ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

14. marts 2007

 

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 152 stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 16. februar 2007 

 

Spørgsmål 1:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. februar 2007 fra UdbudsVagten – Dansk Specialinformation ApS, jf. L 152 – bilag 2.

 

Svar:

UdbudsVagten kommenterer i sin henvendelse den bestemmelse i lovforslaget om annoncering af offentlige opgaver, hvorefter jeg kan fastsætte regler om, at annoncering skal ske i et særligt elektronisk medie. Kommentarerne skal ses i lyset af, at Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST) og Kommunernes Landsforening (KL) i fællesskab har udviklet en webbaseret markedsplads for udbud – www.udbudsavisen.dk, der er en modernisering og videreførelse af den tidligere udbudsavis i regi af IT- og Telestyrelsen.

 

Baggrunden for Udbudsavisen

Jeg kan oplyse, at det af regeringens og KL's aftale om kommunernes økonomi for 2006 fremgik, at der skulle etableres en ny frivillig markedsplads – en udbudsdatabase i regi af Udbudsportalen – for især mindre offentlige kontrakter. Målet er at skabe større gennemsigtighed på markedet for offentlige indkøb.

 

EBST og KL har på baggrund af denne aftale udviklet en fælles platform for annoncering af udbud, Udbudsavisen, der er en modernisering og videreførelse af den tidligere udbudsavis i regi af IT- og Telestyrelsen.

 

Udviklingen af den tekniske platform for Udbudsavisen er sket efter afholdelsen af et udbud. I den forbindelse er der lagt vægt på, at den tekniske platform udformes således, at den er uafhængig af en bestemt driftsoperatør.

 

Det er KL, der skal stå for driften af Udbudsavisen i en periode på op til tre år. Der skal herefter gennemføres et udbud om den fortsatte drift. Det er således ikke givet, at KL efter denne opstartsperiode skal stå for driften af platformen.

 

Driften af Udbudsavisen skal finansieres ved opkrævning af et abonnementsgebyr hos Udbudsavisens læsere, dvs. primært de leverandører som ønsker at deltage i offentlige udbud. Derimod vil det være frivilligt og gratis for offentlige udbydere at annoncere en opgave på Udbudsavisen. Der vil således ikke være øgede omkostninger for fx kommuner ved at skulle offentliggøre en annonce på Udbudsavisen.

 

Driften af Udbudsavisen skal økonomisk hvile i sig selv. Det betyder, at Udbudsavisen ikke i driftsperioden må oparbejde et over- eller underskud.

 

Det skal understreges, at Udbudsavisen – som også den tidligere udbudsavis i regi af IT- og Telestyrelsen – alene skal fungere som annonceringsplatform. Der skal således ikke tilbydes andre kommercielle tjenester såsom bearbejdning og strukturering af data.

 

Det er endvidere forudsat i driftskontrakten mellem EBST og KL, at der kan ske videresalg af data fra udbudsavisen til fx kommercielle tjenester såsom UdbudsVagten m.fl.

 

Jeg mener således ikke, at private aktørers mulighed for at sælge informationsformidlingsydelser forringes, fordi den eksisterende udbudsavis fornyes og overføres til EBST og KL. Jeg ser sådanne ydelser som et vigtigt middel til at fremme synligheden omkring offentlige udbud.

 

Baggrunden for bemyndigelsesbestemmelsen

Det er indledningsvist vigtigt at understrege, at udviklingen af Udbudsavisen ikke indgår som et led i lovforslaget om annonceringspligt.

 

Lovforslaget om annonceringspligt indebærer som udgangspunkt, at udbyderen selv kan vælge annonceringsplatform. Det kan fx være på udbyderens egen hjemmeside, i pressen eller i andre elektroniske medier. Det valgte medie skal blot være alment tilgængeligt, og adgangen må ikke være betinget af en urimelig betaling.

 

Lovforslaget indeholder dog en bestemmelse, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at annoncering skal ske i et særligt elektronisk medie. Dette kan være hensigtsmæssigt, såfremt erfaringerne med annonceringspligten viser, at markedet ikke er tilstrækkeligt gennemsigtigt uden en sikring af, at annoncer optræder på én bestemt portal. Hvis en sådan situation opstår, sikrer bemyndigelsen, at udpegning af en samlet portal, ikke vil kræve en lovændring.

 

Jeg vil dog ikke udpege et særligt annonceringsmedie, medmindre det står klart, at der er et reelt behov herfor. Såfremt det viser sig, at der er behov for et særligt annonceringsmedie, vil udpegningen af et sådant medie ske efter en konkurrence om opgaven.

 

Jeg kan således afkræfte, at der er truffet afgørelse om, at der skal udpeges et særligt annonceringsmedie, og at det i givet fald skal være Udbudsavisen, der skal fungere som sådant.

 

Endelig er det også vigtigt at påpege, at der, såfremt der udpeges et særligt annonceringsmedie, ikke vil være noget til hinder for, at der samtidig kan annonceres andetsteds.

 

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk