og at der også gives yderligere fradrag på 3.500 kr. for udgiften til filteret. Da omkostningen til filter el. lign. ikke afhænger af, om det er en varebil med f.eks. 50 pct. afgift eller en personbil med f.eks. 180 pct. afgift, gives det nye fradrag på 3.500 kr. i afgiften. 

 

Til nr. 2

Der indføres en regel, således at nedslaget for brændstoføkonomi ikke kan nedsætte registreringsafgiften til mindre end 20.000 kr. Herved sikres f.eks., at ekstrem god benzinøkonomi i meget spinkle og billige køretøjer ikke kan fjerne enhver registreringsafgift, herunder de gældende tillæg vedrørende manglende sikkerhedsudstyr.

 

Til nr. 3

Definitionen af kassebiler mv. ændres, således at kassebiler mv. kan være forsynet med siderude i højre side.

 

Til nr. 4

Der er tale om en rettelse af teknisk karakter. Rettelsen skyldes, at den forslåede § 5, stk. 14, 2. pkt. skal henvise til stk. 8, nr. 1.

 

Til nr. 5

Det forslås, at ændre og udvide fradragsordningen for miljøvenlige dieseldrevne biler, således det nuværende fradrag på 4.000 kr. videreføres i 2010 (og 2011 for varebiler)

 

Til nr. 6

Der er tale om en rettelse af teknisk karakter. Den korrekte henvisning er told- og skatteforvaltningen.

 

Til nr. 7

Det forslås at indføre en overgangsordning i forhold til registreringsafgiftsloven for campingbiler tilsvarende overgangsordningen for varebiler.

 

Det vil sige, at det afgørende ved købet af en campingbil bliver, om slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007 eller om slutsedlen er skrevet den 25. april 2007 eller senere. Hvis slutsedlen er skrevet inden den 25. april 2007, vil det være de hidtil gældende regler, der gælder hvad angår registreringsafgiften. Der er en betingelse, at køretøjet indregistreres senest den 31. december 2007. Dokumentation for købet skal være indgået til told- og skatteforvaltningen senest den 15. juni.

 

Til nr. 8

Det forslås at indføre en overgangsordning i forhold til registreringsafgiftsloven for campingbiler, således at disse kan afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler, hvis følgende betingelser er opfyldt:

 

 

Til nr. 9

Det forslås at indføre en overgangsordning i forhold til vægtafgiften tilsvarende overgangsordningen for registreringsafgiftsloven, således at forhøjelsen af tillægsafgiften for privat anvendelse for varebiler over 3 ton totalvægt ikke finder anvendelse for slutbrugeres køb før 25. april 2007. 

 

Det sker ved, at der indføres en ansøgningsprocedure, hvorefter varebiler, hvor der er indgået en bindende kontrakt om køb med slutbruger inden den 25. april 2007, varigt vil kunne betale privatanvendelsestillæg efter hidtil gældende regler i vægtafgiftsloven.

 

Det følger allerede af denne lovs § 4, stk. 5, at ændringerne i vægtafgiftsloven har virkning for det enkelte køretøj fra den afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. juni 2007 eller senere. For alle køretøjer, der anmeldes til registrering efter den 1. juni 2007 vil der således for første afgiftsperiode bliver opkrævet den forhøjede tillægsafgift, uanset hvornår der er skrevet slutseddel.

 

For køretøjer, hvor det overfor Centralregistret for Motorkøretøjer kan dokumenteres, at der er indgået en skriftlig kontrakt med slutbruger inden den 25. april 2007, forslås det, at der efterfølgende vil kunne søges om at få den forhøjede afgift godtgjort. Det er ligeledes en betingelse for, at told- og skatteforvaltningen i forhold til det konkrete køretøj har truffet en afgørelse i medfør af denne lovs § 4, stk. 2 i forhold til registreringsafgiften.

 

Til nr. 10

Fradraget for miljøvenlige dieseldrevne biler skal bortfalde, når filtret eller tilsvarende bliver obligatorisk i 2011 for personbiler og i 2012 for varebiler. Derfor er det samtidigt aftalt, at de dieseldrevne biler, der registreres til den tid, og som alle vil være miljøvenlige, midlertidigt får et større fradrag i registreringsafgiften, når de er brændstoføkonomiske. De højere fradrag aftrappes i perioden 2011-2015:

 

Fradrag

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Dieseldrevne personbiler

 

 

 

 

 

 

Grænse for fradrag/tillæg

16 km pr. liter

16,5 km pr. liter.

17 km pr. liter.

17,5 km pr. liter.

18 km pr. liter.

18 km pr. liter.

Dieseldrevne varebiler

 

 

 

 

 

 

Grænse for fradrag/tillæg

18 km pr. liter

16 km pr. liter.

16,5 km pr. liter.

17 km pr. liter.

17,5 km pr. liter.

18 km pr. liter.

 

 

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

De samlede provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget er ca. 1.680 mio. kr. i midlertidige provenutab. Den varige rentevirkning heraf er afrundet ca. 35 mio. kr.

Â