Notat vedrørende talentplejeinitiativer
Regeringen har - for at understøtte udviklingen
af aktiviteter særligt rettet mod de talentfulde elever - iværksat et talentpleje
initiativ, der med 10 mio. kr. støtter projekter og programmer for de særlige
talenter.
Der er pt. 21 projekter, som har modtaget støtte fra initiativet, og i
alt er der givet tilsagn om støtte for mere end 5,3 mio. kr. Det er fortsat
muligt for nye initiativer at søge støtte, og flere ansøgninger er under behandling.
Projekterne spænder vidt, fra forsøg på at træne lærere og undervisere i at
opdage de talentfulde, og særligt tilrettelagte undervisningsforløb for de
dygtigste elever med fagligt indhold fra det overliggende uddannelsesniveauer,
over støtte til nationale og internationale konkurrencer for talenterne, til
forskning og formidlingsarbejde om de særlige talenter.
En række af projektmagerne har dannet et netværk til gensidig erfaringsudveksling,
og til inspiration for andre, der ønsker at udvikle aktiviteter for og med talenterne.
Ud over regeringens
særlige indsats for at støtte talentplejen, har såvel staten som kommuner og
uddannelsesinstitutioner indledt samarbejder om støtte til særligt talentfulde
elever og studerende. I langt de fleste tilfælde er der tale om
brobygningsprojekter, hvor eksempelvis et gymnasium og et en videregående
uddannelsesinstitution samarbejder om at give særligt talentfulde og/eller
interesserede elever fra gymnasiet adgang til kurser/øvelser på udvalgte fag på
et højere niveau. Lignede samarbejder findes mellem
erhvervsuddannelsesinstitutionerne og private virksomheder, hvor de dygtigste
elever får lov at indgå i særlige forløb, der bidrager til udvikling af
virksomhedernes produkter.
Endelig er der
fokus på de særlige talenter inden for musik, kunst, kultur og ikke mindst
sport. Her har i en årrække eksisteret mange særlige tilbud. Disse tilbud
videreudvikles og fornys løbende.
Nedenfor er en oversigt over igangværende projekter og initiativer for
de særligt talentfulde. Flere initiativer er i støbeskeen, hvorfor oversigten
ikke er udtømmende:
Initiativer der har modtaget talentudviklingsstøtte
Grundskole
- Talenttræning i fysik og kemi for de ældste klasser i samarbejde
mellem Johannesskolen, Egedalsskolen og Zahles Grundskole
- Talenttræning i fysik og kemi for de ældste klasser i samarbejde
mellem Johannesskolen, Søndermarksskolen, Lindevangsskolen og
Trefalkeskolen
- Talenttræning i naturvidenskab, engelsk og samfundsfag i samarbejde
mellem Egedalsskolen, Rungsted Gymnasium og Ungdomsskolen i Fredensborg
Kommune
- Efteruddannelse af lærere i talent spotting i samarbejde mellem
Rødovre Kommune og Danmarks Pædagogiske Universitet
- Talenttræning på Frederiksværk Gymnasium og HF for naturvidenskabeligt
interesserede elever i 9. klasse i Frederiksværk-Hundested Kommune.
Initiativet skal også ses som naturvidenskabelig brobygning mellem folkeskole
og gymnasium
- Særligt undervisningstilbud i naturfagene og engelsk, herunder
naturfag på engelsk til de dygtigste elever i 8.-9. klasse i Ny Hjørring
Kommune
- Tilskud til â€Unge forskere†til konkurrencen for natur/teknik-
interesserede elever i grundskolen
- National talent-camp i matematik, naturvidenskabelige fag og engelsk
for 9. klasser, med deltagere fra hele landet. Projektet er skabt af et
netværk af initiativtagerne til en række af de projekter, som har fået
støtte til talentudviklingen.
