forligsrapportering FOR 2006                                                                         

I overensstemmelse med aftale om forsvarets ordning for perioden 2005 - 2009 har forsvaret i det forløbne år spillet en vigtig rolle i Danmarks aktive udenrigs- og sikkerhedspolitik.

 

Udviklingen i 2006 har vist, at trusselopfattelsen, og det heraf afledte opgavekompleks, grundlæggende ikke har ændret sig siden indgåelsen af forligsaftalen. Derimod er såvel asymmetrien som uforudsigeligheden i operationerne blevet bekræftet. Dette kommer bl.a. til udtryk gennem forsvarets internationale engagementer i Irak og Afghanistan, hvor danske soldater har været indsat i missionsområder med høj intensitet og under et højt trusselsniveau.

 

Den overordnede udfordring for forsvaret er fortsat omstillingen og tilvejebringelsen af kapaciteter, der bidrager til, at dansk forsvar styrker sin kapacitet på de to centrale områder: Internationalt deployerbare militære kapaciteter og totalforsvaret, herunder evnen til at imødegå terrorhandlinger og virkninger heraf.

 

Internationale operationer

Forsvarets deltagelse i internationale operationer har i 2006 været koncentreret i tre operations-områder: Irak, Kosovo og Afghanistan. Herudover har forsvaret udsendt et mindre bidrag til Sudan (FN) samt en række enkeltpersoner som stabsofficerer og observatører i andre FN-missioner. Hertil kommer bidrag med flådefartøjer til FN’s operationer i det østlige Middelhav, UNIFIL.

 

Det danske styrkebidrag i Irak blev i løbet af 2006 løbende justeret, således at den danske bataljon mere fleksibelt var i stand til at tilpasse sig udviklingen i Sydirak. Dette indebar bl.a. øget mulighed for at veksle fokus fra sikkerhedsopgaver til uddannelses- og genopbygningsopgaver.

 

Det danske bidrag til Kosovo blev medio 2006 reduceret med ca. 40 soldater. Bidraget omfatter herefter i alt ca. 320 personer.

 

Det danske styrkebidrag til Afghanistan blev i 2006 udvidet med et bidrag på ca. 290 soldater til den britisk ledede styrke i Helmand provinsen. Dette skete som led i udvidelsen af ISAF’s operationsområde, der i løbet af 2006 kom til at omfatte hele Afghanistan. Dermed kom det samlede danske bidrag op på cirka 390 soldater.

 

Opgaverne for forsvarets udsendte styrkebidrag i 2006 omfattede militære opgaver relateret til sikkerhed samt opgaver vedrørende støtte til genopbygning i operationsområderne og støtte til kapacitetsopbygning af sikkerhedsstrukturer mv. Det vurderes, at udsendte danske styrkebidrag i 2006 opnåede meget gode resultater i deres op­gave­løsning.

 

Status i den operative kapacitetsopbygning

Forsvaret har i 2006 udsendt kapaciteter svarende til et gennemsnit over året på cirka 1.220 soldater for en samlet merudgift på ca. 915 mio. kr., hvilket er i overensstemmelse med den målsatte trinvise opbygning mod en kapacitet svarende til cirka 2.000 soldater i 2009.

 

Den underliggende strukturelle omstilling af forsvaret forløber alt andet lige som planlagt. Der har dog i det forløbne år vist sig at være behov for at justere i opbygningstakten, idet opbygningen af dele af den operative struktur forsinkes i forhold til det oprindelige grundlag. Den forsinkede opbygning er i overvejende grad et udslag af de erkendte vanskeligheder ved at rekruttere og fastholde personel, herunder i særlig grad specialister af forskellig karakter.

 

Status i omstilling af ressourcefordelingen

Hvor de generelle ledelses- og hjælpefunktioner tidligere udgjorde ca. 60 % af forsvarets ansatte og den operative struktur ca. 40 %, vil dette blive ændret i løbet af forligsperioden, så der fremover skal være ca. 60 % af forsvarets ansatte i den operative struktur og ca. 40 % i støttestrukturen.

 

Den faktiske fordeling af forsvarets ansatte i 2006 viste 56 % i den operative struktur og 44 % i støttestrukturen. Den planlagte ændring i anvendelsen af ressourcer forløber herved som planlagt, og det vurderes fortsat realistisk at nå de planlagte mål.

 

Status i etableringen af de funktionelle tjenester

Oprettelsen af de funktionelle tjenester, der fungerer som Forsvarsministeriets administrative fællesskaber, udgør en væsentlig del af grundlaget for de rationaliseringer og effektiviseringer af stabs- og støttestrukturen, der skal medvirke til at muliggøre en styrkelse af de operative kapaciteter.

