Folketinget — Miljø- og Planlægningsudvalget

Christiansborg, den 31. maj 2007

 

 

 

Til

Europaudvalget

 

 

Udtalelse vedrørende Europa-Kommissionens grønbog – en fremtidig havpolitk for EU: En europæisk vision for havene, KOM (2006) 0275

 

Europaudvalget har med brev af 9. februar 2007 til Miljø- og Planlægningsudvalget fremsendt Europa-Kommissionens grønbog om en fremtidig havpolitik for EU: En europæisk vision for havene, KOM (2006) 0275. Udvalget har sammen med Erhvervsudvalget og Europaudvalget den 24. april 2007 deltaget i en høring om grønbogen. Udvalget har på den baggrund behandlet grønbogen og ønsker herefter at afgive følgende udtalelse:

 

Et mindretal i udvalget (S, RV, SF, EL og IA) støtter synspunktet i grønbogen om, at der er for mange adskilte sektorpolitikker, som regulerer økonomiske aktiviteter på havet, og intentionen om, at disse skal samordnes.

 

Mindretallet er ligeledes af den opfattelse, at Europa-Kommissionen i sit videre arbejde med en fælles europæisk maritim politik bør tage det udgangspunkt, der i indledningskapitlet i Europa-Kommissionens grønbog på side 4 og 5 i den engelske udgave er angivet som forudsætningen for en ansvarlig fremtidig europæisk maritim politik. Det fremgår her, at

”Det vil understrege, at vores fortsatte glæde ved de fordele, som vores have forsyner os med, kun er mulig gennem en dyb respekt for dem på et tidspunkt, hvor deres ressourcer er truede og under alvorligt pres fra vores stigende teknologiske muligheder for at udnytte dem” (uofficiel oversættelse). 

Partierne finder derfor, at EU-Kommissionen i det videre arbejde med grønbogen med henblik på at fremsætte en egentlig maritim strategi bør reflektere den erkendelse, at allerede nuværende økonomiske aktiviteter til havs påfører det marine miljø et alt for stort ”miljømæssigt fodaftryk”.

 

Mindretallet støtter varmt, at EU-Kommissionens maritime grønbog udtrykker en erkendelse af, at økonomiske aktiviteter til havs bør baseres på en økosystembaseret forvaltning, og at en sådan tilgang afspejles i dens videre arbejde med en maritim strategi.  Mindretallet er af den opfattelse, at grønbogen helt utilstrækkeligt reflekterer denne erkendelse, idet gennemgangen af de fem hovedtemaer minder om et tilfældigt idékatalog uden en sammenhængende strategi for, hvordan fremtidens økonomiske aktiviteter til havs kan ske i harmoni og respekt for det marine naturgrundlag, som er forudsætningen for disse aktiviteter.

 

Der er f.eks. ingen radikale forslag til begrænsning af overfiskeriet såvel det lovlige som det ulovlige til trods for, at også kommercielt vigtige fiskebestande – bl.a. torskebestande i vores EU-have – er voldsomt overfiskede.

 

Grønbogen lægger endvidere op til videre udnyttelse af fossile energikilder, herunder indvinding af fossile brændsler fra dybhavet, når de mere let tilgængelige ressourcer inden for en nær fremtid hører op. Der skal eventuelt også ledes efter metanhydrater under havbunden. Endelig lægges der op til ”end of pipe”-løsninger, som f.eks. CO2- lagring under havbunden.

 

Partierne finder, at den maritime grønbog ved at gøre Europa-Kommis-sionens forslag til havstrategidirektiv til ”miljøsøjlen” i fremtidens maritime politik, overser pointen i EF-traktatens artikel 6, hvori det hedder at, ”miljøbeskyttelseskrav skal integreres i udformningen og gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktioner som nævnt i artikel 3 med henblik på at fremme en bæredygtig udvikling”.

Europa-Kommissionen kan derfor i sit videre arbejde med en maritim strategi ikke alene ”overlade” det til et kommende havstrategidirektiv at tage sig af den miljømæssige bæredygtighed til havs, idet det påhviler Europa-Kommissionen at sikre, at miljøhensyn også integreres i alle de forslag til maritime politikker og aktiviteter, som er indeholdt i og et resultat af en eventuel kommende maritim strategi.

 

Mindretallet er imidlertid af den opfattelse, at en fremtidig miljømæssig bæredygtighed i europæiske havområder bedst sikres ved en snarlig vedtagelse af et forpligtende havstrategidirektiv, der bl.a. indeholder en klar og operativ definition af ”god miljøtilstand” og krav om, at ”fuldt beskyttede områder” til havs bliver en obligatorisk komponent i de havstrategier, som dette direktiv foreskriver udarbejdelsen af. Hertil kommer, at en eventuel kommende maritim strategi bør sikre, at miljøhensyn også integreres i alle de forslag til maritime politikker og aktiviteter, som er indeholdt i en sådan strategi.

 

Endelig bør det i en sådan maritim strategi bl.a. afspejles, at konkurrencedygtighed betyder ressource- og energieffektivitet, samt at videnskabelige anbefalinger om de faktiske økonomiske aktiviteter til havs følges og omsættes i handling.

 

Et andet mindretal i udvalget (V og KF) kan tilslutte sig bemærkningerne til Kommissionens Grønbog om havpolitik, som de fremgår af regeringens høringssvar, jf. MPU alm. del – bilag 434.

 

Et tredje mindretal i udvalget (DF) har ingen bemærkninger til Grønbogen.

 

Med venlig hilsen

Christian Wedell-Neergaard,

formand.