- Treårigt udviklingsprojekt i Greve Kommune, der blandt andet tager
sigte på udvikling af metoder og organisationsformer, som ter specielt
sigte på børn med særlige forudsætninger
Gymnasiale uddannelser
- Talenttimer – undervisning af særligt dygtige elever i matematik
og fysik, samt gæsteforelæsninger ved forskere og erhvervsfolk på
Amtsgymnasiet i Hadsten i samarbejde med Sciencegymnasium Rosborg i Vejle
og Frederikshavn Gymnasium og HF
- Akademi for talentfulde unge – samarbejde mellem de storkøbenhavnske
gymnasier og flere videregående uddannelsesinstitutioner om fælles
undervisning, foredrag og sommerskole, igangsat af Nørre Gymnasium
- Tilskud til afholdelse af faglige olympiader
- Elitecamp – 14 dages virksomhedsrettet forløb for særlige eliteklasser
på Niels Brock Business School
Erhvervsuddannelser
·
TV-dokumentar om forberedelserne til World Skills
konkurrencen for erhvervsuddannelseselever
Videregående uddannelser
- Udvikling af talentplejeaktiviteter på de videregående uddannelser,
herunder delprojekter vedrørende et netværk for talenter, talenter som
brobyggere, og en naturfaglig tonet læreruddannelse
Tværgående aktiviteter
- Tilskud til â€Spørg delfi†- en internetportal, der giver gode rÃ¥d
og svar på spørgsmål fra unge inden for de naturvidenskabelige fag
- Temalørdag på DR2 om talentudvikling, talent støtte og talenter i
uddannelsessystemet (endnu ikke sendt)
- Opførelse i 2008 af to bygninger ved Sorø Akademi til støtte for
naturvidenskabelige undervisningsaktiviteter og talentpleje her i landet,
efter donation på 110 millioner kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine
Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Andre initiativer vedrørende de særligt talentfulde
Grundskole
·
KappAbel - den nordiske matematik-konkurrence for
8. klasser, hvor der efter to indledende runder med konkurrence
via Internettet afholdes først dansk og siden nordisk finale
- Iværksætteri i
Skolen. â€Naturfag og selvstændighedskulturâ€. Dansk
Naturvidenskabsformidling (DNF) har lavet et iværksætterprojekt i Natur og
Teknik i udvalgte 6. klasser og deres lærere med det mål at tilføre lærere
og elever kompetencer i iværksætteri, opfindelser, industrielt design og
markedsføring
- Matematik for de
særligt talentfulde i folkeskolen i Århus Kommune i samarbejde med Århus
Dag- og Aftenseminarium. Udvikling af særlige undervisningsmaterialer og
opgaver til talentfulde elever.
- Nordplus Junior –
Nordisk Ministerråds program for nordisk udveksling på grundskole og
ungdomsuddannelsesområdet, har særligt fokus på udveksling af talentfulde
unge i 2007. CIRIUS varetager administrationen af programmet.
Det gymnasiale område
- Dansk Datalogi
Dyst (DDD) er udtagelseskonkurrence til den internationale
International Olympiad in Informatics (IOI). Normalt deltager nogle
vinderne af DDD også i et tilsvarende baltisk arrangement Baltic
Olympiad in Informatics. Læs mere på www.ioi.gymfag.dk
- Den selvejende fond, Young Enterprise, er pt. i vækst mht. antallet
af deltagende elever og skoler. Fonden organiserer og støtter
iværksætterorienterede projekter - virksomhedsspil, kurser og oprettelse
af unges egne små virksomheder med henblik på konkurrencer om bedste
ideer, salgsaktiviter o.lign. Omkring 1100 unge deltager i dette skoleår i
"company Programmes" (egne små virksomheder), mens omkring 3000
unge deltager i andre aktiviteter (virksomhedsspil, temadage o.lign.)
Langt fra alt har "elitepræg", men retter sig mod elever af alle
slags. www.ja-ye.dk
- Enterprise -
European Business Game (EBG) er et EU-støttet
simuleringsspil for europæiske gymnasieelever med henblik på etablering af
en virksomhed ud fra en virksomhedsidé. I skoleåret 2006/07 deltog 970
elever fra 50 skoler i den danske del af projektet. www.business-games.dk
- Fransk - Gennem mange år har Institut Français, som er
den franske ambassades kulturelle afdeling, givet danske gymnasieelever
mulighed for at skrive en stil på fransk på de gymnasier, hvor elever
ønsker at deltage. Prøven foregår på den pågældende elevs skole efter
skoletid. Emnet handler som regel om europæiske eller franske forhold.
