Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 173) Forslag til Lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser og om ophævelse af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser (Ungdomsuddannelse til alle) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 9:

”Ifølge lovforslagets bemærkninger ønsker man at sikre landbrugets traditioner ved at undtage landbrugsuddannelsesudvalget fra partsrepræsentationen. Ministeren bedes redegøre for, hvilken gavn landbrugets uddannelser har af at lade uddannelsen styre ensidigt af arbejdsgiverparten, mens de øvrige erhvervsuddannelser tilsyneladende trives bedst med partsstyring? ”

 

Svar:

Landmandsuddannelsen, som oprindelig udsprang af højskoleloven, fik fra 1. januar 1992 sit eget lovgrundlag under lov om landbrugsuddannelser samtidig med, at landbrugsskolerne blev omfattet af styrelsesreglerne for erhvervsskoler. Begge dele gennemførtes således, at uddannelses- og skoleformen blev opretholdt uden tilførsel af bestemmende indflydelse fra arbejdsmarkedets parter.

 

Siden er der gennem et forbilledligt samarbejde mellem foreninger og organisationer inden for landbrugserhvervet udviklet en betydelig koordinering af landbrugets grunduddannelse (uddannelsen til faglært landmand) under loven om landbrugsuddannelser og specialet jordbrugsassistent under erhvervsuddannelsesloven, som er to uddannelser, der i det væsentlige retter sig mod de samme arbejdsområder og funktioner inden for landbrugserhvervet.

 

Det er meget positivt. Det er samtidigt ganske bemærkelsesværdigt, at uddannelsen under landbrugsuddannelsesloven har omkring 10 gange så mange elever som uddannelsen til jordbrugsassistent under erhvervsuddannelsesloven.

 

Hertil kommer, at det bærende element for landbrugsuddannelserne efter lov om landbrugsuddannelser og de oprindelige landbrugsskolers virksomhed er selvstændighedskulturen. Det handler ganske enkelt om at værne om denne værdi både for grunduddannelsens og for overbygningsuddannelsernes vedkommende.

 

Derfor er der en god grund til at bevare den hidtidige udvalgsstruktur, så længe landbrugserhvervet ønsker det.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder