Dato:            26. april 2007

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:            

Sagsbeh.:   PTE

Fil-navn:       Dokument 1

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del), som Økontaktudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 12. april 2007

 

Spørgsmål 13:

"Ministeren bedes kommentere artiklen fra Ove Jensen, formand for Småøernes Færgeselskaber: ”Tanker omkring omlægning af færgestøtte til generelle tilskud, hvordan virker det”, jf. ØKU alm. del – bilag 12"

 

Svar:

I benævnte artikel lægger formanden for Småøernes Færgeselskaber vægt på, at statens tilskud til kommuner med mindre øer ikke længere er en refusionsordning med loft, men derimod et generelt tilskud til kommuner med mindre øer, som således selv har mulighed for at prioritere færgeudgifterne på linje med de øvrige kommunale serviceydelser. Endvidere mener artiklens forfatter, at de anvendte kriterier for fordelingen af den tidligere investeringsstøtte ikke giver et retvisende billede af behovet for investeringer i færger på de enkelte færgeruter.

 

Som jeg redegjorde for på ø-konferencen den 12. april 2005, er der ikke taget penge fra gruppen af kommuner med mindre øer i forbindelse med kommunalreformen og omlægningen af færgestøtten. Der ydes den samme støtte fra statslig side til kommuner med mindre øer efter omlægningen, som der blev ydet fra stat og amter inden omlægningen. Det er korrekt, at Regeringen er fortaler for det kommunale selvstyre, og således med omlægningen fra refusionsordning til et generelt tilskud overlader den generelle prioritering og udformning af de kommunale servicetilbud til de enkelte kommuner. Kommunerne har dog historisk betalt væsentligt mere end den lovpligtige tredjedel af færgernes driftstilskud og har således frivilligt valgt et højt tilskudsbeløb.

 

2007 er et særligt år for kommunerne med sammenlægninger, harmonisering af serviceniveauer, overtagelse af amternes opgaver og tilpasning til nyt udligningssystem. På ovenstående baggrund – og som nævnt på ø-konferencen den 12. april 2005 - har jeg dog tillid til, at de større kommuner med større økonomisk handlerum også efter kommunalreformen vil drage omsorg for kommunernes borgere. Også de borgere, der har brug for færgetransport. Jeg mener snarere, at en omlægning til et generelt tilskud forstærker den lokale forankring af færgetrafikken.

 

I forhold til spørgsmålet om valget af kriterier i forhold til fordelingen af den tidligere investeringsstøtte skal jeg bemærke, at de valgte kriterier – og vægtningen af de enkelte kriterier – er foretaget med udgangspunkt i de beregnede afskrivninger for færgerne og transportbehovet for øerne. Der er taget udgangspunkt i rapporten fra juni 2004 fra udvalget vedr. omlægning af færgestøtte til generelle tilskud, som blev aftalt nedsat i kommuneaftalen for 2004.