Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 410613 Folketingets Lov - og Parlamentssekretariat Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 80 eksemplarer svar på spørgsmål nr. S 1957 stillet af Per Clausen (EL) den 13. januar 2006. Med venlig hilsen Helge Sander
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål nr. S 1957 stillet af Per Clausen (EL) den 13. januar 2006 Spørgsmål nr. S 1957 ”Er ministeren enig i, at indførelse af engelsk som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser vil medvi  rke til at sænke det faglige niveau, da de studerende mister den faglige forståelse og dybde, der kommer af en faglig formidling og dialog?” Svar Globaliseringsrådet drøftede spørgsmålet om internationalisering af de videregående uddannelser på sit mød   e i december 2005. Regeringen lagde i sit debatoplæg til mødet vægt på, at udbuddet af uddannelser på engelsk skal øges, og at undervisningen i engelsk skal styrkes i folkeskolen og i gymnasiet. Spørgsmålet om engelsk som arbejdssprog i universiteternes u  ndervisning og forskning er ikke et enten-eller –  det er et både -og. Engelsk er kun relevant som arbejdssprog, hvis forskerne og de studerende mestrer engelsk på tilstrækkelig højt niveau. Det er universitetets ansvar at sikre, at også den undervisning, so  m foregår på engelsk, har samme høje faglige niveau som den undervisning, der foregår på dansk. Kravene til kvalitetssikringen er helt uafhængig af, hvilket sprog undervisningen foregår på. Udbuddet af fag på engelsk er steget kraftigt i de senere år. Det   er vigtigt, at danske forskere kan deltage i internationalt forskningssamarbejde, og at danske universiteter kan tiltrække endnu flere dygtige udenlandske studerende med undervisning, som foregår på engelsk. Et stigende engelsksproget fagudbud på univers iteterne er med til at gøre danske universiteter til interessante alliancepartnere for de bedste udenlandske universiteter. I den globale konkurrence om eliten og talenterne er strategiske alliancer mellem universiteter en vinderstrategi. Et fælles sprog e  r en nødvendig forudsætning for, at denne strategi lykkes. Engelsk er et vigtigt sprog i en globaliseret verden.