Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra FDM, jf. L 217 bilag 14.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Per Bach Jørgensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henvendelsen fra FDM er gengivet i en forkortet version. Der henvises i øvrigt til bilag 14.

Det er FDMs vurdering, at lovforslag L 217 vil føre til øget udledning af sodpartikler.

Dette skyldes bl.a., at lovforslaget vil fremme udbredelsen af mindre personbiler med dieselmotorer. Lovforslaget indfører som noget nyt et fradrag relateret til bilens brændstoføkonomi. Dette vil betyde et relativt stort prisfald for navnlig mindre dieselbiler, der er kendetegnet ved at køre langt på literen. Flere af disse biler vil falde med mere end 20.000 kr., hvilket vil gøre en række af dem billigere end den tilsvarende benzinmodel. Med udsigten til at en række små dieselbiler i nogle tilfælde vil blive billigere end den tilsvarende benzinudgave, forventer FDM en markant forøget dieselandel blandt navnlig små biler.

Desuden anfører FDM, at netop små dieseldrevne personbiler stort set kun sælges uden partikelfiltre, på trods af det eksisterende fradrag i den nuværende registreringsafgiftslov, og at biler med partikelfiltre ofte har en lidt dårligere brændstoføkonomi, hvilket betyder at biler med partikelfiltre får en mindre afgiftssænkning end biler uden partikelfilter, som følge af lovforslaget.

Lovforslaget viderefører den eksisterende afgiftslempelse for partikelfiltre jf. registreringsafgiftslovens § 8 stk. 7, hvori den afgiftspligtige værdi nedsættes med 4.000 kr. i årene 2006 til 2009 for biler der opfylder Euronorm 5.

Det er FDMs vurdering, at den manglende udbredelse af partikelfiltre i Danmark - på trods af afgiftslempelsen – skyldes, at der reelt kun er tale om en delvis afgiftslempelse. Idet der i Danmark også betales registreringsafgift af momsbeløbet må et filter ab fabrik ikke koste mere end 3.200 kr. ex. moms, hvis køber skal slippe for også at betale registreringsafgift. Desværre er prisen i flere tilfælde højere end de 3.200 kr.

Lempelsen i den afgiftspligtige værdi er ifølge FDM’s klare opfattelse ikke tilstrækkelig til, at købere af biler i Danmark vælger bilmodeller med partikelfilter frem for tilsvarende bilmodeller uden partikelfilter, da der alene er tale om en delvis lempelse. I tilfælde hvor et monteret partikelfilter forøger bilens afgiftspligtige pris med mere end 4.000 kr., vil der således stadig skulle betales registreringsafgift af den del af udstyrets pris der overstiger de 4.000 kr. + moms. Desuden vil bilens pris i sidste ende også være forøget som følge af en forøgelse af bilens afgiftspligtige pris.

 

Kommentar:

FDM henvendelse er en uddybelse af det høringssvar, FDM har afgivet til skatteministeriet ved brev af den 1. maj 2007.

Høringssvaret er kommenteret i det høringsnotat, som jeg har sendt til Skatteudvalget, jf.  bilag 13. Jeg har noteret mig de uddybende bemærkninger, og henviser i øvrigt til bilag 13.