Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl. (B 120), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2007.
Carina Christensen
Fg. justitsminister
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl. (B 120):
â€Ministeren bedes redegøre for, hvilke persongrupper der er omfattet af henholdsvis straffelovens §§ 119/121 (den som handler i offentlig tjeneste eller hverv), straffelovens § 247 (personer, som efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold) og de almindelige principper for strafudmÃ¥ling (skærpet straf for vold der har tilknytning til vedkommendes arbejde).â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
â€Efter straffelovens § 119, stk. 1, straffes den, som med vold eller trussel om vold overÂfalder nogen, hvem det pÃ¥hviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som pÃ¥ lige mÃ¥de søger at hindre en sÃ¥dan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.
Efter bestemmelsen i § 119, stk. 2, straffes den, som - uden at forholdet falder ind unÂder stk. 1 - fremsætter trusler om vold, om frihedsberøvelse eller om sigtelse for strafÂbart eller ærerørigt forhold mod nogen, der af det offentlige er tillagt domsmyndighed eller myndighed til at træffe afgørelse vedrørende retsforhold eller vedrørende hÃ¥ndÂhævelse af statens straffemyndighed, i anledning af udførelsen af tjenesten eller hverÂvet, eller som pÃ¥ lige mÃ¥de søger at hindre en sÃ¥dan person i at foretage en lovlig tjeÂnestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.
Endvidere følger det af straffelovens § 121, at den, som med hÃ¥n, skældsord eller anÂden fornærmelig tiltale overfalder nogen af de i § 119 nævnte personer under udførelÂsen af hvervet eller i anledning af samme, straffes.
Â
Bestemmelserne i straffelovens § 119 og § 121 yder sÃ¥ledes en særlig strafferetlig beÂskyttelse for personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste eller hverv. BegrunÂdelsen for denne særlige beskyttelse er bl.a., at personer, der optræder som repræsenÂtanter for offentlige myndigheder, er særlig udsatte for angreb og derfor har behov for et ekstra værn mod den risiko for overfald og forulempelse, som denne funktion medÂfører.
I praksis har bestemmelserne bl.a. været anvendt i sager om vold, trusler og fornærÂmelig adfærd over for personer ansat i den statslige forvaltning, som f.eks. polititjeneÂstemænd, fængselsfunktionærer, togrevisorer og postbude. OgsÃ¥ dommere og anklagere er omfattet af beÂskyttelsen, jf. herved bestemmelsen i straffelovens § 119, stk. 2.
Endvidere vil personer ansat i den kommunale forvaltning være omfattet af beskyttelÂsen. Fra praksis kan som eksempler herpÃ¥ - ud over de i spørgsmÃ¥l nr. 1 nævnte personÂgrupper - bl.a. nævnes socialrÃ¥dgivere, pantefogeder og kommunalt ansatte tolke.
OgsÃ¥ personer ansat i private virksomheder kan efter en konkret vurdering være omÂfattet af beskyttelsen, sÃ¥fremt de udfører en funktion, der kan sidestilles med udførelÂsen af offentlig hverv.
Et eksempel herpå er en afgørelse fra Østre Landsret optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2002, s. 1644 f., hvor en buschauffør ansat i et privat selskab, der udøvede busdrift for det offentlige, blev anset for omfattet af beskyttelsen i straffelovens § 119, stk. 1. Et andet eksempel fra praksis er en afgørelse fra Vestre Landsret optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2001, s. 907 f., hvor en socialpædagog ansat hos Frit Oplysningsforbund, der drev en skole betalt af kommunerne, som også anviste elever hertil, efter omstændighederne blev anset for omfattet af beskyttelsen i straffelovens § 119, stk. 1.
Derimod omfatter bestemmelserne ifølge praksis ikke anden privat virksomhed, herÂunder f.eks. privat næringsvirksomhed, der drives i henhold til offentlig autorisation. Det fremgÃ¥r bl.a. af en afgørelse fra Vestre Landsret optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1999, s. 477 f., hvor vold mod en vagtlæge ikke blev anset for omfattet af straffelovens § 119, stk. 1.Â
Vold mod personer, der falder uden for den beskyttede personkreds i straffelovens § 119, er omfattet af straffelovens almindelige voldsbestemmelser i §§ 244-246. Hvis volden begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, kan straffen forhøjes med indtil det halve, jf. herved straffelovens § 247, stk. 2.
Bestemmelsen i § 247, stk. 2, der blev indsat i straffeloven ved lov nr. 366 af 18. maj 1994, tog oprindeligt særlig sigte pÃ¥ vold mod hyrevognschauffører, læger og sygeÂplejersker, der kører vagt pÃ¥ alle døgnets tidspunkter, samt ansatte i døgnÃ¥bne kiosker eller tankstationer. Bestemmelsen har dog i praksis ogsÃ¥ været anvendt pÃ¥ andre priÂvatansatte, der efter karakteren af deres arbejde er særlig udsat for vold, som f.eks. kontrollører ved foldboldkampe, falckreddere, dørmænd pÃ¥ restauranter, andre former for vagtmænd, inkassatorer og butikskontrollanter.
Straffeloven indeholder ikke herudover bestemmelser om skærpede straffe for vold, der har tilknytning til vedkommendes arbejde.
Det følger dog af den almindelige bestemmelse om strafudmÃ¥ling i straffelovens § 80, stk. 2, at der ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed bl.a. skal tages hensyn til den med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse og gerningsmandens bevæggrunde til gerningen. Det kan sÃ¥ledes afhængig af de konkrete omstændigheder ved strafudmÃ¥lingen tillægges vægt i skærpende retning, hvis en lovovertrædelse f.eks. i form af trusler eller vold er begrundet i ofrets udøvelse af sit erhverv.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.