Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes i 80 eksemplarer svar på spørgsmål S 6285 stillet af Birthe Skaarup (DF) den 31. juli 2006
Helge Sander
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål S 6285 stillet af Birthe Skaarup (DF) den 31. juli 2006
Kan ministeren be- eller afkræfte, om det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder EU-retten, at indføre en tjenestepligt for udenlandske medicinstuderende, således at de forpligtes til at arbejde en årrække som læger i Danmark efter endt uddannelse, og vil ministeren i afkræftende fald tage initiativ til at ændre dette?
Svar
Jeg kan afkræfte, at indførelsen af en ordning med â€tjenestepligt†for medicinstuderende, der kommer fra udlandet, vil være i overensstemmelse med gældende ret. Indførelse af en â€tjenestepligt†ville være et markant brud med den mÃ¥de, man har indrettet det danske arbejds- og uddannelsessystem pÃ¥. Som jeg tidligere har svaret Uddannelsesudvalget (alm. del – spørgsmÃ¥l 94 af 7. januar 2006), ville sÃ¥danne ordninger samtidig harmonere dÃ¥rligt med EU-princippet om arbejdskraftens fri bevægelighed, ligesom de ville indebære en række tunge administrative og praktiske problemer.
Det er imidlertid helt afgørende ud fra både velfærds- og sundhedsmæssige grunde, at vi i Danmark har et tilstrækkeligt antal læger, der efter endt uddannelse kommer i arbejde i det offentlige og det private sundhedssystem. Vi skal i den sammenhæng sikre os, at der er en acceptabel balance i optaget på de danske medicinstudier mellem de, der søger med en dansk, og de, der søger med en udenlandsk adgangsgivende eksamen.
Derfor har regeringen nedsat to hurtigt arbejdende tværministerielle grupper. Senest med udgangen af november måned skal den ene komme med forslag, der kan sikre, at det danske optagesystem til de videregående uddannelser fungerer neutralt i forhold til ansøgere med en dansk henholdsvis udenlandsk adgangsgivende eksamen. Den anden gruppe skal angive relevante muligheder for at regulere optaget for ansøgere med adgangsgivende eksaminer fra andre lande, herunder se på de forslag som har været fremme i andre lande, der har tilsvarende problemer med vedvarende store andele af studerende fra nabolande. De forskellige forslag skal vurderes i forhold til gældende regler og overenskomster i EU og Norden.