Hørings notat vedrørende høringssvar om udkast til bekendtgørelse
om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
Udkastet til bekendtgørelsen har sammen med forslag til lov om ændring
af lov om fyrværkeri og beredskabsloven været sendt i høring hos de
organisationer, ministerier og styrelser, som er nævnt sidst i notatet.
Ændringerne i fyrværkeriloven tager
kun hånd om få af de ændringer, der
vil blive foretaget på hele fyrværkeriområdet.
De resterende vil bl.a. blive
gennemført administrativt ved bekendtgørelser og tekniske forskrifter.
Disse ændringer indebærer
på Økonomi - og Erhvervsministeriets
område bl.a:
Krav om mærkning af alt fyrværkeri med angivelse af hvor
fyrværkeriet kommer fra. Etablering af en mærkningsordning til
bl.a. udskillelse af professionelt fyrværkeri.
Indførelse af en støjgrænse for fyrværkeri på 120 dB.
Strengere regler for hvilke typer af fyrværkeri, der må sælges til
forbrugerne. Disse krav vil tilnærme sig de n ye kommende
europæiske standarder.
Krav om afstand til dyrehold ved affyring af fyrværkeri.
Mulighed for salg af fyrværkeri uden for fast forretningssted .
På Forsvarsministeriets område vil følgende væsentlige forhold blive
gennemført:
Kravene til opbevaring af fyrværkeri i virksomheder med
produktion og oplag strammes mht. afstandskrav mv. med
udgangspunkt i forsvarets regler.
Krav til placering og indretning af åbninger i bygninger, hvor der
opbevares fyrværkeriartikler, som er konstrueret til at u dskyde
effekter.
Krav til placering og indretning af de områder på en virksomhed,
som anvendes til tømning og fyldning af containere.
Dato 8. september 2005
J. nr. 644-33-00001
SIK/GFS
2/8
Strengere regler for opbevaring af fyrværkeri i detailhandlen
herunder i containere.
Containere skal forsynes med en anordning, der sikrer
brandvæsenet mulighed for på sikker afstand at tilslutte
brandslukningsmateriel.
Større sikkerhedsafstande mellem containere med fyrværkeri og
bygninger eller områder, som er svært evakuerbare.
Skærpede krav til opbevaring af fyrv ærkeri ved salgssted i en
butiks salgslokale og i tilstødende lokaler.
Mulighed for salg af fyrværkeri uden for fast forretningssted .
Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder
væsentlige bemærkninger
til bekendtgørelsesudkastets indho ld
på
Økonomi - og Erhvervsministeriets område .
Uddannelse til anvendelse af professionelt fyrværkeri
Fyrværkeribrancheforeningen og Dansk
Scenefyrværkeri
ApS har
foreslået en mindre omfattende uddannelse til anvendelse af fyrværkeri ,
som giver mulighed for at anvende henholdsvis mindre festfyrværkeri og
scenefyrværkeri uden en egentlig festfyrværkeruddannelse. Forslaget skal
imødekomme ønsket om at anvende fyrværkeri ved festligheder, mindre
teaterforestillinger og lignende, hvor det vil være for dyrt at engagere en
festfyrværker.
Kommentar: Den gældende festfyrværkeruddannelse er bevidst målrettet
imod et professionelt marked, som består af sceneteknikere
og
virksomheder, der driver erhverv ved afholdelse af festfyrværkeri -
arrangementer. Forslaget om en mellemuddannelse til affyring af visse
typer professionelt fyrværkeri kan ikke på tilsvarende vis målrettes imod
enkeltpersoner, der som professionelle bygger deres anvendelse af
fyrværkeri på erfaringer.
Det vil være yderst vanskeligt at udforme
afgrænsn inger for en sådan virksomhed samt at sikre, at opstillede vilkår
respekteres. Det skønnes ikke muligt på kortere tid at uddanne lægfolk til
affyring af professionelt fyrværkeri på forsvarlig måde.
