Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 173) Forslag til Lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser og om ophævelse af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser (Ungdomsuddannelse til alle) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 5:

” Ifølge lovforslaget skal fællesudvalget godkendes som fagligt udvalg, når uddannelserne er sammenlagt. Fællesudvalget består af arbejdsgiverorganisationerne: Dansk Landbrug, LandboUngdom og Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A) samt arbejdstagerorganisationen 3F. En del arbejdsgivere er medlem i alle tre arbejdsgiverorganisationer. Er det i overensstemmelse med dansk ret og tradition at tildele et repræsentativt udvalg beføjelser til at udføre retshandlinger, når den ene part (arbejdsgiverne) har adgang til tredobbelt repræsentation i udvalget? ”

 

Svar:

Jeg har ikke grundlag for at udtale mig om, hvilke foreninger og organisationer, der vil få sæde i fællesudvalget, da der endnu ikke foreligger en ansøgning om godkendelse af et sådant udvalg.

 

I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 38, er det blandt andet anført, at fællesudvalgets nærmere sammensætning og kompetence vil bero på aftale mellem de to udvalg, som indgår i fællesudvalget, og at godkendelse af fællesudvalget som fagligt udvalg kun vil blive meddelt, hvis udvalget sammensættes med lige mange medlemmer fra hvert af de to repræsenterede udvalg.

 

Det lægges til grund, at hvert af de to udvalg i fællesudvalget vil optræde som én blok, hvor de medlemmer, der kommer fra Det faglige Uddannelsesudvalg vil have et fælles mandat i forhold til dette udvalg og de medlemmer, der kommer fra Landbrugsuddannelsesudvalget, der forudsættes godkendt som fagligt udvalg, vil have et fælles mandat fra dette udvalg.

 

Et mandat fra et af udvalgene vil kunne tilbagekaldes, indtil der er truffet en beslutning i den pågældende sag, hvorefter beslutningen kun vil kunne ændres i enighed, med mindre en af de to blokke splittes.

 

Dette svarer reelt til forholdene i de paritetiske faglige udvalg, hvor der efter det for ministeriet oplyste i praksis kun træffes afgørelser i enighed.

 

Jeg ser ikke noget retligt eller demokratisk problem med hensyn til, at fællesudvalget får beføjelser som fagligt udvalg. Jeg bemærker, at de udviklingsudvalg, som også kan oprettes efter lovforslaget med beføjelser som fagligt udvalg, heller ikke behøver at være paritetisk sammensatte.

 

Det tilføjes, at det hidtidige Landbrugsuddannelsesudvalg i realiteten har haft beføjelser inden for lov om landbrugsuddannelser, der svarer til et fagligt udvalgs beføjelser inden for lov om erhvervsuddannelser.    

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder