Talegrundlag til samråd i Skatteudvalget den 30. maj 2007

Talegrundlaget anvendt af finansministeren ved samrådet i Folketingets Skatteudvalg den 30. maj 2007 følger nedenfor.

 

Samrådsspørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet tirsdag d. 5. juni 2007, som er relevante for Skatteudvalget.

 

·               Der forventes fem punkter pÃ¥ dagsordenen for ECOFIN-mødet den 5. juni, som er relevante for Skatteudvalget:

 

o       Bekæmpelse af momssvig

o       Momspakken

o       Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (CCCTB)

o       Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

o       Retningslinier for indgÃ¥else af aftaler om forhÃ¥ndsprisfastsættelse (af interne transaktioner i koncernforbundne selskaber)

 

·               Jeg har ingen bemærkninger til sagerne om adfærdskodeks for erhvervsbeskatning og retningslinier for indgÃ¥else af aftaler om forhÃ¥ndsprisfastsættelse, men besvarer naturligvis gerne spørgsmÃ¥l herom.

 

Bekæmpelse af momssvig

·               PÃ¥ mødet forventes Kommissionen at fremlægge en rapport om de foreløbige overvejelser om strategien for bekæmpelse af momssvig inden for rammerne af det gældende momssystem.

 

·               Formandskabet ventes at fremlægge et forslag til rÃ¥dskonklusioner, som tager Kommissionens rapport til efterretning og udstikker retningslinjer for det videre arbejde. Hensigten er, at RÃ¥det inden udgangen af 2008 skal vedtage konkrete forslag til svigsbekæmpelse.

 

·               Udkastet til rÃ¥dskonklusioner nævner en række forslag, bl.a. om kortere perioder for virksomhedernes selvangivelse af leverancer til andre EU-lande og angivelse af sÃ¥danne transaktioner pr. transaktion. Det kan vise sig, at de øgede administrative byrder ved dette forslag vil mere end opveje gevinsterne i svigsbekæmpelsen. Vi arbejder derfor for, at RÃ¥det afventer en analyse fra Kommissionen vedrørende disse spørgsmÃ¥l, inden vi opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslaget.

 

·               I udkastet til rÃ¥dskonklusioner opfordres Kommissionen endvidere til at foretage tekniske undersøgelser af eventuelle nye momsregler for varesalget til erhvervskunder over EU-grænserne, sÃ¥ den gældende 0-moms for sælger i afgangslandet ophæves samt en eventuel ordning, hvor landene kan vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer.

 

·               Jeg forventer, at der pÃ¥ mødet opnÃ¥s enighed om rÃ¥dskonklusionerne.

 

Momspakken

·               PÃ¥ mødet forventes en drøftelse af momspakkens indhold og ikrafttrædelsestidspunkt med henblik pÃ¥ at nÃ¥ til politisk enighed. 

 

·               Forhandlingerne har vist, at der er problemer med at udforme en One Stop Shop – dvs. forslaget om en forenklet angivelses- og betalingsordning for moms –  ordningder bÃ¥de er enkel og sikrer tilstrækkeligt mod svig. PÃ¥ baggrund af disse vanskeligheder skønnes det, at det vil tage nogen tid at finde en acceptabel udformning af ordningen.

 

·               Formandskabet har derfor foreslÃ¥et, at der fra tidspunktet for ikrafttræden af de ændrede regler for beskatningssted for grænseoverskridende salg af ydelser til virksomheder (B2B) og til private (B2C) etableres en ”Mini One Stop Shopordning”. Mini-shoppen er en udvidelse af den ordning, som siden 2003 har været gældende, nÃ¥r virksomheder fra 3. lande sælger e-handelsydelser til private i EU.

 

·               Det foreslÃ¥s, at Mini One Stop Shoppen kommer til at omfatte bÃ¥de 3. landsvirksomheders og EU-virksomheders salg af e-handelsydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningsydelser til private kunder ii EU-lande, hvor virksomheden ikke er momsregistreretsamt B2C EU-handelen af e-handelseydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningsydelser.

 

·               Ordningen foreslÃ¥s tidsbegrænset til 2013, hvor man regner med, at den ”store” One Stop Shop kan være klar.

 

Mini One Stop Shop?

·               Et stort flertal af medlemslande har givet udtryk for støtte til formandskabets forslag om hurtigst muligt at gennemføre ændrede beskatningssteder, mini One Stop Shoppen og nyt 8. momsdirektiv, der gør det nemmere for virksomhederne at tilbagesøge moms. Formandskabet har foreslÃ¥et, at de nye regler træder i kraft 1. januar 2009.

 

·               Jeg kan støtte indholdet i de enkelte forslag og tidsplanen for gennemførelse.

 

·               Jeg vil bemærke, at enkelte lande fortsat har nogle politiske forbehold for dele af indholdet af forslagene i momspakken, som næppe vil blive hævet før under selve rÃ¥dsmødet.

 

Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU

·               PÃ¥ mødet forventes Kommissionen at redegøre for arbejdet i arbejdsgruppen for en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (CCCTB) det seneste halve Ã¥r og planerne for det videre arbejde.

 

·               Kommissionen vil sandsynligvis fremhæve enkelte emner af særlig vigtighed – bl.a. hvordan skatten fordeles mellem medlemsstaterne, og hvordan en fælles selskabsbeskatning skal administreres. Arbejdet med de nævnte emner er i gang, men er endnu ikke afsluttet.

 

·               Kommissionen forventes at fastholde sin plan om at fremsætte et konkret forslag til fælles regler i 2008. Det er en meget ambitiøs tidsfrist i betragtning af de hidtidige fremskridt i arbejdsgruppen.

 

·               Flere lande har pÃ¥ forhÃ¥nd erklæret sig som modstandere af en fælles selskabsskattebase, og pÃ¥ nuværende tidspunkt vurderes det derfor at blive særdeles vanskeligt at opnÃ¥ enighed mellem medlemsstaterne.

 

·               Som jeg tidligere har nævnt for udvalget, er vi positive overfor at drøfte mulighederne for en harmonisering af reglerne for selskabsskattebasen, men en endelig stillingtagen vil afhænge af det konkrete forslag fra Kommissionen.

 

Fiscalis 2013

·               Jeg kan i øvrigt orientere udvalget om, at forslaget om Fiscalis 2013 nu er klar til vedtagelse.

 

·               Fiscalis har til formÃ¥l at forbedre kontrol og svigsbekæmpelse inden for afgiftssystemerne via samarbejde mellem medlemslandene, herunder ved at medlemslandenes embedsmænd udveksler vigtig viden og erfaringer. Der er tale om en forlængelse af et program, som har eksisteret siden 1998.

 

·               Europa-Parlamentet forventes i den nærmeste fremtid at behandle forslaget i plenarforsamlingen, og herefter forventes programmet vedtaget som et A-punkt pÃ¥ et kommende rÃ¥dsmøde.