|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. april 2007.
Spørgsmål:
â€Det ønskes en liste over ansættelsesforhold, hvor dansk statsborgerskab er en forudsætning for ansættelse?â€
Svar:
For sÃ¥ vidt angÃ¥r offentlige ansættelsesforhold har jeg tidligere den 7. november 2006 bevaret spørgsmÃ¥l nr. S 5498 (â€Vil ministeren oplyse, hvilke offentlige jobfunktioner der forudsætter, at den ansatte er dansk statsborgerâ€) stillet af folketingsmedlem Simon Emil Ammitzbøll (RV).
I den forbindelse havde Integrationsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Personalestyrelsen, KL og Amtsrådsforeningen. På baggrund heraf gav jeg følgende besvarelse:
â€Personalestyrelsen har oplyst, at det følger af Grundlovens § 27, at ingen kan ansættes som tjenestemand uden at have dansk indfødsret.
Efter tjenestemandslovens § 58c ansættes personer uden dansk indfødsret på tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes som tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse finder dog ikke anvendelse, jf. § 58c, 2. punktum.
De statslige overenskomster indeholder ikke regler, der opstiller dansk statsborgerskab som en ansættelsesbetingelse.
Personalestyrelsen har hørt samtlige ministerier, om der på de respektive områder findes stillinger, hvortil dansk statsborgerskab er en betingelse for ansættelse.
Det fremgår af bidragene, at der på langt de fleste ministerområder ikke stilles krav om dansk statsborgerskab ved ansættelse, idet personer uden dansk statsborgerskab har mulighed for at blive ansat på tilsvarende vilkår som tjenestemænd i henhold til tjenestemandslovens § 58c.
Der findes dog stillinger, hvor dansk statsborgerskab er en betingelse for ansættelse på følgende ministerområder: Justitsministeriet, Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet og Transport- og Energiministeriet.
Justitsministeriet har oplyst, at der i visse stillingskategorier efter praksis ikke sker ansættelse af personer uden dansk statsborgerskab på tilsvarende vilkår som tjenestemænd, jf. tjenestemandslovens § 58c. Det drejer sig især om ansættelse som dommere, politibetjente og fængselsfunktionærer.
For fængselsfunktionærer uden dansk statsborgerskab kan ansættelse ske som fængselsfunktionær på prøve på tjenestemandslignende vilkår, hvis der ved ansættelsen er forventning om, at den pågældende kan opnå dansk indfødsret inden for kortere tid, hvilket i praksis betyder ca. et år efter prøveansættelsen.
Forsvarsministeriet har oplyst, at der ved ansættelse i stillinger, der ikke er tjenestemandsstillinger, stilles krav om dansk statsborgerskab på nogle enkeltområder, hvor der dog kan dispenseres efter en konkret vurdering.
Ministeriet vil ved dispensationen bl.a. skulle tage hensyn til, at der i nogle lande kan være fastsat bestemmelser om, at et lands statsborgere ikke må udføre militærtjeneste under et andet lands kommando og være iført et andet lands uniform, distinktioner m.v.
For linieofficerer samt i en vis udstrækning for militært stampersonel og civilt personel sker ansættelse som tjenestemænd, hvilket indebærer krav om dansk statsborgerskab. Forsvarsministeriet har oplyst, at der som udgangspunkt ikke findes stillinger, der besættes på tjenestemandsvilkår, hvor personer uden dansk indfødsret ikke har mulighed for at blive ansat på tilsvarende vilkår som tjenestemænd, jf. tjenestemandslovens § 58c.
Ved ansættelse af personer uden dansk indfødsret vil der i lighed med det, som er beskrevet ovenfor, bl.a. skulle tages hensyn til særlige forhold i ansøgerens hjemland.
Udenrigsministeriet har oplyst, at ambassadører skal udnævnes kongeligt for at få underskrevet de nødvendige skrivelser (akkreditiver m.v.) til modtagerlandets statsoverhoved. Det er derfor en indirekte forudsætning, at ambassadører er danske statsborgere, jf. tjenestemandslovens § 58c, 2. pkt. modsætningsvis.
Transport- og Energiministeriet har oplyst, at auditøren under Transport- og Energiministeriet skal opfylde de almindelige betingelser, der kræves for ansættelse som assessor i Københavns Kriminal- og Politiret jf. lov om oprettelse af et embede som auditør ved Statsbanerne § 1. Hvorvidt auditøren kan ansættes på tilsvarende vilkår som tjenestemænd, jf. tjenestemandslovens § 58c, beror på, hvad der tilsvarende gælder for assessorer som nævnt ovenfor. Transport- og Energiministeriet har oplyst, at spørgsmålet ikke har været aktuelt i praksis.
KL har oplyst, at der ikke på det kommunale område er jobfunktioner, hvortil der er knyttet krav om bestemt statsborgerskab.
AmtsrÃ¥dsforeningen har oplyst, at der ikke efter AmtsrÃ¥dsforeningens viden foreligger jobfunktioner eller stillinger pÃ¥ det amtslige ansættelsesomrÃ¥de, der forudsætter, at den ansatte er dansk statsborger.â€
For så vidt angår ansættelsesforhold på det private arbejdsmarked har Integrationsministeriet til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål indhentet oplysninger hos Beskæftigelsesministeriet.
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at der ministeriet bekendt ikke stilles krav om dansk statsborgerskab på det overenskomstdækkede private arbejdsmarked.
Endvidere er Beskæftigelsesministeriet ikke bekendt med, om der pÃ¥ den del af det private arbejdsmarked, som ikke er dækket af private overenskomster, stilles krav om dansk statsborgerskab. Â