Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 413719 Folketingets Lov - og Parlamentssekretariat Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 80 eksemplarer svar på spørgsmål S 2089 stillet af Per Clausen (EL) den 18. januar 2006 Med venlig hilsen Helge Sander
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål S 2089 stillet af Per Clausen (EL) den 18. januar 2006 Spørgsmål S 2089 Hvad er det saglige argument for, at eksamensformerne ikke mere skal afspejle undervisningsformens indhold og arbejdsformer. Svar Der er ikke noget til hinder for, at eksamensformerne afspejler undervisningsformens indhold og arbejdsformer. Det fremgår således af det udkast til bekendtgørelse af ændring af bekendtgørelsen om eksamen ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen), som blev sendt i høring den 17. januar 2006, at ”Uddannelsen skal indeholde en variation af prøveformer”.    Med denne formulering lægges der op til, at det sikres, at en uddannelse gennemføres ved en bred vifte af prøveformer, som det inden for bekendtgørelsens rammer er op til det enkelte universitet at beslutte i deres studieordninger. Af den gældende eksamensbekendtgørelse fremgår det allerede i dag, at der skal foretages en individuel bedømmelse af en eksamenspræstation. Noget andet er, om det reelt er muligt for eksaminator og censor at foretage en individuel bedømmelse af alle i gruppen. For at sikre, at det reelt bliver muligt, har regeringen derfor besluttet, at den prøveform, der skal være fremover, skal være den individuelle prøve. Gruppe- og projektarbejde kan fortsætte som hidtil. Hvis indlæringen af faglige mål bedst opnås gennem gruppe  - og projektarbejde, er det den arbejdsform, som skal anvendes. Jeg finder imidlertid, at det må være den enkelte studerendes faglige viden og kompetencer, der skal måles ved en eksamen. Disse kan godt være opnået gennem en forudgående gruppeproces, men den studerende skal eksamineres individuelt.