Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og retsplejeloven. (Højere bøder i narkosager og kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i fængsler m.v.) (L 201).
Lene Espersen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og retsplejeloven (Højere bøder i narkosager og kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i fængsler m.v.) (L 201):
â€Vil ministeren i fortsættelse af 1. behandlingen, hvor ministeren gav udtryk for en vis imødekommenhed, eventuelt pÃ¥ baggrund af indhentede udtalelser fra andre ministerier redegøre for eventuelle andre og bredere tiltag eller initiativer i forhold til narkomaner end advarsler for besiddelse af stoffer til eget brug, som foreslÃ¥et i loven, og højere bøder til eksempelvis unge misbrugere for besiddelse af stoffer til eget brug, som foreslÃ¥et i lovforslaget.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Direktoratet for Kriminalforsorgen og kan herefter oplyse følgende:
Med regeringsgrundlaget fra november 2001 blev det besluttet at arbejde for at styrke det fælles ansvar for samfundets svageste, hvortil bl.a. stofmisbrugerne hører. Beslutningen er siden fulgt op med generelle initiativer som f.eks. indgÃ¥elsen af en række satspuljeforlig, udarbejdelsen af handlingsprogrammerne â€Det fælles ansvar I†og â€Det fælles ansvar II†samt nedsættelsen af RÃ¥det for Socialt Udsatte. PÃ¥ narkotikaomrÃ¥det er der indført en social behandlingsgaranti med det formÃ¥l at forbedre vilkÃ¥rene for stofmisbrugerne. Med regeringsgrundlaget blev det ligeledes besluttet at sætte hÃ¥rdere ind mod kriminalitet bl.a. ved at forstærke indsatsen mod narkotika i fængslerne.
Med den omhandlede opfølgning pÃ¥ regeringsgrundlaget fra november 2001 blev der sÃ¥ledes taget skridt til at udbygge den indsats, der tidligere var gjort for at dæmme op for narkotikamisbruget. Der blev med det supplerende regeringsgrundlag fra august 2003 lagt op til en yderligere udbygning af indsatsen, som kom til udtryk i handlingsplanen â€Kampen mod narko – handlingsplan mod narkotikamisbrugâ€, der blev fremlagt af regeringen i oktober 2003, og som siden har udgjort grundlaget for de centrale myndigheders indsats pÃ¥ narkotikaomrÃ¥det.
I handlingsplanen gav regeringen udtryk for den opfattelse, at narkotikamisbruget skal imødegås med konsekvente og vedvarende bestræbelser på både kvalitativt og kvantitativt at fastholde og udbygge den eksisterende indsats med sigte på i endnu højere grad at hindre tilgang af nye stofmisbrugere, at hjælpe nuværende stofmisbrugere og at sætte hårdt ind over for den narkotikarelaterede kriminalitet.
Regeringen tilkendegav, at indsatsen skal ske over en bred kam og dermed afspejle, at sociale problemer, stofmisbrug og narkotikakriminalitet hænger snævert sammen. Regeringen anførte, at der er tale om en opgave, som skal løses i fællesskab af centrale, regionale og lokale myndigheder i nært samarbejde med den enkelte og de pårørende, med private organisationer og institutioner samt med skoler, foreninger og diskoteker mv. i nærmiljøet.
Med udgangspunkt i disse tilkendegivelser indeholdt regeringens handlingsplan forslag om en lang række nye konkrete initiativer:
For så vidt angår forebyggelsen drejede det sig om:
· Gennemførelse af modelkommuneprojektet â€NarÂkoÂen ud af byenâ€
· Intensiveret udvikling af basismateriale til brug for lokal information og undervisning
For så vidt angår den lægelige behandling drejede det sig bl.a. om:
· Gennemførelse af en kvalitetssikring af metadonbehandling
· Overvejelser om at indføre den metadoninjektionsordning, som på daværende tidspunkt blev afprøvet som forsøg
· Overvejelser om introduktion som permanent ordning af det målrettede sundhedsfaglige tilbud, som på daværende tidspunkt blev afprøvet som forsøg
· Indførelse af en ordning med tidlig og gratis vaccination mod hepatitis A og B og en ordning med gratis vaccination af pårørende mod hepatitis B samt prioritering af initiativer til begrænsning af hepatitis C
· Prioritering af indsatsen for personer med dobbeltdiagnose (dvs. både sindslidelse og misbrug)
For så vidt angår den sociale behandling drejede det sig om:
· Etablering af regionale udviklingsråd
· Fastsættelse af regler om indhold, omfang og udførelse af tilbud på området for social stofmisbrugsbehandling
· Udsendelse af metodehæfter om kvalitetsløft med fokus på efterbehandlingen
· Afholdelse af en konference om forsøg med øget psykosocial støtte til stofmisbrugere i metadonbehandling
· Overvejelser om initiativer til formidling af erfaringer og fremtidig forankring som opfølgning på forsøg med øget psykosocial støtte
· Etablering af midlertidige og varige botilbud til de svageste grupper
· Videreførelse og videreudvikling af DANRIS (Dansk Rehabiliterings- og Informationssystem) på døgnbehandlingsområdet samt indførelse og udvikling af DANRIS på det ambulante behandlingsområde
· Støtte til projekter, der er særligt rettet mod udvikling af behandlingstilbud til unge stofmisbrugere
For så vidt angår indsatsen over for kriminelle stofmisbrugere drejede det sig bl.a. om:
· Etablering af behandlingsafdeling i kriminalforsorgens regi for unge med kokain- og amfetaminmisbrug
· Etablering af en særlig afdeling i kriminalforsorgens regi for stofmisbrugere med lange afsoningstider
· Forøgelse af antallet af narkotikahunde, der er til rådighed for kriminalforsorgens institutioner
· Nærmere undersøgelse af mulighederne for at anvende nye teknologiske hjælpemidler, herunder scannere, detektorer, gennemlysningsapparater samt sporingstests, til at påvise narkotika i fængslerne
· Den fysiske sikring af kriminalforsorgens institutioner skulle forbedres i nødvendigt omfang
· Udlevering i kriminalforsorgens institutioner af de indsattes egne effekter, som vanskeligt kan gennemsøges for narkotika, f.eks. elektroniske apparater, eller som kan anvendes som betaling for narkotika, skulle begrænses mest muligt
· Udbygning af forsøget med kontantløst fængsel og skærpelse af kontrollen med kontante pengebeløb samt reglerne for udlevering af medbragte og tilsendte penge med henblik på at forebygge og bekæmpe narkotikahandel i kriminalforsorgens institutioner
· Indførelse af hjemmel til rutinemæssig urinprøvekontrol i kriminalforsorgens regi.
For så vidt angår retshåndhævelsen drejede det sig bl.a. om:
· Forhøjelse af strafferammen i straffelovens § 191 om grov narkotikakriminalitet
· At overdragelse og besiddelse med henblik på videreoverdragelse af euforiserende stoffer i festmiljøet, og især hvor unge færdes (diskoteker, restaurationer og fester på uddannelsesinstitutioner mv.), i alle tilfælde bør medføre frihedsstraf
· Gennemførelse af en egentlig uddannelse og autorisation af dørmænd
· Fastsættelse – i relevante tilfælde – som vilkår for en alkoholbevilling, at der på stedet foretages tydelig skiltning med, at narkotika ikke tolereres, og at enhver besiddelse af narkotika anmeldes til politiet
· Etablering af tydelig lovbestemmelse i restaurationsloven, der regulerer forholdene ved brug af restaurationslokaler i forbindelse med visse private fester
· Målrettede og mere omfattende politiaktioner på Christiania bl.a. med det formål at beslaglægge tilstedeværende hash og anholde sælgerne
For så vidt angår det internationale samarbejde drejer det sig om:
· Genoptagelse af Danmarks årlige, frivillige bidrag til FN’s kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC)
Afhængig af det enkelte initiativs nærmere indhold fandt finansieringen af den lange række nye konkrete initiativer sted på forskellig måde. Flere af initiativerne var satspuljerelevante, og derfor fandt finansieringen af en del af disse sted i forbindelse med satspuljeaftalen for 2004 på narkotikaområdet og for enkeltes vedkommende i forbindelse med satspuljeaftalen for 2006 på narkotikaområdet.
Som opfølgning på handlingsplanen blev regeringen i oktober 2003 enig med forligspartierne om med satspuljeaftalen for 2004 at afsætte 145 mio. kr. over årene 2004-2007 til gennemførelse af følgende initiativer på narkotikaområdet:
· Oprustning af behandlingsindsatsen i fængslerne
· Udvikling af indsatsen over for unge hashmisbrugere
· Indførelse af gratis vaccinationsordning mod hepatitis A og B
· Indlæggelse af vandampuller i sprøjtesæt
· Gennemførelse af kvalitetssikring af metadonbehandlingen
· Fortsættelse og udbygning af DANRIS (Dansk Rehabiliterings- og Informations System)
· Gennemførelse af modelkommuneprojektet â€Narkoen ud af byenâ€
For de fleste af de nævnte initiativer gælder det, at der med den omhandlede satspuljeaftale blev sikret varig finansiering, således at disse initiativer ikke ophører med aftalens udløb i 2007.
Med henblik på at give indsatsen endnu et løft gik regeringen til forhandlingerne om satspuljen for 2006 med et oplæg om at afsætte en kvart milliard kroner til nye initiativer på narkotikaområdet i perioden 2006-2009. Forligspartierne var enige i regeringens prioritering og indgik satspuljeaftale herom. Følgende initiativer indgik i denne aftale:
· Indførelse af en behandlingsgaranti for stofmisbrugere i fængslerne
· Udvidelse af den sociale behandlingsgaranti til også at omfatte unge under 18 år med alvorlige stofmisbrugsproblemer
· Indførelse af et målrettet sundhedsfagligt tilbud til de hårdest belastede stofmisbrugere
· Indførelse af metadoninjektion som behandlingsmulighed
· Øget indsats rettet specielt mod hepatitis C blandt stofmisbrugere
· Udvidelse af den gratis hepatitis-vaccinationsordning
· Oprettelse af en Vesterbro-pulje
Også for de fleste af disse initiativer gælder det, at der med den omhandlede satspuljeaftale blev sikret varig finansiering, således at disse initiativer ikke ophører med aftalens udløb i 2009.
Handlingsplanen â€Kampen mod narko†samt de med forligspartierne indgÃ¥ede satspuljeaftaler for 2004 og 2006 er en klar markering af, at regeringen nærer et vedvarende ønske om at forbedre den eksisterende indsats med narkotikamisbruget og derpÃ¥ tage konkrete initiativer, hvortil der afsættes betydelige midler oveni i de midler, der i forvejen sættes ind pÃ¥ narkotikaomrÃ¥det.
Gennemgangen af de seneste 5-6 års indsats mod narkotikamisbruget understreger, at der efter regeringens opfattelse skal sættes ind over en bred kam, og at initiativer til begrænsning af udbuddet af narkotika nødvendigvis må gå hånd i hånd med initiativer til begrænsning af efterspørgselen efter narkotika. Regeringens opfattelse falder i øvrigt helt i tråd med, at dansk narkotikapolitik gennem mange år har hvilet på et forbud mod enhver ikke-medicinsk eller ikke-videnskabelig anvendelse af narkotika kombineret med en vedholdende og målrettet forebyggende indsats, et flerstrenget og koordineret behandlingstilbud, som også omfatter skadereducerende foranstaltninger, samt en effektiv kontrolindsats.
Denne politik agter regeringen også at fastholde fremover, og eftersom satspuljeaftalen for 2004 udløber i år, finder regeringen det naturligt at gøre status på arbejdet og i den forbindelse overveje eventuelle nye tiltag. Målet er i første omgang at få skabt et samlet overblik over status for og udfordringer i den danske behandlingsindsats på narkotikaområdet. Dette skal efterfølgende danne grundlag for en fortsat og målrettet indsats efter 2007.