§ 20-spørgsmål S 1957 Om engelsk som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser.

Til: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Dato: 13-01-2006
Samling: 2005-06
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 13-01-2006
Endelig besvarelse 27-01-2006
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at indførelse af engelsk som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser vil medvirke til at sænke det faglige niveau, da de studerende mister den faglige forståelse og dybde, der kommer af en nuanceret faglig formidling og dialog?
Skriftlig begrundelse:
Der lægges fra flere sider op til at kræve engelsk indført som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser. På naturvidenskab benyttes i forvejen mange engelske termer. Men det er alligevel ikke en fordel for de studerende, hvis al undervisning skal foregå på engelsk. Når man skal formulere sig og problematisere med et relativt begrænset ordforråd, forsvinder præcisionen. De studerende mister den uddybende faglige dialog, der ellers kunne have fundet sted. Det betyder tab af kvalificerede fremstillinger, uddybende spørgsmål og svar.

Endeligt svar

Dokumentdato: 27-01-2006
Modtaget: 27-01-2006
Omdelt: 27-01-2006

Svar på spm. nr. S 1957

01d577623 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 13-01-2006
Modtaget: 13-01-2006
Omdelt: 13-01-2006

Er ministeren enig i, at indførelse af engelsk som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser vil medvirke til at sænke det faglige niveau, da de studerende mister den faglige forståelse og dybde, der kommer af en nuanceret faglig formidling og dialog?

Er ministeren enig i, at indførelse af engelsk som generelt undervisningssprog på de højere uddannelser vil medvirke til at sænke det faglige niveau, da de studerende mister den faglige forståelse og dybde, der kommer af en nuanceret faglig formidling og dialog? (pdf-version)
Html-version