I øvrigt ville det
blive endnu vanskeligere at imødegå det illegale marked, da antallet af
personer og virksomheder, der lovligt kan erhverve professionelt
fyrværkeri vil stige.
Miljøforhold – støj
Landbrugsraadet finder, at afstandskravet til dyrehold m.v. bør
præciseres, så afstandskravet gælder for staldbygn
inger og udegående
dyr,
og
ikke
hele
landbrugsejendommen.
Endvidere
finder
Landbrugsraadet, at der bør være mulighed for at se bort fra
afstandskravet på de 100 meter til opstaldede dyr, hvis der indgås aftale
herom med ejeren af dyrene. Danmarks Naturfredningsforening har stillet
3/8
spørgsmålstegn ved, om afstandskravet på 100
meter til dyrehold m.v.
ved affyring af nytårsfyrværkeri er tilstrækkelig
t, og mener i øvrigt , at
tilsvarende afstandskrav skal gælde for anvendelse af professionelt
fyrværkeri. Endvide re foreslås det, at der i bekendtgørelsen henvises til
den forpligtelse, der eksisterer, til i forbindelse med forskellige tilladelser
at sikre internationale naturbeskyttelsesområder, Natura 2000 områderne,
mod væsentlige forstyrrelser.
Skov- og Naturstyrelsen har ligeledes
henvist til denne forpligtelse, og har anmodet om, at der indføjes
bestemmelser i bekendtgørelsen, hvorefter ansøgninger om anvendelse af
fyrværkeri vurderes, hvis affyringen væsentligt kan påvirke de arter, som
internationale beskyttelsesområder har til formål at beskytte.
Kommentar: Formuleringen ”landbrugsejendomme med hold af dyr” kan
forstås som hele landbrugsejendommen herunder kornmarker m.v.,
hvorved bestemmelsen bliver unødvendig bred. Afstanden på 100 m eter
er ikke videnskabeligt fastsat. Den er fastsat ud fra, at lydtrykket fra
fyrværkeri i den afstand kan sidestilles med støj fra andre forudseelige
kilder, såsom trafik og byggeri, samt at det rent praktisk er muligt de
fleste steder at finde egnede affyringslokaliteter.
Ifø lge bekendtgørelsesudkastet skal der v ed enhver anvendelse af
fyrværkeri udvises forsigtighed for at minimere risikoen for skader på
personer og værdier og gener for det omgivende miljø. I forbindelse med
meddelelse af tilladelser til anvendelse af professionelt fyrværkeri vil
Kommunalbestyrelsen foretage en helhedsvurdering og bør kunne
varetage forskellige lokale hensyn, herunder støjproblematikken . Det kan
for eksempel være hensynet til fredede naturområder .
Bestemmelsen om afstandskrav til landbrugsejendomme med hold af dyr
er ændret
i overensstemmelse med, at afstandskravet gælder for
landbrugsbygninger med hold af dyr. Afstandskravet på 100 meter til
landbrugsbygninger med hold af dyr m.v. fastholdes, men kravet kommer
til at gælde tilsvarende for p rofessionelt fyrværkeri. Derudover er det i
bekendtgørelsen præciseret, at hensynet til at minimere risikoen for
skader på personer og værdier og gener for det omgivende miljø skal
indgå i kommunalbestyrelsens vurdering ved meddelelse af tilladelser til
anvendelse af fyrværkeri.
Registreringspligt
Dansk Industri anfører, at de meget detaljerede regler om pligt til at føre
optegnelser over vareleveringer, salg og oplag vil medføre meget store
administrative byrder for små vir ksomheder, og at de skærpede kra v til
registrering ikke løser problemet med illegalt fyrværkeri men derimod
giver bedre muligheder for det illegale marked.
Kommentar: Der er allerede efter de nuværende regler pligt til at føre
optegnelser om vareleveringer, salg og oplag for virksomheder der
4/8
fremstiller eller indfører fyrværkeri . Tilsvarende er der pligt til at føre
salgsbog for virksomheder, der har tilladelse til at overdrage fyrværkeri.
