Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 15. maj 2007

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.

(Andre aktørers inddragelse i beskæftigelsesindsatsen)

[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]

 

1. Ændringsforslag

Undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. april 2007 og var til 1. behandling den 27. april 2007. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 20. april 2007 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. maj 2007 sendte undervisningsministeren supplerende høringssvar og høringsnotat til udvalget.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlem af udvalget finder det fornuftigt, at arbejdsløse kan blive opkvalificeret gennem forskellige uddannelsesforløb, selv om det er et privat firma, der står for aktiveringen eller revalideringen. Enhedslisten mener, at uddannelse er det mest fornuftige tiltag i forhold til at få arbejdsløse opkvalificeret til et nyt arbejde. Men Enhedslisten mener, at statslige institutioner er bedre til at varetage opgaven med at udarbejde jobplaner og tilrettelægge uddannelsesforløb. Det giver en vis garanti for kvaliteten, i stedet for at tilfældige og mere eller mindre seriøse firmaer skal finde på forløb, som den enkelte ledige ikke har mulighed for at fravælge.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 4, stk. 1, udgår 2. pkt., og i stedet indsættes:

»Tilmelding kan endvidere foretages af en anden aktør, som opfylder betingelserne herfor, og som af staten i jobcenteret eller kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal opfyldes, for at anden aktør har adgang til at foretage tilmelding.«

[Præcisering af bemyndigelse]

   2) Nr. 4 affattes således:

»4. Efter § 4 indsættes:

Ȥ 4 a. Staten i jobcenteret eller kommunen betaler de i § 2, stk. 1, nævnte tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af en anden aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i medfør heraf. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal opfyldes, for at staten i jobcenteret eller kommunen skal betale.««

[Præcisering af bemyndigelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om præciseringer af lovteksten.

En anden aktør skal opfylde visse betingelser for at have adgang til at foretage tilmelding i henhold til betalingsloven. Som beskrevet i afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget vil der blive stillet krav om, at der i aktørens aftale med staten i jobcenteret eller kommunen indgår vilkår om overholdelse af betalingsloven. For allerede indgåede aftaler vil der kunne fastsættes en overgangsordning. Desuden skal aktøren være optaget i et »anden aktør-katalog« på internettet, der oprettes og drives af Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Til nr. 2

Der er tale om præciseringer af lovteksten.

Der er som beskrevet i afsnit 3.2., litra B og C, i de almindelige bemærkninger til lovforslaget en række betingelser, der skal være opfyldt, før staten i jobcenteret eller kommunen skal betale uddannelsesinstitutionen. Det bemærkes, at disse betingelser ikke giver institutionerne større administrative belastninger, end hvis det er staten i jobcenteret eller kommunen, der betaler for sent for et uddannelsesforløb.

  Troels Christensen (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Tina Nedergaard (V) fmd.  Ellen Trane Nørby (V) Â  Martin Henriksen (DF) Â  Søren Krarup (DF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Jens Jørgen Nygaard (KF) Â  Christine Antorini (S) Â  Kirsten Brosbøl (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Bjarne Laustsen (S) Â  Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

51

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

22

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

16

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

 

4

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 209

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag, fra undervisningsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren

4

Svar på spørgsmål stillet direkte til Undervisningsministeriet af Socialdemokraterne i forbindelse med lovforslaget

5

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

6

1. udkast til betænkning

7

Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren

8

Ændringsforslag fra undervisningsministeren

9

2. udkast til betænkning

 

 

+++Bilag+++Bilag 2

1 af udvalgets bilag

Bilaget er optrykt efter ønske fra S.

L 209 – bilag 4:

 

UNDERVISNINGSMINISTERIET

 

 

Ministeren

Frederiksholms Kanal 21

1220 København K

Tlf. 3392 5000

Fax 3392 5547

E-mail [email protected]

www.uvm.dk

Christine Antorini (MF)

Folketinget

Christiansborg

 

 

Kære Christine Antorini

 

Tak for den positive tilbagemelding på lovforslag om inddragelse af andre aktører, der skal fremsættes torsdag den 12. april 2007.

 

Til de tekniske overvejelser om § 1, nr. 3, og § 1, nr. 4, med hensyn til formuleringer af lovteksten bemærkes, at det er hensigten, at de foreslåede bemyndigelser skal udmøntes. De pågældende bemyndigelser skal således ikke være »kan«-bestemmelser. Jeg er dog indstillet på at overveje ændringsforslag, hvorved bemyndigelserne sprogligt er i særskilte bestemmelser, hvis du vil foretrække dette.

