Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

   

 

 

 

 

 

I forbindelse med behandlingen af (B 127) Beslutningsforslag 127 om etablering af et nationalt netværk for børn med særlige forudsætninger skal jeg hermed sende mit bidrag til Uddannelsesudvalgets beretningsbidrag.

 

Indsatsen over for elever med særlige forudsætninger eller talenter er vigtig, og derfor er jeg glad for forslaget om at sætte fokus på talenterne. Ideerne om en internetbaseret portal for dette arbejde kan jeg kun tilslutte mig. En sådan portal giver mulighed for at sikre, at viden og inspiration om talentarbejdet bliver tilgængelig for alle interesserede.

 

Regeringen har allerede taget initiativ til at støtte op om talenterne ved at styrke evalueringskulturen i grundskolen bl.a. gennem indførelse af individuelle elevplaner og nationale test. Hermed har vi givet skolerne og lærerne nye og målrettede redskaber til at identificere og stimulere de talentfulde børn og unge. Regeringen støtter herudover projekter for talentfulde børn og unge med 5,0 mio. kr. i 2006 og 5,0 mio. kr. i 2007. Projekterne kan rubriceres inden for seks primære områder:

 

Projekter, hvor elever modtager supplerende undervisning af lærere fra et efterfølgende uddannelsestrin, fx gymnasielærere, der underviser grundskoleelever i udvalgte fag på udvalgte klassetrin. Tilbuddet gives på flere skoler blandt andet i Ny Hjørring Kommune, hvor der er stor interesse for at deltage både fra skoler og forældre.

 

Projekter, der fokuserer på udviklingen af nye undervisningsmaterialer for de særligt talentfulde elever, fx internetportalen ”Spørg Delfi”, hvor børn og unge kan få svar på spørgsmål om naturvidenskab.

 

Følgeforskning - bl.a. i relation til identifikation og stimulation af særligt talentfulde elever. Rødovre Kommune og Danmarks Pædagogiske Universitet tilrettelægger i denne forbindelse et efteruddannelseskursus for lærere specielt med henblik på at identificere talentfulde børn i klasserummet.

 

Formidling af talentinitiativer for eksempel gennem Undervisningsministeriets hjemmeside og tv-produktion.

 

Støtte til afholdelses af konkurrencer inden for forskellige fag, primært inden for det naturvidenskabelige område på de gymnasiale uddannelser.

 

Endelig er der givet tilsagn om støtte til etablering af et nationalt netværk for unge talenter. Talentnetværket udspringer af samarbejdet mellem projekter over hele landet og er initieret af en række ildsjæle.

 

De særligt talentfulde børn og unge findes inden for alle uddannelsesområder, hvorfor regeringens indsats er rettet mod hele uddannelsessystemet.

 

Meget tyder på, at indsatsen for talentpleje allerede har båret frugt – ikke mindst i relation til den del, der drejer sig om afholdelse af konkurrencer, mesterskaber, olympiader mv. Unge danskere har for ganske nylig besat førstepladserne i verdensmesterskaberne for unge forskere i Alberquerque, New Mexico. Det var også en gruppe unge fra DTU, som i maj måned vandt Shell Øko-maraton i Frankrig med deres miljøvenlige bil, der kan køre over 1600 kilometer på en liter benzin. I påsken i år blev en dansk lærer kåret som Europas bedste naturfagslærer i konkurrence med 500 kolleger fra andre lande og til næste år får Danmark værtskabet i konkurrence med 21 andre lande for the EU contest for Young Scientists 2008. I 2013, som er 100 året for Niels Bohrs videnskabelige afhandling om atomets opbygning, som satte Danmark på verdenskortet, skal Danmark være vært for den internationale fysikolympiade. Med den rigtige satsning får vi mulighed for at gentage succesen.

 

En større idéudvikling og en systematisering og kontinuitet i udviklingen af talentplejen vil bringe os et afgørende skridt nærmere målet om at skabe et miljø, der kan tiltrække, fastholde og udvikle de mest talentfulde børn og unge.

 

Jeg er derfor meget tilfreds med de initiativer, som fremgår af bemærkningerne til B 127. Jeg vil foreslå, at erfaringerne fra Undervisningsministeriets bestræbelser på at øge interessen for de naturvidenskabelige fag inddrages i indsatsen.

 

Det er min vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at basere kommende initiativer på erfaringerne fra talentplejeprojekterne. Undervisningsministeriet vil foretage en opsamling af erfaringerne fra de igangværende projekter i slutningen af 2007 og vil efterfølgende orientere udvalget herom.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder