Fra: Axdal [mailto:[email protected]]

Sendt: 12. december 2006 09:16

Sendt til: Folketingets Oplysning

Samtale: Retsudvalget

Emne: Retsudvalget

 

Folketinget, Christiansborg  

1240 København K.           

Retsudvalget.

 

D.12 dec 2006

 

Scandinavian Star.

 

Demokratiet har krav på sandheden.

 

Scandinavian Star-sagen: En 159-dobbelt morder går frit rundt med retsudvalgets accept

 

 

Den 7. april 1990 brændte færgen Scandinavian Star, og 159 mennesker mistede livet. Politiet udpegede en af de omkomne, Erik Mørk Andersen, som brandstifter. Ved at se nærmere på brandforløbet er det imidlertid indlysende, at Erik Mørk Andersen ikke kan være manden bag branden på Scandinavian Star. Det er ikke første gang, at dansk politi sløser, når det gælder om at finde en brandstifter. Det skete for eksempel også i sagen om branden på Hotel Hafnia. Tilbage på bundlinien står, at en 159-dobbelt morder går frit rundt, og at der abslout intet gøres for at få fat i vedkommende.

 

Fakta om brandforløbet

 

Den 7. april 1990 omkring kl. 1,55 om natten blev der antændt en brand ved kahyt 416 på Scandinavian Star. Branden blev hurtigt slukket og fik ingen alvorlige konsekvenser.

 

Den 7. april 1990 omkring kl. 2,00 blev der antændt en brand ved kahyt 219 på Scandinavian Star. Der var ingen passagerer i 200-kahytterne, og branden blev derfor ikke umiddelbart opdaget. Færgens ventilationsanlæg var indstillet sådan, at netop en brand omkring 200-kahytterne ville blive suget rundt i skibet. (Se evt. artikel i Berlingske Tidende 12. april 1990, hvor Flemming Thue-Jensen fra Søfartsstyrelsen nævner at ilden frit kunne galoppere gennem skibet ”som en selvforstærkende fakkel”. Artiklen er søgbar i Infomedia). Denne anden brand var klart tilrettelagt af folk med nøje kendskab til skibets tekniske indretning.

 

Den anden brand fik et katastrofalt forløb, ikke mindst fordi besætningen ikke iværksatte en organiseret evakuering af skibet. Mange passagerer, der lå og sov i deres kahytter, blev kvalt af blåsyre eller kulilte. Her i blandt den af politiet udpegede brandstifter Erik Mørk Andersen, der omkring kl. 2,30 sov ind i sin kahyt, kvalt af røggasser (Dokumentation: Obduktionsrapport mv.).

 

Ved 3-tiden om natten den 7. april 1990 blev en stor del af de ombordværende på Scandinavian Star evakueret til andre skibe, der var ilet til hjælp. Men ikke alle kom væk fra Scandinavian Star på dette tidspunkt.

Om morgenen den 7. april 1990 blev norske og svenske brandfolk fløjet ind på Scandinavian Star med helikopter. Brandfolkene begyndte straks en slukningsindsats. Samtidig blev nogle af de besætningsmedlemmer, der var evakueret fra Scandinavian Star om natten, fløjet tilbage til Scandinavian Star for at hjælpe brandfolkene med slukningsarbejdet.

 

Dette billede er taget om formiddagen den 7. april 1990:

 

Det ses tydeligt at branden er koncentreret i agterskibet, og at forskibet er uskadt.

 

På dette tidspunkt er der brandfolk om bord, som arbejder intensivt med at bekæmpe branden – og Erik Mørk Andersen har været død i mange timer.

 

På ”uforklarlig vis” opstår der den 7. april mellem klokken 11,00 og 12,00 en ny brand i et hydraulikrør (brand 3), fulgt af to mindre betydningsfulde brande (brand 4 og 5) samt en ny, voldsomt ødelæggende brand 6, der blev påsat den 7. april ved 11,30-tiden.

 

Færgen blev herefter slæbt til den svenske havn Lysekil, hvor branden først blev slukket dagen efter, den 8. april 1990.

 

Billedet herunder er taget den 8. april 1990 i Lysekil:

 

Det ses tydeligt at forskibet nu også er totalt udbrændt. Ilden ombord har altså fået fat nye steder på skibet, selv om der var brandfolk om bord og den af politiet udpegede brandstifter Erik Mørk Andersen havde været død i timevis.

 

Hele brandforløbet er sammenfattet af det uvildige brandekspertfirma Pantektor i en rapport fra august 2006. Rapporten fra Pantektor bygger på alle tilgængelige, anerkendte kilder, herunder den officielle rapport ”NOU”. Pantektor-rapporten konkluderer entydigt at Erik Mørk Andersen ikke kan være brandstifter – hvilket enhver kan indse ved at sammenligne billederne ovenfor.

 

Der er altså en 159-dobbelt morder, der går frit rundt. Og der bliver ikke gjort noget for at finde vedkommende. Den 17. august 2006 besluttede Folketingets Retsudvalg nemlig, at der ikke var grund til at lede efter den 159-dobbelte morder.

 

Justistsmord i brandsager

 

Den af politiet udpegede brandstifter Erik Mørk Andersen kan ikke forsvare sig, fordi han selv døde, kvalt af den giftige røg på Scandinavian Star. Men det er meget bekvemt at finde en brandstifter, der ikke kan forsvare sig. Politiets eneste argument for, at Erik Mørk Andersen skulle være brandstifter, var at Erik Mørk Andersen tidligere var dømt for brandstiftelse. Det norske politi hævdede ganske vist at have vidneudsagn, der mistænkeliggjorde Erik Mørk Andersen, men det har siden vist sig at disse vidneudsagn var fordrejede (se fx artikel i Jydske Vestkysten 17. aug. 2006, søgbar i Infomedia).

 

Men det er desværre ikke første gang at politiet sjusker ved opklaring af store mordbrande.

I 1989 blev den evnesvage Erik Solbakke Hansen dømt ved retten i Hillerød for både et mord på Fanø den 20. maj 1989 og for branden på det københavnske hotel Hafnia i 1973, hvor 35 mennesker omkom.

Men forinden havde politiet anholdt en uskyldig for mordet på Fanø, og en anden uskyldig sad fængslet på livstid for branden på Hotel Hafnia. Kun fordi den evnesvage Erik Solbakke Hansen pludseligt indrømmede begge forbrydelser, gik to helt uskyldige fri.

Pointen er, at det danske politi og retssystem langt fra er ufejlbarligt. I Scandinavian Star-sagen er en uskyldig blevet udpeget som brandstifter, ganske ligesom en uskyldig blev udpeget og endda dømt til livsvarigt fængsel i Hotel Hafnia-sagen.

 

Problemet er at al logik i selve brandforløbet på Scandinavian Star viser, at Erik Mørk Andersen må være uskyldig. Hvordan skulle Erik Mørk Andersen kunne sætte ild på hele den forreste del af skibet, når han forlængst var død?

 

Og hvorfor skal vi som skatteborgere acceptere, at der ikke gøres noget for at finde en 159-dobbelt morder?

 

Man må også spørge sig om, hvorfor sagen ikke har interesse, når DFDS  var medejer af Seaescape, som det ansvarlige bag ejer og operatørforholdet.

 

Det er fejt og udemokratisk.

 

Læs også bogen Scandinavian Star "Mordbrand med Statsstøtte" af Mike Axdal.

 

Regards.

Mike Axdal

Kjærsvej 106

4220 Korsør -Denmark

45-31225500-79370105

[email protected]

 

Â