Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0173 Dok.: MUB40322 Besvarelse af spørgsmål nr. 11 af f 9. november 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrøren nn nde de forr- slag til lov om ændring af straffeloven (SkSkærpedeærpede regler om strafudmåling for forrrrbrydelser brydelser begåå- et med baggrund i den forurettedes lovlige ytrin nn nger ger i den offentlige debat) (L40). Spørgsmål: ”Vil ministeren gøre rede for den nuværende straffelovs § 81’s anvendelse, og hvil- ket hul der lukkes med lovforslaget?” Svar: Reglerne om straffens fastsættelse fremgår af straffelovens §§ 80-82.   Straffelovens § 80 regulerer strafudmålingen inden for strafferammen og angiver de hovedhen- syn, som i almindelighed skal indgå ved straffastsættelsen. Straffelovens §§ 81 og 82 supplerer § 80 ved vægtningen af hensynet til lovovertrædelsens grovhed og gerningsmandens person. I be- stemmelserne opregnes således en række forhold, som i almindelighed skal indgå som skærpen- de, henholdsvis formildende omstændigheder ved strafudmålingen.   Straffelovens § 81 har følgende ordlyd:   ”Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som skærpende omstændighed,   1) at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen,   2) at gerningen er udført af flere i forening,   3) at gerningen er særligt planlagt eller led i omfattende kriminalitet,   4) at  gerningsmanden tilsigtede, at  gerningen skulle have betydelig alvorligere  følger,  end den fik,   5) at gerningsmanden har udvist særlig hensynsløshed,   6) at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lig- nende,   7) at gerningen er begået i udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller under misbrug af stilling eller særligt tillidsforhold i øvrigt,   8) at  gerningsmanden har fået  en anden til at medvirke til gerningen ved tvang, svig eller udnyttelse af dennes unge alder eller betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold,  
- 9) at gerningsmanden har udnyttet forurettedes værgeløse stilling,   10) at gerningen er begået af en person, der udstår straf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter,   11) at gerningen er begået af en tidligere indsat over for institutionen eller en person med ansættelse ved institutionen.” Opregningen i bestemmelsen i § 81 er ikke udtømmende, idet domstolene også vil kunne lægge vægt på andre forhold, som anses for at være relevante for strafudmålingen i den konkrete sag. Domstolene ville således også efter den gældende udformning af bestemmelserne i §§ 80 og 81 ved strafudmålingen kunne lægge vægt på, at en forbrydelse er begået med baggrund i den foru- rettedes lovlige ytringer i den offentlige debat. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har lovforslaget til formål udtrykkeligt at fastsætte i straffeloven, at det ved strafudmålingen inden for den foreskrevne strafferamme for den  pågældende  forbrydelse  i  almindelighed  skal  anses  som  en  skærpende  omstændighed,  at gerningen er begået med baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat. Hen- synet til beskyttelse af den frie offentlige debat er efter regeringens opfattelse af en sådan karak- ter, at det bør nævnes udtrykkeligt i straffelovens § 81.