Tak for den positive tilbagemelding på lovforslaget om inddragelse af andre aktører, der skal fremsættes torsdag den 12. april 2007.
Til de tekniske overvejelser om § 1, nr. 3, og § 1, nr. 4, med hensyn til formuleringer af lovteksten bemærkes, at det er hensigten, at de foreslÃ¥ede bemyndigelser skal udmøntes. De pÃ¥gældende bemyndigelser skal sÃ¥ledes ikke være â€kanâ€-bestemmelser. Jeg er dog indstillet pÃ¥ at overveje ændringsforslag, hvorved bemyndigelserne sprogligt er i særskilte bestemmelser, hvis du vil foretrække dette.
Med hensyn til spørgsmålet ad § 1, nr. 4, vedrørende tidspunktet for, hvornår myndighedens betalingsforpligtelse indtræder, vil det blive fastsat i de regler, der udstedes i medfør af den foreslåede § 4 a. Hovedtrækkene i den påtænkte ordning er beskrevet i de almindelige bemærkninger afsnit 3.2., især pkt. B og C, hvoraf følgende fremgår:
â€B) Anden aktørs manglende betaling vedrørende igangværende uddannelsesforløb
Uddannelsesinstitutionerne vil, hvis aktøren ikke overholder den procedure og de betalingsfrister, der er for betaling af tilskud mv. for uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven, skulle rette henvendelse til staten i jobcenteret eller kommunen om den manglende betaling med henblik på, at staten i jobcenteret eller kommunen retter henvendelse til aktøren herom og sikrer sig dokumentation for, at aktøren betaler. Ved igangværende uddannelsesforløb, der berøres af aktørens manglende betaling af tilskud mv., vil staten i jobcenteret eller kommunen skulle tage de pågældende aktiverede, revalidender m.fl. ud af forløbet hos aktøren, hvis aktøren ikke dokumenterer betalingen er sket inden for en kortere frist. Det vil betyde, at staten i jobcenteret eller kommunen overtager ansvaret for de berørtes beskæftigelsesindsats, herunder betalingsforpligtelse for de igangsatte uddannelsesforløb.
C) Staten i jobcenteret og kommunen betaler uddannelsesinstitutionen ved anden aktørs manglende betaling.
Hvis anden aktørs manglende betaling vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er krævet forudbetaling, og forløbet er afsluttet, herunder hvis den uddannelsessøgende har afbrudt forløbet før forløbets planlagte afslutning, vil staten i jobcenteret og kommunen hæfte for den manglende betaling under forudsætning af, at institutionen har opkrævet beløbet hos den anden aktør, og den har foretaget rimelige rykkerprocedurer hos anden aktør. Ved almindelige rykkerprocedurer forstås, at institutionen efter udløbet af den fastsatte betalingsfrist, ved et anbefalet brev har stillet krav om betaling inden for 2 uger. Det er et generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering af statstilskud på Undervisningsministeriets område, hvorfor en institution i den situation ikke vil kunne kræve forrentning af beløbet.
Det vil sikre, at uddannelsesinstitutionerne ikke risikerer at miste det statstilskud, som institutionerne altid har krav pÃ¥, hvis den anden aktør ikke betaler de tilskud, som institutionen har krav pÃ¥ efter tilskudsbestemmelserne i Undervisningsministeriets lovgivning.â€
Der er tale om to situationer, hvor punkt B vedrører igangværende forløb, hvor aktøren ikke overholder betalingsprocedurer og frister, mens punkt C vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er krævet forudbetaling, og forløbet er afsluttet. I medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 4 a vil der blive fastsat regler om den fremgangsmåde, der skal benyttes ved anden aktørs manglende betaling.
Ad spørgsmålene til § 1, nr. 5, skal jeg bemærke, at den foreslåede ændring af § 7 ikke har til hensigt at regulere de nævnte spørgsmål.
Til spørgsmålene kan jeg oplyse, at hvis en institution er i tvivl om, hvilken myndighed den skal rette henvendelse til, hvis anden aktør ikke betaler, vil uddannelsesinstitutionen kunne rette henvendelse til Arbejdsmarkedsstyrelsen, der vil kunne oplyse, hvilken myndighed der har ansvaret for de berørte ledige m.fl. Jeg henviser herved til det anførte i bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2, ad § 4, stk. 2. En anden aktør vil kunne varetage opgaver for flere myndigheder. Det vil ikke i anden aktør-kataloget kunne oplyses, hvilke myndighed, der har ansvaret for den berørte ledige.
Vedrørende tilmeldingen vil det efter forslagets § 1, nr. 3 (§ 4, stk. 2, 2. pkt.), være staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at den finder sted. I forhold til andre aktører vil det bl.a. ske ved, at det vil være et vilkår i deres aftale med myndigheden, at de foretager tilmelding osv. i henhold til betalingsloven, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Det vil indgå i statens skærpede tilsyn i 2007 og 2008, hvorvidt anden aktør overholder sin forpligtelse til at foretage tilmelding som beskrevet i de almindelige bemærkninger afsnit 3.1. Endvidere vil ordningen, jf. bemærkningerne til forslagets § 2, blive evalueret i 2008 med henblik, at anden aktørs tilmelding tages op til revision i folketingsåret 2009-10.