| 
  
   
  | 
 
./.         Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Miljø- og Planlægningsudvalget den 31. januar 2007, samrådsspm. AF-AH.
                                  Med venlig hilsen
                                    Kent Harnisch
                                  Ministersekretær
  Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri    ÂDen 30. januar 2007 
 
 
  | 
 
             Samråd i Folketinget Miljøudvalg 31/1-07
| 
   Indledning  | 
  
   Folketingets miljøudvalg har ønsket en drøftelse af to spørgsmål (AF og AG) vedrørende skovbrugserhvervets stilling i forslaget til landdistriktslov (L 102). Udvalget har ligeledes spurgt til mine overvejelse om drøftelser med Folketingets partier om udmøntningen af landdistriktsprogrammet (AH). Jeg vil nedenfor besvare de tre spørgsmål i sammenhæng. 
 Indledningsvis vil jeg pege på den aftale, som
  regeringen og Dansk Folkeparti indgik i november 2006 om det kommende
  landdistriktsprogram. Aftalen udstikker de overordnede økonomiske rammer for
  programmet i 2007 og 2008, og aftalens rammer er senere indarbejdet i
  finansloven for 2007. (Aftalen er den 28. november 2006 sendt til
  Folketingets udvalg for fødevarer, landbrug og fiskeri). 
  | 
 
| 
   CAP-reform  | 
  
   Inden jeg svarer på spørgsmålene om skovbrugserhvervets
  rolle i landdistriktsprogrammet vil jeg gerne sige noget generelt om sammenhængen
  mellem EU’s landbrugspolitik og udviklingen i EU’s landdistriktspolitik. Som
  bekendt er EU´s landbrugspolitik under forandring, og der er indledt en
  langsigtet reformproces, som indebærer en afkobling af den direkte støtte til
  landbrugsproduktionen kombineret med en gradvis overflytning af midler fra
  landbrugspolitikkens søjle 1 til søjle 2- landdistriktspolitikken. Den
  såkaldte obligatoriske modulation.  
 Â  | 
 
| 
   EU’s landdistriktspolitik  | 
  
   Hele ånden i EU’s
  landdistriktspolitik- som det også er udtrykt i landdistriktsforordningens præambel,
  er, at der med landdistriktsprogrammet skal gøres en bred indsats for udviklingen
  i landdistrikterne, som ikke indebærer støtte til selve landbrugsproduktionen.
   Med hensyn til
  skovbrugserhvervets muligheder under landdistriktsprogrammet, og dermed deres
  inddragelse i landdistriktsloven, skal jeg gøre opmærksom på, at programmet
  kun medtager dele af såvel landbrugspolitikken i Fødevareministeriets
  ressort, som af skovbrugspolitikken under Miljøministeriets ressort. Jeg skal
  ligeledes gøre opmærksom på, at der ud over aktiviteterne i
  landdistriktsprogrammet, er afsat midler til lignende aktiviteter på såvel
  Fødevareministeriets som Miljøministeriets finanslovsparagraffer. Begge
  steder vil der således være nationale midler til en række aktiviteter til
  gunst for skovbrugserhvervet. 
 Jeg har ligeledes overfor Skovforeningen præciseret, at landbrugsarealer på skovarealer, som udgangspunkt kan modtage MB tilskud i lighed med 2006, og at skovarealer vil kunne indgå i miljø- og naturprojekter under akse 2. 
 
 
 
 
 
 
  |