Ændringsforslag stillet den 30. april 2007 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
 Forslag til lov om
kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger
[af miljøministeren (Connie Hedegaard)]
Af  miljøministeren:
Til § 2
  14) I stk. 1 indsættes efter »omfattet af § 1«: », medmindre uddelingen eller vederlaget er registreret eller samtidig registreres i medfør af § 37, stk. 1, eller § 37 a, stk. 1 eller 6, i lov om elforsyning eller § 23 l, stk. 1, eller § 23 m, stk. 1 eller 6, i lov om varmeforsyning«.
[Undtagelse fra kravet om registrering og koordinering med L 125]
  15) I stk. 2 ændres »§ 37, stk. 1, i lov om elforsyning eller § 23 l, stk. 1, i lov om varmeforsyning« til: »§ 37, stk. 1, eller § 37 a, stk. 1 eller 6, i lov om elforsyning eller § 23 l, stk. 1, eller § 23 m, stk. 1 eller 6, i lov om varmeforsyning«.
[Undtagelse fra kravet om registrering og koordinering med L 125]
Til § 4
  16) Stk. 3 affattes således:
»Stk. 3. Ved indberetningen efter stk. 1 af vederlag ved afståelser omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan kommuner fratrække beløb, som i medfør af § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til § 6. Ved indberetningen efter stk. 1 af uddelinger omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan en kommune fratrække beløb, som i medfør af § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til § 6, medmindre beløbet er registreret i medfør af § 7, 2. pkt. En kommune kan endvidere ved indberetningen efter stk. 1 fratrække et nettoprovenu og en indskudskapital, som Energitilsynet har godkendt eller fastsat i medfør af § 35, stk. 5, i lov om naturgasforsyning, og som for nettoprovenuets vedkommende har ført eller samtidig fører til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 35, stk. 6-8, i lov om naturgasforsyning.«
[Præcisering af fradragsrettens omfang, koordinering med L 125 og konsekvensændring i forhold til ændringsforslag nr. 14 og 15]
Bemærkninger
Til nr. 14
Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 3 i udvalgets betænkning, som tages tilbage.
Ændringen sikrer, at lovforslagets § 2, stk. 1, ligesom stk. 2 og 3, er subsidiær i forhold til de relevante bestemmelser i energilovene. At registreringspligten efter lovforslaget er subsidiær sikrer, at kommunerne ikke skal foretage dobbelt registrering af det samme beløb.
Ændringsforslaget påvirker ikke det beløb, der bliver modregnet, idet de beløb, der foreslås undtaget fra registreringspligt, allerede kan fratrækkes i forbindelse med indberetningen efter § 4, stk. 3.
Ændringsforslaget sikrer endvidere parallelitet til elforsyningsloven og varmeforsyningsloven, sådan som disse nu foreslås ændret ved ændringsforslaget til L 125. Ændringsforslag nr. 3 i udvalgets betænkning, som samtidig tages tilbage, indebar, at beløb omfattet af naturgasforsyningslovens § 35 var undtaget fra registrering. Ændringsforslag nr. 14 foreslår registreringspligt for disse beløb, samtidig med at der i ændringsforslag nr. 16 foreslås indført fradragsret efter samme princip som ændringsforslaget til L 125.
Med ændringsforslag nr. 14 og 16 sikres, at der i dette lovforslag anvendes en fradragsmodel, der er parallel til den, der nu i L 125 foreslås i elforsyningsloven og varmeforsyningsloven.
Til nr. 15
Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr. 4 i udvalgets betænkning, som tages tilbage.
Ændringen sikrer, at lovforslaget er subsidiært i forhold til alle de bestemmelser i energilovene, der er relevante, samt til lovforslagets § 2, stk. 3. At registreringspligten efter lovforslaget er subsidiær sikrer, at kommunerne ikke skal foretage dobbelt registrering af det samme beløb.
Ændringsforslaget påvirker ikke det beløb, der bliver modregnet, idet de beløb, der foreslås undtaget fra registreringspligt, allerede kan fratrækkes i forbindelse med indberetningen efter § 4, stk. 3.
Ændringsforslaget sikrer endvidere parallelitet til elforsyningsloven og varmeforsyningsloven, sådan som disse nu foreslås ændret ved ændringsforslaget til L 125. Ændringsforslag nr. 4 i udvalgets betænkning, som samtidig tages tilbage, indebar, at beløb omfattet af naturgasforsyningslovens § 35 var undtaget fra registrering. Ændringsforslag nr. 15 foreslår registreringspligt for disse beløb, samtidig med at der i ændringsforslag nr. 16 foreslås indført fradragsret efter samme princip som i ændringsforslaget til L 125.