 

I 2006 er en større del af strukturen formelt blevet oprettet, herunder Forsvarets Materieltjeneste, Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste, Forsvarets Regnskabstjeneste og Forsvarets Sundhedstjeneste. Tillige er Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste formelt fuldt oprettet pr. 1. januar 2007, idet den fulde opbygning af de funktionelle tjenester med underlagte enheder vil pågå forligsperioden ud.

 

Materielanskaffelser

Hovedparten af forsvarsforligets ca. 30 større materielprojekter til en samlet værdi af ca. 14 mia. kr. er iværksat og forløber planmæssigt. Fx blev der i 2006 indgået kontrakt om levering af tre patruljeskibe til søværnet.

 

Primært til støtte for de internationale operationer har forsvaret i løbet af 2006 investeret ca. 160 mio. kr. til ekstra indkøb af udstyr mod vejsidebomber, tillægspansring af køretøjer og tabtgået laserdesigneringsudstyr. Forsvaret har endvidere fremadrettet afsat ca. 150 mio. kr. årligt til dækning af ekstraordinære materieludgifter ved det internationale engagement. Herudover anvendes der i 2007 ca. 30 mio. kr. til forbedring af FENNEC helikopternes evne til at deltage i internationale operationer. Endelig planlægges det i den resterende del af forligsperioden at anvende ca. 100 mio. kr. til yderligere indkøb af tillægspansring til hærens køretøjer, samt et trecifret millionbeløb til investering i supplerende indkøb og drift af lejrmateriel til brug i internationale operationer.

 

Materiel til brug i internationale operationer har således haft høj prioritet i forbindelse med de løbende materielinvesteringer. Det bemærkes, at disse investeringer bl.a. skyldes hyppigere udskiftning af materiel samt behov for øget beskyttelse af personel og eksisterende kapaciteter.

 

Bygge og anlægsprojekter

Generelt overholdes den tidsplan, der er lagt for bygge- og anlægsprojekterne. Der må forventes at opstå mindre forskydninger og behov for justeringer af tidsplaner, men de planlagte bygge- og anlægsprojekter forventes generelt gennemført inden for forligsperioden.

 

 

Status i den overordnede forligsøkonomi

Den samlede forligsøkonomi har generelt haft en fornuftig udvikling. På driftsområdet har der været en række positive såvel som negative udsving, der for størstedelens vedkommende opvejer hinanden. På materielanskaffelses- og materieldriftsområdet har Forsvarsministeriet i 2006 haft et ekstraordinært stort forbrug i relation til de aktuelle internationale operationer. Dette kan især henføres til ekstreme klimatiske og terrænmæssige forhold samt ikke mindst et skærpet sikkerhedsmiljø i flere af operationsområderne.

 

Trods udsvingene og de deraf følgende vanskeligheder med at opnå balance i økonomien i forligsperioden vurderer Forsvarsministeriet alt andet lige, at balance i aftaleperioden kan opnås ved stram økonomistyring og stor grad af økonomisk fleksibilitet.

 

Hjemmeværnet

Hjemmeværnets struktur er justeret, og der er gennemført en opdeling i en aktiv styrke og en reserve. Det er fortsat Forsvarsministeriets vurdering, at hjemmeværnet kan indfri de politiske intentioner om en omstilling af hjemmeværnet. Hjemmeværnets kræfter er fokuseret mod at yde assistance til de øvrige aktører i totalforsvaret og bidrage til beskyttelse af det danske samfund. Hjemmeværnet støtter således efter anmodning alle relevante myndigheder i deres opgaveløsning.

 

Samlet vurdering

Forsvaret har igen i 2006 haft en vigtig rolle i Danmarks aktive udenrigs- og sikkerhedspolitik og det vurderes, at udsendte danske styrkebidrag i 2006 opnåede meget gode resultater i deres opgaveløsning.

 

Det kan overordnet konstateres, at forsvaret, herunder hjemmeværnet, fortsat er på vej mod en struktur, der sikrer mulighed for en mere robust opgaveløsning såvel internationalt som nationalt, og som herved opfylder intentionen i aftale om forsvarets ordning 2005 - 2009.

 

Sammenfattende vurderes den igangværende transformation af forsvarets struktur - samtidig med at pålagte nationale og internationale opgaver løses - at forløbe tilfredsstillende, idet det dog i det forløbne år har vist sig nødvendigt at justere i opbygningstakten.

 

Det kan endvidere konstateres, at udviklingen i forsvarets økonomi i 2006 var fornuftig, idet det har været muligt inden for den afsatte ramme at udligne positive og negative udsving. Det er endvidere vurderingen, at der ved en stram økonomistyring kan opnås balance mellem struktur, opgaver og økonomi inden for aftaleperioden.