Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Per Clausen (EL) på spørgsmål af 19. juni 2006 (nr. S 5664)
â€Mener ministeren, at det er acceptabelt, at overgangen til en ny karakterskala betyder, at det i Ã¥r er ligegyldigt, om en elev i 1. G fÃ¥r 8 eller 9, men at det til gengæld kan fÃ¥ alvorlige konsekvenser, hvis eleven i stedet fÃ¥r 7? â€
Svar:
Det har været et afgørende hensyn, at den nye skala skal have samme antal trin som ECTS-skalaen, nemlig 7. Når en karakterskala med 10 trin skal erstattes med en karakterskala med 7 trin, er det matematisk umuligt at undgå, at to gamle karakterer skal konverteres til den samme nye karakter. I betragtning af, at det drejer sig om ganske få karakterer, der fra afslutningen af 1. g og 1. hf skal overføres til det afsluttende eksamensbevis, og at det drejer sig om én årgang et enkelt år, finder jeg den valgte konvertering acceptabel.
Hvis et 7-tal efter den nuværende skala som nævnt i spørgsmålet kan få alvorlige konsekvenser, kan det skyldes den kendsgerning, at det er en lavere karakter end et 8-tal eller et 9-tal. Hvis præstationen er til et 7-tal, skal der gives et 7-tal efter gældende kriterier uanset indførelsen af en ny skala fra 1. august 2006. Jeg mener ikke, at overgangen til en ny skala i sig selv rummer alvorlige konsekvenser, når et 7-tal skal konverteres til et 4-tal efter den nye skala. I den nuværende skala ligger et 7-tal i den nederste halvdel af trinnene, mens et 4-tal i den nye skala ligger i midten.