9. maj 2006
Svar på §20-spørgsmål nr. S 4525 af 4. maj 2006 fra Martin
Henriksen (DF)
Spørgsmål:
”Kan ministeren oplyse, hvor meget af EU’s samlede budget der går til at
markedsføre EU overfor de europæiske befolkninger, og hvor meget af
Danmarks bidrag, der går til markedsføring af EU – gerne opgjort i kro-
ner og procent?”
Svar:
Der er ikke på EU’s budget en post, som vedrører markedsføring af EU
overfor de europæiske befolkninger.
EU-budgettet omfatter et samlet politikområde ”Presse og kommunikati-
on”. Dette politikområde omfatter bl.a. udarbejdelsen af informationsm a-
teriale om EU til imødekommelse af behovet herfor. På EU’s budget i
2006 er der afsat følgende midler til dette politikområde.
Tabel 1. Afsatte midler på politikområdet presse og kommunikation (Kommissionen) i EU’s
budget for 2006
Budgetlinje
Bevilling i 2006
(Betalinger i mio.
kr. v. kurs 7,46)
16.01. Administrative udgifter vedrørende politikområdet presse og ko m-
munikation (bygninger, lønudgifter, it-udgifter mv.)
910,0
16.02. Information af medierne om Kommissionens beslutninger og pol i-
tikker
171,9
16.03. Analyse af tendenser i den offentlige opinion og udarbe jdelse af
generelt informationsmateriale til borgerne
182,7
16.04. Integreret forvaltning af kommunikationsmidler
74,6
16.05. Koordinering af informationscentre og netværk i den Europæ iske
Union
112,9
I alt
1.452,1
Anm.: Tabellen summer ikke pga. afrunding.
Der er på EU's budget for 2006 afsat i alt ca. 1,45 mia. kr. i 2006 til pol i-
tikområdet presse og kommunikation. Hovedparten af den afsatte bevil-
ling vedrører administrative udgifter til personale og bygninger mv., her-
under udgifter til Kommissionens repræsentationer i medlemslandene, der
varetager en bred vifte af opgaver.
Danmarks finansieringsandel af EU’s budget er på ca. 2 pct. Dette svarer
til et dansk bidrag til det samlede politikområde presse og kommunikation
på ca. 29 mio. kr.