Det har i forbindelse med kontrolindsatsen vist sig vanskeligt at følge de
enkelte fyrværkeripro dukter gennem de forskellige omsætningsled , idet
de registreringer, der foretages i salgsbøger m.v. ikke er tilstrækkelig
præcise . Det har for eksempel været vanskeligt at skelne mellem handel
med professionelt fyrværkeri og fyrværkeri beregnet til forbrug
ere. De
udvidede krav vil gøre det muligt at føre en mere effektiv kontrol - netop
med henblik på at imødegå den illegale handel med fyrværkeri.
Handelsmønsteret i fyrværkeribranchen er karakteriseret ved, at
importører og fabrikanter næsten udelukkende
leverer direkte til
detailmarkedet, centrale indkøbsenheder samt festfyrværkervirksom -
heder. Det forventes derfor ikke, at små engrosvirksomheder skulle blive
belastet hårdt a f de udvidede krav til registrering af varestrømme .
Proportionalitet i sikkerhedskravene
Dansk Industri har generelt til såvel Forsvarsministeriets udkast til
bekendtgørelse om fremstilling, opbevaring og anvendelse af fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler som Sikkerhedsstyrelsens udkast til
bekendtgørelse anført, at der ikke ved tilblivelsen af de nye regler tages
tilstrækkeligt hensyn til virksomheder, der søger at være lovlydige.
Der
efterlyses et mere proportionalt regelsæt, der tilgodeser såvel hensynet til
forebyggelse af ulykker som hensynet til erhvervet, særligt de små
virksomheder. Der henvises blandt andet til afsnittet om registreringspligt
og begrænsningen i s algs- og anvendelsesperioden i Sikkerhedsstyrelsens
bekendtgørelse .
Kommentar: For så vidt angår de stramninger , som Sikkerhedsstyrelsen
foreslår i sin bekendtgø relse, har disse direkte relation til det overordnede
formål med a t reducere antallet af fyrværkeriulykker, specielt de
alvorligste ulykker, herunder at begrænse det illegale marked.
Det er Sikkerhedsstyrelsens opfattelse, blandt andet på baggrund af
løb ende drøftelser med fyrværkeribranchen, at bekendtgørelsen afspejler
et passende balancepunkt mellem konsekvenserne af de nye krav og
hensynet til, at den lovlige del af branchen fortsat kan udøve sin
virksomhed.
Specifikt vedrørende den udvidede registrer ing af
varestrømme henvises til ovenstående afsnit herom, og for så vidt angår
begrænsningen i salgs - og anvendelsesperioden - specielt længden af
perioden – er disse krav afstemt med fyrværkeribranchens ønsker
.
Behovet for information og vejledning til kommunerne
Forbrugerrådet har tilkendegivet, at det er meget vigtigt, at der etableres
et effektivt samarbejde mellem de kommunale beredskaber på
fyrværkeriområdet med henblik på at sikre en ensartet praksis.
Dyrenes
beskyttelse finder, at et kommende regelsæt bør følges op a
f et sæt
5/8
retningsliner for at sikre, at der tages hensyn til familie- og
produktionsdyr ved meddelelse af tilladelser til affyring af fyrværkeri.
Danmarks Naturfredningsforening finder, at det vil være hensigtsmæssigt
at sikre en ”rød t råd” i administrationen , også i forhold til naturhensyn , i
forbindelse med at kompetencen til at meddele tilladelser overgår til
kommunalbestyrelsen. Dansk Sprængteknisk forening anfører, at det er
vigtigt, at de personer i Redningsberedskabet, som får ove rdraget
ansvaret for at meddele tilladelser til overdragelse, erhvervelse,
anvendelse og opbevaring af fyrværkeri har det nødvendige kendskab til
dette specielle område.
Kommentar: Sikkerhedsstyrelsen er enig i behovet for at sikre en ensartet
praksis, o
g der vil blive udarbejdet en vejledning til kommunerne.
Dansk Handel og Service har tilkendegivet, at det er helt afgørende, at
der for den kommende fyrværkerisæson findes en administrativ løsning,
der sikrer, at de berørte virksomheder hurtigst muligt kan indhente de
nødvendige tilladelser.
