Ændringsforslag

 

Af miljøministeren, tiltrådt af <>

 

Underændringsforslag til ændringsforslag nr. 3 og nr. 4

 

14) I den ved ændringsforslag nr. 3 foreslåede ændring af stk. 1 og den ved ændringsforslag nr. 4 foreslåede ændring af stk. 2 udgår ordene: ”eller § 35 i lov om naturgasforsyning”.

[Koordinering med L125 - registrering kan ikke undlades vedrørende beløb omfattet af naturgasforsyningsloven]

 

15) I den ved ændringsforslag nr. 3 foreslåede ændring af stk. 1 og den ved ændringsforslag nr. 4 foreslåede ændring af stk. 2 ændres ”lov om elforsyning, § 23 l, stk. 1” til: ”lov om elforsyning eller § 23 l, stk. 1”.

[Sproglig konsekvensændring af ændring nr. 14]

 

16) I den ved ændringsforslag nr. 4 foreslåede ændring af stk. 2 udgår ordene ”stk. 3 eller af”.

[Registrering kan ikke undlades vedrørende beløb omfattet af § 2, stk. 3]

 

 

Til § 4

 

17) Stk. 3 affattes således:

 

”Stk. 3. Ved indberetningen efter stk. 1 af vederlag ved afståelser omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan kommuner fratrække beløb, som i medfør af § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til § 6. Ved indberetningen efter stk. 1 af uddelinger omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan kommuner fratrække beløb, som i medfør af § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til § 6, medmindre beløbet er registreret i medfør af § 7, 2. pkt. Kommuner kan endvidere ved indberetningen efter stk. 1 fratrække et nettoprovenu og en indskudskapital, som Energitilsynet har godkendt eller fastsat i medfør af § 35, stk. 5, i lov om naturgasforsyning, og som for nettoprovenuets vedkommende har ført eller samtidig fører til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 35, stk. 6-8, i lov om naturgasforsyning.”

[Præcisering af fradragsrettens omfang og koordinering med L125]

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. 14

 

Underændringsforslaget skal sikre parallelitet til elforsyningsloven og varmeforsyningsloven, sådan som disse nu foreslås ændret ved ændringsforslaget til L125. Det tidligere ændringsforslag til nærværende lovforslag indebar, at beløb omfattet af naturgasforsyningslovens § 35 var undtaget fra registrering.

 

Underændringsforslaget foreslår registreringspligt for disse beløb, samtidig med at der i underændringsforslag nr. 17 foreslås indført fradragsret efter samme princip som ændringsforslaget til L125.

 

Med underændringsforslag nr. 14 og 17 sikres, at der i dette lovforslag anvendes en fradragsmodel, der er parallel til den, der nu i L125 foreslås i elforsyningsloven og varmeforsyningsloven.

 

Til nr. 15

 

Sproglig konsekvensændring som følge af underændringsforslag nr. 14.

 

Til nr. 16

 

Det er med underændringsforslaget tilsigtet at hindre en mulig omgåelse af modregningsreglerne.

 

Lovforslagets § 2, stk. 2, med ændringsforslag nr. 4 indebærer en mulig omgåelse af reglen i § 7 om modregning ved påbegyndelse af nye aktivitetstyper. Påbegyndes nye aktiviteter, betragtes de anvendte midler som uddelt i henhold til § 2, stk. 3. Lovforslaget med ændringsforslag nr. 4 undtager generelt beløb registreret i medfør af § 2, stk. 3, fra registrering i medfør af § 2, stk. 2. Kommunen vil derfor uden modregning eksempelvis kunne modtage en uddeling af samme størrelse som det beløb, der er anvendt i strid med § 7. Da det imidlertid ikke kan lægges til grund, at en sådan uddeling er relateret til den anvendelse af midler, der har fundet sted i strid med § 7, er der ikke grundlag for en generel undtagelse fra registreringspligten.

 

For at undgå, at det samme beløb kan føre til reduktion først efter § 2, stk. 3, og derefter efter § 2, stk. 1 eller 2, indføres med ændringsforslag nr. 17 en differentieret fradragsregel, der tager højde for den beskrevne situation.

 

Til nr. 17

 

Der er med ændringsforslaget tilsigtet dels en præcisering af lovteksten, dels at sikre parallelitet til L125. Bestemmelsen i § 4, stk. 3, foreslås af sproglige grunde affattet på ny.

 

Lovforslagets § 4, stk. 3, indebærer, at der kan ske fradrag i indberettede afståelsesvederlag, men ikke i indberettede uddelinger. Fradraget i indberettede afståelsesvederlag omfatter alle beløb, der i medfør af § 6 har ført til modregning. Af lovforslagets bemærkninger fremgår imidlertid, at bestemmelsen ”er medtaget for at undgå, at samme beløb kan føre til reduktion først efter § 2, stk. 3, og derefter efter § 2, stk. 1 eller 2 …”. Ændringsforslaget sikrer dels, at henvisningen til § 2, stk. 3, udtrykkelig kommer til at fremgå af lovteksten, dels at intentionen om at hverken afståelsesvederlag eller uddelinger omfattet af denne lov skal føre til dobbeltmodregning. Fradragsret i indberettede uddelinger foreslås derfor udtrykkelig nævnt i lovteksten. For at undgå de uheldige konsekvenser, som en fritagelse for registreringspligt vil medføre, jf. bemærkningerne til underændringsforslag nr. 16, foreslås fradragsretten dog begrænset for beløb, der i henhold til § 7 er registreret som uddelinger.

 

En ren ordlydsfortolkning af lovforslagets § 4, stk. 3, nr. 1, vil indebære, at en kommune, der eksempelvis ejer både en vandforsyning og en spildevandsforsyning, kan sælge den ene forsyning først og blive modregnet for salgssummen. Hvis kommunen efterfølgende sælger den anden forsyning, vil kommunen med bestemmelsens formulering i lovforslaget få fradrag for det beløb, som spildevandsforsyningen blev solgt for. Denne situation løses ved den foreslåede formulering af stk. 3, 1. pkt.

 

En ren ordlydsfortolkning af lovforslagets § 4, stk. 3, nr. 1, vil endvidere indebære, at et beløb, der først uddeles fra en forsyning til et holdingselskab, og derefter fra holdingselskabet til ejerkommunen, modregnes først i henhold til § 2, stk. 3, og dernæst i henhold til § 2, stk. 2, idet kommunen ikke med lovforslagets ordlyd kan få fradrag i den indberettede uddeling. Denne situation løses ved den foreslåede formulering af stk. 3, 2. pkt.

 

Ændringsforslaget indebærer endelig, i den foreslåede stk. 3, 3. pkt., en tilpasning af bestemmelsen i forhold til den formulering af elforsyningslovens og varmeforsyningslovens fradragsregler, der fremgår af ændringsforslaget til L125. Dels ved at fradrag for beløb omfattet af naturgasforsyningslovens § 35 således ikke kun, som hidtil foreslået, kan ske ved indberetning af afståelsesvederlag, men også ved indberetning af uddelinger. Dels ved at bestemmelsen kommer til at tage højde for den særlige opgørelsesmetode i naturgasforsyningsloven, der inddrager en indskudskapital.