 

Med hensyn til spørgsmål ad § 1, nr. 4, vedrørende tidspunktet for, hvornår myndighedens betalingsforpligtelse indtræder, vil det blive fastsat i de regler, der udstedes i medfør af den foreslåede § 4 a. Hovedtrækkene i den påtænkte ordning er beskrevet i de almindelige bemærkninger afsnit 3.2., især pkt. B og C, hvoraf følgende fremgår:

 

 

»B) Anden aktørs manglende betaling vedrørende igangværende uddannelsesforløb

 

Uddannelsesinstitutionerne vil, hvis aktøren ikke overholder den procedure og de betalingsfrister, der er for betaling af tilskud m.v. for uddannelsesforløb omfattet af betalingsloven, skulle rette henvendelse til staten i jobcenteret eller kommunen om den manglende betaling med henblik på, at staten i jobcenteret eller kommunen retter henvendelse til aktøren herom og sikrer sig dokumentation for, at aktøren betaler. Ved igangværende uddannelsesforløb, der berøres af aktørens manglende betaling af tilskud m.v., vil staten i jobcenteret eller kommunen skulle tage de pågældende aktiverede, revalidender m.fl. ud af forløbet hos aktøren, hvis aktøren ikke dokumenterer, at betalingen er sket, inden for en kortere frist. Det vil betyde, at staten i jobcenteret eller kommunen overtager ansvaret for de berørtes beskæftigelsesindsats, herunder betalingsforpligtelse for de igangsatte uddannelsesforløb.

 

 

C) Staten i jobcenteret og kommunen betaler uddannelsesinstitutionen ved anden aktørs manglende betaling

 

Hvis anden aktørs manglende betaling vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er krævet forudbetaling og forløbet er afsluttet, herunder hvis den uddannelsessøgende har afbrudt forløbet før forløbets planlagte afslutning, vil staten i jobcenteret og kommunen hæfte for den manglende betaling under forudsætning af, at institutionen har opkrævet beløbet hos den anden aktør og den har foretaget rimelige rykkerprocedurer hos den anden aktør. Ved almindelige rykkerprocedurer forstås, at institutionen efter udløbet af den fastsatte betalingsfrist ved et anbefalet brev har stillet krav om betaling inden for 2 uger. Det er et generelt princip, at der ikke betales renter ved regulering af statstilskud på Undervisningsministeriets område, hvorfor en institution i den situation ikke vil kunne kræve forrentning af beløbet.

 

Det vil sikre, at uddannelsesinstitutionerne ikke risikerer at miste det statstilskud, som institutionerne altid har krav på, hvis den anden aktør ikke betaler de tilskud, som institutionen har krav på efter tilskudsbestemmelserne i Undervisningsministeriets lovgivning.«

 

Der er tale om to situationer, hvor punkt B vedrører igangværende forløb, hvor aktøren ikke overholder betalingsprocedurer og frister, mens punkt C vedrører uddannelsesforløb, hvor der ikke er krævet forudbetaling og forløbet er afsluttet. I medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 4 a vil der blive fastsat regler om den fremgangsmåde, der skal benyttes ved anden aktørs manglende betaling.

 

Ad spørgsmålene til § 1, nr. 5, skal jeg bemærke, at den foreslåede ændring af § 7 ikke har til hensigt at regulere de nævnte spørgsmål.

 

Til spørgsmålene kan jeg oplyse, at hvis en institution er i tvivl om, hvilken myndighed den skal rette henvendelse til, hvis anden aktør ikke betaler, vil uddannelsesinstitutionen kunne rette henvendelse til Arbejdsmarkedsstyrelsen, der vil kunne oplyse, hvilken myndighed der har ansvaret for de berørte ledige m.fl. Jeg henviser herved til det anførte i bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2, ad § 4, stk. 2. En anden aktør vil kunne varetage opgaver for flere myndigheder. Det vil ikke i anden aktør-kataloget kunne oplyses, hvilken myndighed der har ansvaret for den berørte ledige.

 

Vedrørende tilmeldingen vil det efter forslagets § 1, nr. 3 (§ 4, stk. 2, 2. pkt.) være staten i jobcenteret og kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at den finder sted. I forhold til andre aktører vil det bl.a. ske ved, at det vil være et vilkår i deres aftale med myndigheden, at de foretager tilmelding osv. i henhold til betalingsloven, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.

 

Det vil indgå i statens skærpede tilsyn i 2007 og 2008, hvorvidt anden aktør overholder sin forpligtelse til at foretage tilmelding som beskrevet i de almindelige bemærkninger afsnit 3.1. Endvidere vil ordningen, jf. bemærkningerne til forslagets § 2, blive evalueret i 2008 med henblik på, at anden aktørs tilmelding tages op til revision i folketingsåret 2009-10.

 

 

Med venlig hilsen

 

Bertel Haarder