Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. september 2006

J. nr.           461-1

  

 

Folketingsmedlem Karen Klint har den 28. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr.  S 6736, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 6736:

 

"Hvilke mål har Transport- og Energiministeriet for at reducere støjen i boligområder i henholdsvis landzone og byzone ?”

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Transport- og Energiministeriet anvender Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for vejstøj i boligområder. Grænseværdierne er ikke inddelt i landzone og byzone, men er lavet i forhold til eksisterende og større sammenhængende byområder.

Det har været en central myndighedsindsats de seneste 15-20 år, at der ikke bliver bygget nye boliger, der er støjbelastet over den vejledende grænseværdi på 55 dB.  Det betyder, at der ikke kan udlægges nye boligområder der, hvor støjbelastningen fra vejtrafikken overstiger 55 dB. Ved boligbyggeri i eksisterende byområder må trafikstøjen højst medføre en støjbelastning på 55 dB på facaden eller højst 30 dB indendørs. I forbindelse med anlæg af nye veje tilstræbes i overensstemmelse hermed at overholde grænseværdien på 55 dB, når vejen passerer gennem store sammenhængende byområder.

I forbindelse med planlægningen af større vejanlæg indgår støjreducerende tiltag som en integreret del af planlægningen. Der anvendes betydelige midler til støjreducerende tiltag, således at både den nye og allerede forekommende støj bekæmpes på én gang. Ved gennemførelsen af eksempelvis udvidelsen af Motorring 3 forventes ca. 190 mio. kr. (ud af et samlet anlægsoverslag på 1.800 mio. kr.) anvendt til støjbekæmpelse – en andel svarende til mere end 10 % af den samlede anlægsudgift.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen