|
|
|
|
Den 30. april 2007 |
|
|
|
|
Miljøministerens endelige besvarelse af spørgsmål nr. 5 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål nr. 5
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. april 2007 fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, jf. L 145 – bilag 10.
Svar
Advokat Pernille Aagaard Truelsen gør gældende, at en spaltning af en multiforsyning ikke altid kan gennemføres uden modregning i ejerkommunens statstilskud og at dette ikke stemmer overens med intentionen i L 145.
Advokat Truelsen anfører, at en bredere adgang til at spalte en multiforsyning bestående af el- og vandforsyning ikke indebærer risiko for, at omstruktureringen udløser uddeling eller vederlag til kommunen eller at kommunen omgår bestemmelserne om modregning i bloktilskud.
På den baggrund foreslår advokat Truelsen, at elforsyningslovens § 37, stk. 2, ændres.
Elforsyningslovens § 37, stk. 2, medfører, at selskabsmæssige omstruktureringer kun kan ske uden modregning for en ejerkommune, når kommunens vederlag alene består i ejerandele i virksomheder omfattet af elforsyningslovens modregningsregler. Dette er tilsigtet, idet der ellers vil kunne opstå risiko for, at en kommune kan undgå modregning via selskabsmæssige omstruktureringer. Tilsvarende regler findes i varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 2, ligesom der foreslås en tilsvarende bestemmelse i § 2, stk. 4, i L145 og i § 35 i naturgasforsyningslovens (L125 fremsat af transport- og energiministeren)
De pågældende lovregler har imidlertid ikke kun til formål at sikre, at der gælder modregningsregler efter omstruktureringen.
Reglerne har også til formål at sikre, at midler, som stammer fra en type aktiviteter ikke anvendes på en anden type aktiviteter. Eksempelvis må midler fra aktiviteter omfattet af el-, varme- og naturgasforsyningslovene ikke anvendes på vand- eller spildevandsaktiviteter uden modregning.
Dette formål varetages ikke med foreslåede ændring af § 37, stk. 2.
Â
Jeg har imidlertid bedt Miljøstyrelsen om at undersøge problemets omfang, herunder behovet for lovændringer, sammen med Transport- og Energiministeriet, som er ressort for el-, varme- og naturgasforsyningsloven med henblik på at kortlægge, om det er muligt at finde en løsning. Det tilstræbes at en eventuel løsning findes i forbindelse med behandlingen af vandsektorloven.