Præmien er ofte en rejse til Paris eller bogpræmier. Det er som regel en
mindre gruppe på ca. 30 elever, der deltager, og som oftest er det meget
interesserede og dygtige elever.
- Kopernikursus ("Sorødage"): I starten af sommerferien afholdes hvert år
siden 1988 et ugekursus for ca. 30 interesserede gymnasieelever med fokus
på to spændende emner fra fysikken( i 2007 er det således kvantemekanik og
planeternes hemmeligheder). Kurset afholdes i et samarbejde mellem
universiteterne med Københavns Universitet som drivende kraft og med
inddragelse af en række ældre studerende, som er med til at sikre en fin
stemning og et godt udbytte for alle. www.kopernikus.dk
- Science Cup: Dette initiativ, som er i
støbeskeen, er et samarbejde mellem Dansk Industri, Ingeniørforeningen i
Danmark og Undervisningsministeriet. Det er planlagt i forlængelse af
Science Camp-aktiviteten i foråret 2003 og bygger på de meget positive
erfaringer med European Business Games. I 2006 deltog 1150 elever fra stx
og htx i projektet. http://www.sciencecupdenmark.dk/default.asp
- Geografi - Hvert år udvælges to elever fra en af de gymnasiale
uddannelser til - sammen med en kontaktperson - at deltage i Space Camp
i USA. Udvælgelsen forgår på baggrund af besvarelsen af en udskreven
konkurrenceopgave (fx satellitteknologiens betydning for den globale
miljøovervågning). Konkurrencen er international - initieret af NASA og
administreret af Space Camp i Alabama, og den årlige invitation modtages
via den danske ambassade.
- Matematik - Georg
Mohr-konkurrencen i matematik henvender sig til matematikinteresserede
unge i de gymnasiale ungdomsuddannelser. Formålet med konkurrencen er at
stimulere interessen for matematik ved at udfordre de dygtigste elever med
opgaver, der i sværhedsgrad ligger ud over det, de møder i den daglige
undervisning. Desuden fungerer konkurrencen som led i udvælgelsen af
danske hold til den Nordiske Matematikkonkurrence (NMC), den Internationale
Matematik Olympiade (IMO) og holdmatematikkonkurrencen Baltic Way
(BW). Konkurrencen finder sted hvert år i januar og afvikles på skolerne. www.imf.au.dk/georg-mohr/
- A–lympiaden i matematik er en hollandsk konkurrence inden for matematisk
modellering og henvender sig til elever i 2.g og 3.g i matematisk
gymnasium, htx og hhx. Udvælgelsen af de to hold sker ved en indledende runde
i Danmark, som finder sted i slutningen af november. I de seneste år har
hold fra 20 – 25 skoler deltaget i konkurrencen. Et hold består af 4
elever, og hver skole må højst sende to besvarelser til endelig bedømmelse
hos censorgruppen i Danmark. På flere skoler sker denne udvælgelse derfor
via en intern konkurrence. www.fi.uu.nl/Alympiade/en/
- Russisk – der har gennem en årrække været afholdt en landsdækkende
konkurrence for særligt dygtige russiskelever, fortrinsvis fra 3.g. Med
jævne mellemrum afholdes en udtagelseskonkurrence, hvor vinderen sendes
til Moskva – her deltager de i en konkurrence med andre europæiske
gymnasieelever i de såkaldte Maprjal-konkurrencer.
- Samfundsfag - Der udskrives prisopgaver næsten hvert år (fx af
Europa-parlamentet). Fagligt dygtige elever har her mulighed for at få
bedømt deres faglige talenter omkring en bundet opgave.
- Projekt
Forskerspirer - blev startet i 1997 og er et
samarbejde mellem MVTU og UVM, der hver yder et årligt tilskud på ca. 0,25
mio. kr.). Det er et tilbud til elever i næstsidste klasse på de gymnasiale
uddannelser, som skal udvikle en beskrivelse af et forskningsprojekt, de
selv kunne tænke sig at realisere. Årets forskerspirer får økonomisk
mulighed for at realisere en del af deres projekt, fx købe nødvendigt
materiale eller foretage en rejse. www.forskerspirer.dk
- Industristipendier
- Dansk Industri tilbyder elever i 3.g med fagene
matematik i kombination med kemi, fysik eller biologi på højt niveau at
komme i lønnet praktik (1500,- kr. pr uge) i uge 42, 44 eller 45, hvor de
løser en opgave for virksomheden. Projektet fungerer som inspiration til
at blive ingeniør, og det er et godt og lærerigt projekt, som appellerer
til elever med interesse for at gøre noget ekstra.www.industristipendiet.dk
Erhvervsfaglige ungdomsuddannelser
- Det gælder generelt for alle erhvervsuddannelserne, at
eleverne i henhold til erhvervsuddannelsesloven har mulighed for at
"bygge ekstra på deres erhvervsuddannelse". Dette kan ske enten
i form af studierettet påbygning, fx. 1½ år htx-forløb i forlængelse af
gennemført erhvervsuddannelse. Det kan også ske i form af erhvervsretttet
påbygning, der giver eleven mulighed for 4 ugers ekstra undervisning i
valgfri specialefag. Muligheden benyttes typisk til at give eleven en
spidskompetence inden for sit område. Herudover har eleverne mulighed for
at tage grundfag på højere niveauer.
- Arbejdsmarkedets organisationer og de faglige udvalg udfolder en
række initiativer for dygtige erhvervsuddannelseselever. Således afholdes
der danmarksmesterskaber inden for en lang række fag, såsom murer,
tømrer, slagter, bager, tjener, gastronom, frisør, smed, chauffør og
elektriker. For flere af fagene afholdes endvidere også nordiske
mesterskaber, Europamesterskaber og verdensmesterskaber (World Skills).Â
- Inden for en række fag gives medaljer for særlig gode
svendeprøvepræstationer i forskellige kategorier: ros, bronze og sølv
- og for nogle fag også guldmedalje. Medaljerne overrækkes typisk på de
faglige udvalgs initiativ og økonomi, men også Håndværkerforeninger og
laug står for festligholdelsen og overrækkelsen af medaljer - og ofte
ledsaget af rejselegater mm.
- Kunsthåndværkerprisen
af 1879: Københavns Tekniske Skole uddeler
prisen. Den har været uddelt i 125 år til kunsthåndværkere og designere.
Prismodtagerne modtager bronze- og sølvmedaljer, som overrækkes under
overværelse af dronningen.
- ML-prisen er en landsdækkende præmieringsordning for lærlinge, der med
særligt godt resultat har gennemført en uddannelse med tilknytning til
Metalindustriens Lærlingeudvalg og som af praktikvirksomheden, teknisk
skole og/eller de ved svendeprøven medvirkende skuemestre, vurderes at
have gjort sig fortjent til en særlig anerkendelse. Præmien er en
statuette, der tildeles i kategorierne guld, sølv og bronze. ML-Prisen er
blevet udformet på baggrund af en designkonkurrence, hvor alle lærlinge i
Danmark inden for ædel- og metalsmedeuddannelsen kunne deltage. Kun
lærlinge, der har opnået prøvekarakteren 11 eller 13, kan indstilles.
- Detailhandlens
Fagprøvepris. Uddeles til de 3 bedste fagprøver.
Undervisningsministeren inviteres hvert år til at uddele prisen.
- HTS’s
Fagprøvepris. Blev indstiftet i 2003. Uddeles til
de 2 bedste fagprøver. Også elevernes virksomheder modtager en pris som
â€Ã…rets uddannelsesstedâ€.
- Finansieret
af Tuborg Fonden udvælger hver landbrugsskole en "eksemplarisk"
elev, der har afsluttet uddannelsen til driftsleder ved skolen det
pågældende år. De udvalgte elever modtager en uges studietur i udlandet.
- Dansk Institut for anvendt praksislæring, er et tilbud til
EUD-eleverne om at arbejde i SIMU-Virksomheder, hvor produkter og penge er
fiktive, men alt andet er realistisk, så som lokaler, telefoner,
internetforbindelse mv. Virksomhederne forhandler og handler med hinanden
dagligt. Der er ca. 100 virksomheder i Danmark og i alt ca. 3.000
virksomheder fordelt på 36 lande. Der afvikles messer, hvor
SIMU-Virksomhederne udstiller og sælger deres produkter, og deltagere fra
hele landet og fra andre nationer mødes. Der er fokus på styrkelse af 4
kompetencer: Personlige kompetencer, Sociale kompetencer, Faglige
kompetencer og It-kompetencer.
