Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 37 og 38 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. august 2007.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 37 og 38 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. august 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del)
Spørgsmål 37
Kan ministeren bekræfte, at medicinstuderende ved Syddansk Universitet årgang 2006, der er sidste årgang efter den gamle studieordning, ikke får mulighed for at få undervisning, hvis de af forskellige grunde er nødt til at tage fag om, på trods af at de studerende i forbindelse med studiestarten fik oplyst, at dette ville være tilfældet?
Svar
|
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Videnskabsministeriet indhentet en udtalelse fra Syddansk Universitet, som har oplyst følgende:
â€I medfør af Universitetsloven og den efterfølgende Uddannelsesbekendtgørelse har der været behov for, at det Sundhedsvidenskabelige Fakultet udarbejdede en ny studieordning for bachelor-uddannelsen i medicin. Det har medført en nytilrettelæggelse af undervisningen for studerende immatrikuleret efter september 2006. Det har samtidig medført, at den hidtidige studieordning og undervisning for studerende immatrikuleret før september 2006 gradvis er udfaset i takt med, at det sidste hold af studerende har modtaget undervisning i henhold til studieordningens plan.
I henhold til Eksamensbekendtgørelsen udbydes der ordinær eksamen tre gange efter ophør af ordinær undervisning.
Siden foråret 2006 har studieledelsen holdt regelmæssige møder med studerende, der går på sidste semester på gammel studieordning, med henblik på at identificere problemområder i relation til overgang til ny ordning og etablere løsninger for at sikre, at studerende efter gammel ordning kan få et godt og hensigtsmæssigt studieforløb.
I maj 2006 blev de studerende på gammel ordning orienteret om de forskellige løsningsmuligheder, herunder muligheden for, at der, afhængig af behov, kunne etableres ekstraordinære undervisnings-tilbud (erstatningsundervisning). Denne har fundet sted på de semestre, hvor undervisningen er ophørt.
Der er i løbet af sommeren 2007 udarbejdet en oversigt over, hvilken undervisning, studerende immatrikuleret før september 2006, kan følge på nye studieordning, og som er dækkende for målene på gl. studieordning. Dette blev behandlet på møde i Studienævn for Medicin i august 2007 og vil blive offentliggjort for de studerende september 2007.
Alle studerende, som af en eller grund er kommet bagud i forhold til gammel studieordning, og som for de flestes vedkommende allerede har haft mulighed for at deltage i undervisningen i henhold til deres oprindelige studieordning, tilbydes derfor erstatningsundervisning, således at deres muligheder for at bestå studieordningens prøver optimeres.
Som konsekvens af ovenstÃ¥ende svar er ingen studerende immatrikuleret før september 2006 overladt udelukkende til selvstudium for at gennemføre deres uddannelse, hvis de mÃ¥tte blive forsinket. Overgangsordningerne vurderes derfor at sikre studerende efter gammel ordning tilstrækkelige muligheder for at gennemføre uddannelsen uden øget frafald eller studietidsforlængelse. Fakultetet tilbyder tillige rutinemæssigt yderligere en konkret og individuel vurdering og vejledning til studerende, der af en eller anden grund ikke har mulighed for at følge studieordningen.â€
Jeg har taget svaret fra universitetet til efterretning.
Spørgsmål 38
Finder ministeren det hensigtsmæssigt for de studerende og for samfundsøkonomien, et enhver forsinkelse for medicinstuderende ved Syddansk Universitet årgang 2006 skal indhentes på selvstudium med langt større risiko for frafald til følge, og hvilke initiativer vil ministeren tage i den forbindelse?
Svar
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 37.