|
|
|
Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. september 2006 J. nr.          003-000698  Â
|
|
Folketingsmedlem Magnus Heunicke (EL) har den 4. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 6869, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.
"Vil ministeren redegøre for, om stigninger på op imod 75 pct. på billetprisen i den kollektive trafik som følge af en udjævning med udgangspunkt i de højeste billetpriser, vil være i strid med loftet over takststigninger som beskrevet i § 6, stk. 4, i lov om trafikselskaber?"
I § 6 stk. 4 i lov om trafikselskaber fremgÃ¥r, at â€taksterne mÃ¥ i gennemsnit ikke stige mere end pris- og lønudviklingen.† Det betyder, jf. min besvarelse af S 6718, at taksterne for visse billettyper godt kan stige mere end pris- og lønudviklingen og mindre for andre billettyper.
Med etableringen af de nye større trafikselskaber har flere af selskaberne valgt gradvist at harmonisere taksterne. Ved harmonisering af de nuværende selskabers forskellige takster er det forventeligt, at takstændringerne kan variere for de forskellige billettyper i de nye selskaber.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at oplyse den gennemsnitlige takststigning i Trafikselskabet for Region Midtjylland i 2007. Derimod har Århus Amt oplyst de forventede takststigninger i de prisområder, det nye trafikselskab forventes opdelt i. Der forventes i prisområdet i Østjylland, som Randers og Silkeborg kommer til at indgå i, en gennemsnitlig takststigning på 3,0 %.
Århus Amt oplyser endvidere, at der i prisområde Øst generelt sker fald i priserne på godt 40 % af rejserne. Desuden bemærker amtet, at der er tale om et takstforslag, der har været i høring hos de relevante kommuner, med et forslag om eventuelt at indføre en ordning med kommunal "støtte" til de abonnementskort, hvor stigningerne vurderes uacceptable. Denne ordning vil kunne indebærer, at kunderne i disse kommuner ikke udsættes for de nævnte markante takststigninger. Det er planen, at ordningen drøftes mellem amtet og de relevante kommuner.
Flemming Hansen