- Erhvervsakademiet
Vest (i Esbjerg) – arrangerer hvert år Innovation Camp med henblik på at
skabe kontakter og samarbejde mellem talenter og erhvervslivet.
Videregående uddannelser
- Multimediedesignuddannelsen: Samtlige
udbydere af uddannelsen har etableret et årligt arrangement, hvor en gruppe
studerende fra hver skole får stillet den samme opgave - et projekt, som
de har nogle dage til at løse. Projekterne bliver bedømt af professionelle
dommere, og kåringen af vinderne finder sted ved en stor event.
- Diplomingeniør. Ingeniørforeningen i
Danmark uddeler en pris til årets ingeniør-afgangsprojekt. Fra Maskiningeniørernes
Initiativfond uddeles priser til bemærkelsesværdige eksamensprojekter.
E-kandidatprisen uddeles til 2 unge lovende ingeniørkandidater af
E-retningen med afgangseksamen fra en af de danske ingeniør-uddannelsesinstitutioner.
Kandidaterne forventes at have leveret et særligt fremragende
afgangsprojekt med et betydeligt teknisk-videnskabeligt indhold med
perspektiver for praktisk udnyttelse.
Initiativer for talentfulde inden for musik, kunst, kultur og idræt
- Talentværkstedet
Unge filmtalenter i Ã…rhus Amt. MÃ¥let var at give 12
lovende unge talenter i Ã…rhus Amt et fagligt skub mens de passer deres
normale uddannelse
- Tegneseriemuseet
i Kalundborg. Hvor man kan få sin egen website til at
udleve tegneserietalenterne
- Balletskolerne,
København, Odense og Holstebro. Optager hvert år af
talentfulde balletbørn, der udover balletskoling, danseundervisning mm.
går i særskilt skole, knyttet til balletskolen
- Sangskolen, Sct.
Annæ Gymnasium, Københavns Drengekor, Københavns Pigekor, Mandskoret. Optager hvert år elever med sang- og musiktalent fra 2.
klassetrin. Eleverne følger det normale folkeskoleforløb, men modtager
derudover ekstra sang og musikundervisning.
- Nordisk
skoleidrætsfestival - Dansk Skoleidræt. Hvert år
afholdes denne festival. Der konkurreres typisk i fodbold både for drenge
og piger, atletik drenge og piger, badminton mix-hold, volleyball
mix-hold, floorball mix-hold og orienteringsløb mix-hold.
- Nordiske
Skoleidrætsdage. Dyst mellem de nordiske hovedstæders
dygtigste elever i atletik (piger og drenge), fodbold (drenge) og
basketball(piger). Eleverne rekrutteres fra 6.og 7. klasser og kun fra
skoler i de nordiske hovedstæder. Udover de idrætslige konkurrencer er det
formålet at elverne får kulturelle oplevelser.
- Skolernes ISF-CUP. ISF-Cup i Volleyball er en national konkurrence, hvor vinderne på
grundskole og gymnasie-niveau sendes til VM i skolevolleyball.
- Rundfunk-cup -
HÃ¥ndbold. Vinderne sendes af sted efter nationale
konkurrencer og stævner til VM for skolehåndbold.
- I-klasser,
særlige idrætsklasser for idrætstalenter i Århus Kommune, for elever i
7.-10. klasse
- Musik - Hvert år optages en række gymnasium- og hf-elever på Musikalsk
Grundkursus (MGK) og studerer musik ved siden af deres gymnasiale
uddannelser.
- En systematisk udnyttelse af mulighederne for talentpleje findes
inden for Team Danmark-ordningen, hvor enkeltelever knyttet til de
nationale eliteidrætscentre for de forskellige idrætsgrene følger et
særligt tilrettelagt 4-årigt gymnasialt uddannelsesforløb. Inden for visse
idræts-grene, typisk for holdsport, kan det være hele klasser af elever,
som følger ordningen. De private institutioner Brøndby Gymnasium og Oure
Idrætsgymnasium er de eneste gymnasier, som i sit grundlag er orienteret
mod gymnasial uddannelse af idrætsinteresserede.