Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. september 2006

J nr.             461-1

  

 

Folketingsmedlem Karen J. Klint (S) har den 28. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 6737, som jeg hermed skal besvare.

 

./.

 
Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 6737:

 

”Hvor sikkert er det, at udvidelsen af E 45 vil reducere støjen i de mest plagede boligområder, så støjen der også kommer under 50 dB?”

 

Svar:

 

Vejdirektoratet har oplyst, at der i forbindelse med det planlagte udvidelsesprojekt vil blive tilstræbt et fremtidigt døgngennemsnit på 55 dB i boligområderne, svarende til de krav der stilles til ny boligbebyggelse.

 

Som nævnt i mit svar på S 2622 af 24. august 2005 har Miljøstyrelsen i forbindelse med etablering af ny bebyggelse langs eksisterende veje og jernbaner fastsat vejledende grænseværdier for støj.

 

Disse grænseværdier skal sikre, at det døgngennemsnitlige støjniveau på et primært udendørs opholdsareal ikke overstiger 55 dB, samt at der indendørs ikke er over 30 dB.

 

I forbindelse med gennemførelse af større anlægsprojekter lægges det som udgangspunkt til grund, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj ved etablering af nye bebyggelser ved eksisterende veje også skal gælde som målsætning for nye trafikanlæg, der passerer gennem eksisterende større sammenhængende byområder.

 

For eksisterende veje, der løber gennem eksisterende boligområder, findes ingen specifikke grænseværdier. Jeg kan dog oplyse, at den løbende indsats til støjbekæmpelse langs eksisterende statsveje søges tilrettelagt således, at det er de mest støjbelastede naboer, der får dæmpet støjen først.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen