Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 28. november 2006
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af statens uddannelsesstøtte (SU-loven)
 (Ophævelse af revisionsbestemmelse om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse med varig funktionsnedsættelse)
[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2006 og var til 1. behandling den 3. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 16. august 2006 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2005-06), alm. del – bilag 451. Den 4. oktober 2006 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Â
 Troels Christensen (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Britta Schall Holberg (V)  Tina Nedergaard (V)  Ellen Trane Nørby (V)  Martin Henriksen (DF)  Søren Krarup (DF)  Carina Christensen (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF)  Christine Antorini (S)  Kirsten Brosbøl (S)  Carsten Hansen (S)  Bjarne Laustsen (S)  Margrethe Vestager (RV) nfmd. Bente Dahl (RV)  Pernille Vigsø Bagge (SF)  Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 12
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 12
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om tilsendelse af notat fra SU-styrelsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om udvidelse af ordningen med SU-tillæg til studerende med handicap til at omfatte udeboende studerende på ungdomsuddannelserne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om besparelsen på revalideringsydelse efter indførelsen af SU-tillægget til studerende med handicap samt dobbelt SU til enlige forsørgere, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om offentliggørelse i anonymiseret form af afgørelser vedrørende tildeling af handicaptillæg fra Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om, hvilke sygdomme og funktionsnedsættelser der dækkes af betegnelsen »neurologiske lidelser«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om, hvorfor der ikke kan gives tillæg til studerende, der på grund af en funktionsnedsættelse ikke har tid til sideløbende erhvervsarbejde, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om, hvorvidt ministeren finder det i orden, at studerende, der som følge af funktionsnedsættelse har behov for at bruge uforholdsmæssig meget tid på studierne, ikke kan modtage handicaptillæg, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om, hvorvidt ministeren finder den nuværende praksis med tildeling af handicaptillæg rigtig, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om løbende evaluering og tilpasning af praksis med tildeling af handicaptillæg, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om, hvorvidt Ankenævnet for Uddannelsesstøtten er det rigtige nævn til at afgøre klager over tildeling af handicaptillæg og specialpædagogisk støtte, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|
|
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 8:
Finder ministeren den nuværende praksis rigtig, når det drejer sig om tildeling af handicaptillæg til studerende, der som følge af funktionsnedsættelsen hurtigt bliver trætte?
Svar:
En del studerende med bevægelsesvanskeligheder, svære ryglidelser, lammelser, sclerose eller lignende udtrættes som følge af lidelsen.
Det betyder, at det for de sværeste tilfældes vedkommende ikke er muligt at varetage et arbejde ved siden af studiet. Der er altså ikke tale om studerende, som skal bruge længere tid end andre på uddannelsen, men om tilfælde, hvor trætheden er så massiv, at den studerende alene har kræfter til de studiemæssige aktiviteter.
Hvis udtrætning er en del af sygdomsbilledet, vil en beskrivelse af udtrætningens omfang og betydning for den studerende indgå som et væsentligt element i vurderingen af den studerendes arbejdsevne. Træthedssymptomerne skal selvfølgelig være lægeligt dokumenteret i form af eksempelvis speciallægeerklæring eller journaloplysninger.
På den baggrund finder jeg ikke anledning til at ændre gældende praksis på dette område.
Spørgsmål 9:
Hvordan vil ministeren sikre, at praksis med tildeling af handicaptillæg, der er en skønsmæssig ydelse modsat statens uddannelsesstøtte i almindelighed, løbende evalueres og tilpasses, så det hele tiden sikres, at handicaptillæg ydes i overensstemmelse med behovene herfor?
Svar:
Visitationen til handicaptillægget sker efter kriterier, som er udviklet i forbindelse med ordningens etablering. Den særlige arbejdsevnevurdering for handicappede studerende har således hele tiden været tænkt som en dynamisk størrelse, som løbende kan evalueres og om nødvendigt tilpasses.
Klager over styrelsens afgørelser, som indbringes for Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, er med til at danne præcedens for behandling af ansøgninger om handicaptillæg. Ankenævnet består udover en formand og to andre medlemmer af et særligt sagkyndigt medlem udpeget af De Samvirkende Invalideorganisationer. 87 pct. af de klager over afslag, der i ordningens 2-årige periode er blevet indbragt for Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, er blevet stadfæstet af ankenævnet.
Styrelsen har i øvrigt samarbejde med Arbejdsskadestyrelsen, der efter styrelsens anmodning udarbejder vejledende udtalelser i sager, der har principiel karakter.
Der er således sikret en løbende tilpasning af praksis for tillægsstipendium for studerende med funktionsnedsættelse i videregående uddannelse.