Kommentar: Det bemærkes, at erhvervelse og overdragelse af konsum -
fyrværkeri, herunder nytårsfyrværkeri, er undtaget fra kravet om
tilladelse.
Det som Dansk Handel og Service formentlig særligt tænker på, er en
administrativ løsning for meddelelse af tilladelser til opbevaring af
fyrværkeri. Efter de nye regler overføres kompetencen hertil fra politiet
til kommunerne. Denne lovgivning henhører under Forsvarsministeriet,
som
har
taget
kontakt
til
Kommunernes
Landsforening
og
Justitsministeriet med henblik på en løsning.
Behovet for information og vejledning til forbrugerne
Forbrugerrådet har foreslået, at der sammen med den sikkerheds -
information, der skal følge med konsumfyrværkeri, samtidig gives
information
om
de
nye
regler,
specielt
information
om
anvendelsesperioden for fyrværkeriet.
Kommentar: Sikkerhedsstyrelsen er enig i behovet for information, og det
er planlagt at informere forbrugerne om de nye regler i forbindelse med
informationstiltagene under fyrvæ rkerikampagnen.
Kommunernes Landsforening og Foreningen af Kommunale Beredskabs-
chefer har foreslået, at der ved produktgodkendelse af nytårsfyrværkeri
skal forelægges en vejledning fra producent eller importør til alle som
håndterer fyrværkeriet såvel s
om til forbrugere.
Kommentar: Bekendtgørelsesudkastet indeholder et krav om, at der ved
salg af konsumfyrværkeri skal medfølge en generel sikkerheds -
information. Der findes endvidere et krav om vejledning om håndtering,
6/8
opbevaring og anvendelse af fyrværk eri i Forsvarsministeriets udkast til
bekendtgørelse om fremstilling, opbevaring og anvendelse m.v. af
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
Løskrudt
Københavns Politi redegør for situationen omkring løskrudt, der
anvendes til signalvåben. Tilladels e til signalvåben efter våbenloven
meddeles af politiet, som også efter de nuværende regler meddeler
tilladelse
til
erhvervelse
og
anvendelse
af
løsskud
efter
fyrværkerilovgivningen.
Ifølge lovforslaget og bekendtgørelsesudkastet
vil kompetencen til at meddele tilladelse til overdragelse, erhvervelse og
anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler overgå fra politiet
til kommunalbestyrelsen - dermed også kompetencen til at meddele
tilladelse til erhvervelse og anvendelse af løsskudspatroner. Det vil
medføre, at tilladelse r vedrørende signalvåbnet og tilladelser vedrørende
løsskudspatro ner fremover skal indhentes hos to forskellige myndigheder.
Kommentar: Der er forståelse for synspunktet om, at det er
hensigtsmæssigt, at tilladelse til signalvåbe n og løsskud kan indhentes
hos samme myndighed. Det har imidlertid været ønsket at samle
kompetencen til at meddele tilladelser til overdragelse, erhvervelse,
opbevaring og anvendelse af fyrværk eri og andre pyrotekniske artikler
hos
kommunalbestyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen
vil
udarbejde
en
vejledning, hvoraf det vil fremgå, hvem der behandler de forskellige
tilladelser vedrørende signalvåben og løsskud.
Sikkerhedsmæssig klassifikation af fyrværkeri
Forsvarets
Eksplosivstofkommission
anbefaler,
at
der
ind
føres
definitioner, der relaterer anvendelsesklassifikationerne for fyrværkeri til
de
relevante
transportklassifikationer
for
fyrværkeri.
Transportklassifikationerne er baseret på den FN –kode, der anvendes af
Beredskabsstyrelsen i forbindelse med oplag og transport af fyrværkeri.
J.S. Trading foreslår, at der indføres en ny klassifikation , der alene
omfatter knallerter, da det er forkert at klassificere disse sammen med
artikler som bordbomber, stjernekastere m.v. Som alternativ foreslås, at
knallerter helt undtages fra lovens anvendelsesområ de.
Kommentar: Det er ikke muligt at relatere de enkelte anvendelses-
klassifikationer direkte til transportklassifikationerne, idet der ikke er en
entydig sammenhæng
mellem den sikkerhedsmæssige klassifikation i
relation til fyrværkeriets farlighed ved anvendelse af forbrugeren og
farligheden ved transport og oplag i forbindelse med risikoen for
massedetonation. Sikkerheden for forbrugeren er således afhængig af
fyrværkeriets styrke (nettoeksplosivstofmængde og satsmæng
de) samt
fyrværkeriets art og funktion , mens sikkerheden ved oplag derudover er
afhængig af emball agen af fyrværkeriet i forbrugerposer og i colli.
7/8
For så vidt angår forslaget om knallerter, bemærkes det, at disse er
omfattet af klassifikationen ”småfyrvæ
rkeri”. Denne klassifikation
omfatter de artikler, som vurderes at udgøre den mindste risiko ved
anvendelsen. De bemyndigelser, der foreslås i loven til at fastsætte
undtagelser fra forskellige bestemmelser, påtænkes i vidt omfang anvendt
til administrativt at undtage
visse småfyrværkeriartikler fra de
pågæ ldende bestemmelser. Ifølge bekendtgørelsesudkastet er vir ksom-
heder, der alene importerer eller fremstiller knallerter således undtaget fra
kravet om virksomhedsgodkendelse. Det er ikke vurderingen, at særl ige
hensyn gør sig gældende , som kan begrunde, at knallerter skal indgå i en
særlig klassifikation. Det må i øvrigt antages, at der ville blive stillet de
samme krav til denne klassifikation som til småfyrværkeri. Det vurderes i
øvrigt ikke at være hens igtsmæ
sigt helt at undtage knallerter fra loven,
ligesom der ikke findes særligt behov herfor, da der er taget det fornødne
hensyn til, at disse artikler i nogle henseende kan undtages fra de krav,
der ellers gælder, jf.ovenfor.
Reguleringsområde og kontrol med fyrværkeriartikler
Forbrugerrådet forespørger , hvilken
form for
kontrol, der foretages med
de fyrværkeri artikler, der er undtaget fra kravet om Sikkerhedsstyrelsens
godkendelse samt helt specifikt, om der ikke også for disse arti klers
vedkommende skal udleveres relevant dansksproget sikkerhedsinstruks.
Kommentar: Småfyrværkeri, der i modsætning til nytårsfyrværkeri ikke
skal godkendes af Sikkerhedsstyrelsen, for eksempel bordbomber,
knaldhætter m ed videre, indeholder meget begrænsede mængder af kr
udt
og indebære r en meget lav risiko ved anvendelse af forbrugerne. Disse
typer
fyrværkeri
er
omfattet
af
Sikkerhedsstyrelsens
generelle
markedskontrol.
Det følger af de generelle produktsikkerhedsregler, at et produkt kan
formodes at være sikkert, såfre mt standarderne overholdes. I de gældende
standarder for småfyrværkeri, der angiver det krævede sikkerhedsniveau,
er der krav om en medfølgende dansksproget brugsanvisning.
Brugerbetaling for markedskontrol af fyrværkeriartikler
Fyrværkeribrancheforening en protesterer imod at skulle betale for
markedskontrol af fyrværkeriartikler, idet disse omkostninger er ukendte
og kan indebære en væsentlig økonomisk belastning af virksomhederne.
Kommentar: I den nuværende lov og bekendtgørelse om fyrværkeri
findes en tilsvarende bestemmelse, hvorefter der for fabrikantens eller
importørens regning kan udtages prøver af fyrværkeriartikler, og disse
kan underkastes en teknisk undersøgelse. Det er i øvrigt generelt
forekommende, at omkostninger ved markedskontrol af produkter helt
eller delvis bliver afholdt af de virksomheder, der markedsfører de
konkrete
produkter.