Det er med ændringsforslag nr. 15 tilsigtet at hindre en mulig omgåelse af modregningsreglerne.
Lovforslagets § 2, stk. 2, med ændringsforslag nr. 4 i udvalgets betænkning indebærer en mulig omgåelse af reglen i § 7 om modregning ved påbegyndelse af nye aktivitetstyper. Påbegyndes nye aktiviteter, betragtes de anvendte midler som uddelt i henhold til § 2, stk. 3. Lovforslaget med ændringsforslag nr. 4 i udvalgets betænkning undtager generelt beløb registreret i medfør af § 2, stk. 3, fra registrering i medfør af § 2, stk. 2. Kommunen vil derfor uden modregning eksempelvis kunne modtage en uddeling af samme størrelse som det beløb, der er anvendt i strid med § 7. Da det imidlertid ikke kan lægges til grund, at en sådan uddeling er relateret til den anvendelse af midler, der har fundet sted i strid med § 7, er der ikke grundlag for en generel undtagelse fra registreringspligten.
Denne omgåelsesmulighed tilsigtes fjernet med ændringsforslag nr. 15.
For at undgå, at det samme beløb kan føre til reduktion først efter § 2, stk. 3, og derefter efter § 2, stk. 1 eller 2, indføres med ændringsforslag nr. 16 en differentieret fradragsregel, der tager højde for den beskrevne situation.
Til nr. 16
Der er med ændringsforslaget tilsigtet dels en præcisering af lovteksten, dels at sikre parallelitet til L 125. Endvidere konsekvensændres i forhold til ændringsforslag nr. 14 og 15. Bestemmelsen i § 4, stk. 3, foreslås af sproglige grunde affattet på ny.
Lovforslagets § 4, stk. 3, indebærer, at der kan ske fradrag i indberettede afståelsesvederlag, men ikke i indberettede uddelinger. Fradraget i indberettede afståelsesvederlag omfatter alle beløb, der i medfør af § 6 har ført til modregning. Af lovforslagets bemærkninger fremgår imidlertid, at bestemmelsen »er medtaget for at undgå, at samme beløb kan føre til reduktion først efter § 2, stk. 3, og derefter efter § 2, stk. 1 eller 2 …«. Ændringsforslaget sikrer dels, at henvisningen til § 2, stk. 3, udtrykkelig kommer til at fremgå af lovteksten, dels at intentionen om at hverken afståelsesvederlag eller uddelinger omfattet af denne lov skal føre til dobbeltmodregning. Fradragsret i indberettede uddelinger foreslås derfor udtrykkelig nævnt i lovteksten. For at undgå de uheldige konsekvenser, som en fritagelse for registreringspligt vil medføre, jf. bemærkningerne til ændringsforslag nr. 15, foreslås fradragsretten dog begrænset for beløb, der i henhold til § 7 er registreret som uddelinger.
En ren ordlydsfortolkning af lovforslagets § 4, stk. 3, nr. 1, vil indebære, at en kommune, der eksempelvis ejer både en vandforsyning og en spildevandsforsyning, kan sælge den ene forsyning først og blive modregnet for salgssummen. Hvis kommunen efterfølgende sælger den anden forsyning, vil kommunen med bestemmelsens formulering i lovforslaget få fradrag for det beløb, som spildevandsforsyningen blev solgt for. Denne situation løses ved den foreslåede formulering af stk. 3, 1. pkt.
En ren ordlydsfortolkning af lovforslagets § 4, stk. 3, nr. 1, vil endvidere indebære, at et beløb, der først uddeles fra en forsyning til et holdingselskab, og derefter fra holdingselskabet til ejerkommunen, modregnes først i henhold til § 2, stk. 3, og dernæst i henhold til § 2, stk. 2, idet kommunen ikke med lovforslagets ordlyd kan få fradrag i den indberettede uddeling. Denne situation løses ved den foreslåede formulering af stk. 3, 2. pkt.
Ændringsforslaget indebærer endelig, i det foreslåede stk. 3, 3. pkt., en tilpasning af bestemmelsen i forhold til den formulering af elforsyningslovens og varmeforsyningslovens fradragsregler, der fremgår af ændringsforslaget til L 125. Dels ved at fradrag for beløb omfattet af naturgasforsyningslovens § 35 således ikke kun, som hidtil foreslået, kan ske ved indberetning af afståelsesvederlag, men også ved indberetning af uddelinger. Dels ved at bestemmelsen kommer til at tage højde for den særlige opgørelsesmetode i naturgasforsyningsloven, der inddrager en indskudskapital.
Samtidig tages ændringsforslag nr. 6 i udvalgets betænkning tilbage.