Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 9/11 05 om dansk luftfart 2015.
(Redegørelse nr. R 4).
Transport- og energiministeren: (Flemming Hansen):
1. INDLEDNING
Luftfarten har gennem årtier fået st adig større betydning for hele det danske samfund og for den
enkelte dansker. Dansk luftfart har undergået store ændringer, og meget tyder på at ændringe
rne kan
blive endnu større de næste 10 år.
Udviklingen i de kommende år rummer både store muligheder og risici for dansk luftfart, og
dermed for den enkelte danskers mulighed for at komme hurtigt og effektivt til andre lande eller
mellem de forskellige dele af Danmark. Det hænger i høj grad sammen med evnen til at
kommunikere og handle med andre lande, udveksle viden og ny teknologi på tværs af landegrænser
og deltage i den internationale arbejdsdeling.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ønsker regeringen at ruste det danske samfund, den
enkelte dansker og den enkelte virksomhed bedre til at klare udfordringerne fra en stadig mere åben
international økonomi.
Globaliseringen betyder en yderligere åbning af verden, som giver Danmark nye muligheder. En
række forudsætninger skal være opfyldt, for at Danmark kan udnytte de muligheder, globalis
eringen
giver. En af forudsætninger er, at danskerne har adgang til hurtig og billig transport til a ndre lande,
uanset om det er til de øvrige EU -lande, den anden side af Atlanten eller vækstøk onomierne i
Sydøs tasien.
Udviklingen i luftfarten er en konsekvens af globaliseringen, men samtidig er den billigere og
bedre transport en af de væsentlige drivkræfter i globaliseringsprocessen. Luftfarten er i sig selv
både en meget global transportform og et erhverv, der i betydeligt omfang er påvirket af
globaliseringen. Samtidig er luftfarten en meget sikker transportform.
Internationale flyforbindelser har derfor stigende betydning for danske virksomheders
konkurrenceevne, og for de internationale virksomheders beslutninger om hvor de skal lokalisere
sig. Direkte internationale flyforbindelser er også en fordel for turisterhvervet i Danmark.
Danskerne er samtidig et meget internationalt orienteret folkefærd, som rejser mere end
befolkningen i andre lande. Internationale flyforbindelser er vigtige for både familier, som skal på
ferie og for unge, som studerer i udlandet.
Danskerne har i sammenligning med de fleste andre lande betydeligt bedre muligheder for at
flyve direkte til en lang række internationale destinationer. Det skyldes i høj grad Københavns
Lufthavns status som knudepunkt for blandt andet SAS ruter til og fra
Nordeuropa/Østersøregionen. Det betyder, at Danmark i dag er et af de lande i Europa, der har flest
internationale flyforbindelser i forhold til befolkningsunderlaget.
Der er også mulighed for at flyve til interna tionale destinationer fra flere lufthavne i Jylland. Det
gælder ikke mindst fra Billund Lufthavn, hvor der flyves til en lang række internationale
destinationer med rute- og charterfly. Også fra bl.a. Aalborg, Esbjerg og Århus er der mulighed for
at flyve til visse internationale destinationer. Dermed behøver turister og erhvervsfolk fra Fyn og
Jylland ikke altid at skulle flyve via København.