Dette
gælder
for
eksempel
også
efter
produktsikkerhedslovgivningen samt el- og gaslovgivningen.
8/8
Ifølge de generelle forvaltningsretlige principper , skal der
være
proportionalitet i myndighedernes kontrolforanstaltninger i forholdet
mellem den konkrete sikkerhedsrisiko og de undersøgelser, der foretages
af
udtagne
stikprøver.
Normal
praksis
vil
således
være,
at
virksomhederne vil blive inddraget og informeret, hvis dyre tekniske
undersøgelser findes nødvendige.
Høringssvar
Bekendtgørels esudkastet
har
været
i
høring
hos
Aalborg
Fyrværkerifabrik, ABC Teltudlejning, Advokatrådet, AGO A/S, Apollo,
Amtsrådsforeningen, Arbejdstilsynet, Balls of Fire, BE Trading,
Beredskabsstyrelsen, Black Cat Aps, Brightstar Fireworks A/S, Cowi
Consult,
Danmarks
Jægerfo rbund,
Danmarks
Tapet-
og
Farvehandlerforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk
Pyro Art, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Supermarked, Dansk
Scene Fyrværkeri ApS, DSK – De Samvi rkende Købmænd, Dyrenes
Beskyttelse,
Erhvervs-
og
Selskabsstyrelsen,
Euro
2000,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Fo rbrugerstyrelsen, Force Technology,
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre
i Danmark, Foreningen af Små Teatre, Forsikring og Pens ion, Forsvarets
Eksplosivstofkommission, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune,
FyrværCo, Fyrværkeribrancheforeningen, Fyrværkerif
abrikken Fyn,
Fyrværkerihuset
Silkeborg,
Fællesforeningen
for
Danmar
ks
Brugsforeninger, Grønlands Hjemmest yre, H.C.Andersen Festfyrværkeri
A/S, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
Ilbjerg Fyrværkerifabrik, Image 2000 v/Peter Kristensen, Importa, J.S.
Trading, Jaydii Partner, JKC Festfyrværkeri, J. K.S. v/Keld Stemmerik,
Justitsministeriet,
Jydsk
Kotillionfabrik,
Kim
Jørgensen
A/S,
Kommunernes
Landsforening,
Konpap,
Krudtfabrikken
ApS,
Krudttønden, K ø
Politi, Landbrugsraadet, Landsorganisationen I Danmark, Lars Hoffmann
Barfod, Larsens Fyrværkeri, LCH Import, M agic, Mega Pyrotec,
Mermaid
Fireworks,
Miljøministeriet,
Miljøstyrelsen,
Møllers
Fyrværkeri, Nordlys, N.P. Joh nsen, P. Weiling & Co., Pablo Diversity
ApS, Poulsens Fyrværkerifabrik ApS, Pyro Tec ApS, Pyrodan
Fyrværkerifabrik ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scandinavian
Fireworks ApS, Scanseason, Starlight Festfyrværkeri, Statsministeriet,
Sundhedsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen,
T eaterteknikerforbundet,
Teknologisk Institut, Thinghøjgård, Uni -Safe A/S, Viking A/S, Zebra
A/S.
Følgende har svaret:
Advokatrådet, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Dansk Ha ndel og
Service, Dansk Industri, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Scene
Fyrværkeri, DSK
–
De Samvirkende Købmænd, Erhvervs
- og
Selskabsstyrelsen, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af
Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre i Danmark,
9/8
Forsikring
og
Pension,
Forsvarets
Eksplosivstof
kommission,
Forsvarsministeriet, Fyrværkeribrancheforeningen, HTS
- Handel,
Transport
og
Serviceerhvervene,
J.S.
Trading,
Kommunernes
Landsforening,
Københavns
Byret,
Københavns
Politi,
Landsorganisationen
I
Danmark,
Mega
Pyrotec,
Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Unisafe A/S, Viking A/S
Endvidere
er
der
modtaget
bemærkninger
fra
Danmarks
Naturfredningsforening,
Handelskartellet
i
Danmark,
Skov-
og
Naturstyrelsen og Århus Politi.