Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 23. januar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg I forbindelse med behandlingen af (L 61) Forslag til Lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.-10. skoleår har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 19. januar 2006 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 20: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. januar 2006 fra le- delsen for Statens Pædagogiske Forsøgscenter jf. L 61 - bilag 26.” Svar: I brev af 19. januar 2006 rejser SPF’s ledelse spørgsmål om, hvorvidt der ved en eventuel videreførelse af Ungdomsbyen i ikke-statsligt regi kan forventes et øget økonomisk bidrag fra de eksisterende samarbejdspart- nere, og om det kan forventes, at Ungdomsbyen kan finde nye samar- bejdspartnere. Som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget vil mulighederne for, at Ungdomsbyen kan videreføres i ikke-statsligt regi med et statsligt tilskud til aktiviteterne, blive undersøgt i samarbejde med SPF, de eksterne par- ter, lokale myndigheder og interessenter. Det er på denne baggrund for tidligt at sige noget om, hvilket samarbejde om økonomi m.v., der eventuelt vil kunne indgås med de nuværende samarbejdspartnere og andre aktører, som måtte have interesse i at med- virke til en videreførelse af Ungdomsbyen.   Det er min opfattelse, at den foreslåede statslige tilskudsmulighed på op til 3,0 mio. kr. årligt vil give et godt grundlag for, at der kan indledes en dialog om mulighederne for en videreførelse med de eksterne parter, lokale myndigheder og interessenter m.v.
2 I brevet sætter SPF’s ledelse endvidere spørgsmålstegn ved Undervis- ningsministeriets vurdering af SPF’s virksomhed i forhold til folkesko- lens udviklingsbehov. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF) har inden for de nuværende lovmæssige rammer levet op til sit formål med en bred vifte af aktiviteter og initiativer. Der er udarbejdet årlige resultatkontrakter for SPF, og kra- vene heri er bl.a. fastsat på baggrund af dialog med Undervisningsmini- steriet. SPF’s forsøgsskole rummer imidlertid kun tre af folkeskolens klassetrin. Folkeskoleområdet bør efter regeringens opfattelse ses i en helhed, og den fornyelse af folkeskolen, som regeringen har iværksat, bygger på det samlede skoleforløb. Regeringen ønsker på den baggrund, at SPF nedlægges med henblik på at målrette ressourcerne til kvalitetsudvikling i folkeskolen. Det fremtidige forsøgs- og udviklingsarbejde skal gennemføres lands- dækkende med inddragelse af forskellige skoletyper, spredt ud på flest mulige folkeskoler landet over for at sikre den størst mulige effekt og fleksibilitet. Det vil kunne give en større bredde i erfaringsindsamlingen, og der vil kunne sættes fokus på hele skolens virksomhed, herunder alle folkeskolens klassetrin samt skolefritidsordninger. Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet beslutning om, hvordan dette skal ske i praksis. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder