Lovforslag nr. L x Folketinget 2005 - 06 Fremsat den x af fødevareminister en (Hans Chr. Schmidt) Forslag til Lov om ændring af lov   om Kongeriget Danmarks Fiskeribank (Afvikling og nedlæggelse m.v. af Kongeriget Danmarks Fiskeribank) § 1 I lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank, jf. lovbekendtgøre lse nr. 92 af 8. februar 2001, som ændret ved §   29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 35 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages fø lgende ændringer: 1. § 6, stk. 1, ændres "Finansstyrelsen" til "Økonomistyrelsen". 2. Efter § 6b indsættes: »§ 6c. Modregning mellem på den ene side krav, der tilkommer eller påhviler Kongeriget Da  n- marks Fiskeribank, og på den anden side statens fordringer og forpli gtelser kan foretages i samme omfang, som hvis kravene henholdsvis tilkom eller påhvilede st aten.« 3. I § 7 ophæ ves stk. 5. 4. Efter § 8 indsættes: »§ 8a. Kongeriget Danmarks Fiskeribank nedlægges med virkning fra udgangen af 2008. Staten overtager ved nedlæggelsen alle bankens aktiver og passiver og indtræder i alle dens re ttigheder og forpligtelser. Stk. 2. Efter bankens nedlæggelse fastsætter Økonomistyrelsen de rentesatser, der skal gælde for bankens eksisterende udlån med en variabel rente, der baseres på bankens løbende udstedelse af obligationer, og de aktuelle rentevilkår m.v., som skal anvendes ved konverter ing af udbetalte lån. Fastsættelsen skal ske på grundlag af den effektive rente på statspapirer med samme varighed, som ville gælde for bankens obligationer, med et rentetillæg svarende til forskellen mellem den e ffektive rente på de pågældende statspapire r og fiskeribankobligationer på tidspunktet for ophøret af ba  n- kens obligationsudstedelse. Stk. 3. Ved videreførelse af bankens ordning vedrørende hel eller delvis ekstraordinær indfrielse af inkonverterbare, nominelt fastforrentede udlån fastsætter Økonomi styrelsen indfrielsesvilkårene i overensstemmelse med reglerne i lov nr. 354 af 6. juni 1995 om imødegåelse af indlåsningseffekter på inkonverterbare realkreditlån m.v., uanset om den nævnte lov ændres eller ophæves. Stk. 4. Økonomistyrelsen underretter lå   ntagerne om, hvorledes de kan få oplysning om fastsætte   l- ser efter stk. 2 og 3. Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  kan henlægge sine beføjelser i henhold t   il stk. 2-4 til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren kan endvidere henlægge beføjelse   r- ne i henhold til stk. 2-4 til en privat institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler
2 om adgangen til at klage over den private institutions afgørelser. Ministeren kan ændre afgørelse r- ne, uden at der foreligger klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Stk. 6. Såfremt udviklingen i Kongeriget Danmarks Fiskeribank taler derfor, kan bankens best y- relse beslutte, at bestemmelserne i stk. 2-4 også anvendes i tiden før bankens nedlæggelse. Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 6a-6c forbliver efter nedlæggelsen uændret gældende for fordringer, der tilkom Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og for senere opståede krav, der udspringer af såda  n- ne fordringer. § 8b. Administrationen af de aktiver og passiver, som staten overtager fra Kongeriget Danmarks Fiskeribank, varetages af Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsens afgørelser vedrørende de eksist e- rende udlån kan påklages til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri   . Økonomistyrelsen kan genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Efter statens overtagelse af aktiver og passiver fast- sætter ministeren   nærmere regler for udlånene, herunder g   ebyrer m.v. Stk. 2. Ministeren kan efter forhandling med vedkommende minister henlægge administrationen i stk. 1 til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders og institutioners afgørelser om myndigh e- dens eller institutionens mulighed for at genoptage en sag, efter der er indgivet klage. Stk. 3. Ministeren kan endvidere henlægge administrationen i stk. 1 til en privat institution. Min  i- steren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over den private institut  i- ons afgørelser. Ministeren kan ændre afgørelse rne, uden at der foreligger klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse . § 8c. Bestyrelsen for Kongeriget Danmarks Fiskeribank påser, at der ikke på tidspunktet for ba  n- kens nedlæggelse udestår lånetilsagn, igangværende emissioner e ller andre forpligtelser, der ikke kan opfyldes efter nedlæggelsen. Stk. 2. Årsregnskab og beretning for året 2008 i henhold til § 7 udarbejdes af Øk onomistyrelsen og godkendes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Revis ion sker efter reglerne om den statslige revision.« § 2 Stk. 1. § 1, nr. 2, træder i kraft   den 1. januar 2006. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter datoen for    lovens ikrafttrædelse   i øv rigt.
3 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Baggrunden for afvikling  og  nedlæggelse af Fiskeribanken er, at bankens risikospredning er faldet i takt med struktu r udviklingen i fiskerierhvervet. Dette betyder, at Fiskeribanken med det nuværende IT  -system og kompetenceniveau  ikke  vil  være  konkurrencedy  gtig  på  sigt,  ligesom  bankens  begrænsede  volumen  in   d- skrænker  mulighederne  for  at  tilbyde  en  bred  og  konkurrencedygtig  produktvifte.  Endvidere  betyder  den nuværende situation for fiskerierhvervet, at Fiskeribankens økonomiske situation har udviklet sig i en    van- skelig retning med stigende underskud som følge af stigende hensættelsesbehov til forventede tab, stigende antal restancer og øget risikokoncentration. Om Folketingets behandling af lov nr. 401 af 14. juni 1995 om Kongeriget Danmarks Fiskeribank, jf. lov- bekendtgørelse  nr.  889 af  22.  november  1995,  henvises  til  Folketingstidende  1994 -95,  FF  sp.  4749,  5119- 5121, 6078-6081, 6340, A sp. 3009-3012, B sp. 616 - 617 og C sp. 498-499. Om behandling af lov nr. 903 af 16. december 1998, henvises til Folketingstidende 1998-99, FF sp. 215, 1305, 1493, A sp. 350, 378, B sp. 20 og C sp. 32. Om behandling af lov nr. 422 af 31. maj 2000, henvises til Folketingstidende 1999-2000, FF sp. 7286, 8241, 8545, A sp. 7592, 7599, B sp. 986 og C sp. 808. Om behandling af lov nr. 430 af 6. juni 2005, henvises til Folketingstidende 2004-05 (2. samling) FF sp. 808, 3494, 3632, A sp. 4670, 4770, B sp. 614, 765 og C sp. 290. Om behandling af lov nr. 431 af 6. juni 2005 henvises til Folketingstidende 2004-05 (2. sam- ling) FF sp. 1844, 3495, 3633, A sp. 6681, sp. 6783, B sp. 639, 769 og C sp. 334. 2. Lovforslagets indhold Fiskeribankens udlånsaktiviteter forventes at blive nedtrappet ved en vedtægtsændring inden for rammerne af den gældende lov, således at Fiskeribanken fortsætter sit nyudlå n indtil udgangen af 2008. Men efter 2006 nedsættes belåningsgrænsen for nyudlån gradvis, jf. tabel 1, således at afviklingen sker i overensstemmelse med fiskerierhvervets behov for, at markedet skaber andre finansieringsmuligheder. Tabel 1: Fiskeribankens belåningsgrænser 2006 2007 2008 2009 Belåning sgrænsen 70 pct./60 pct. 40 pct. 30 pct. 0 (banken stopper for udlån) Note: Angivelsen 70 pct./60 pct. refererer til, at belåningsgrænsen for nybygninger er 70    pct. og for øvrige lån 60  pct. Ved udgangen af 2008 nedlægges Fiskeribanken som selvstændigt kreditinstitut. Fra 1. januar 2009 gives der ikke nye lån, og de eksisterende lån overgår til at være statslån i traditionel forstand, men med uændrede vilkår. Det er fundet hensigtsmæssigt at få vedtag   et en lov om afvikling og nedlæggelse allerede nu, således at e   r- hvervet har tid til at indstille sig på ændringen. Staten, der ifølge den gældende lovs § 3, stk. 3, garanterer for Fiskeribankens forpligtelser, indtræder ved Fiskeribankens  nedlæggelse  i  all  e  dens  rettigheder  og  forpligtelser.  Nedlæggelsen  medfører  således  ikke nogen ændring af lånt   agernes og obligationsindehavernes retsstilling eller af deres faktiske position.
4 Som følge af Fiskeribankens ophør som obligationsudstedende institut er der behov   for, at variable renter og beregninger ved låneomlægning kan fastsættes på et andet grundlag. Ifølge § 8a, stk. 2, anvendes frem- over tilsvarende statsobligationer m.v. som referenceramme. Fiskeribankens aktiver og passiver, især dens udlån og optagne obli   gationslån, administreres efter nedlæ   g- gelsen af Økonomistyrelsen, der hidtil har stået for administrationen. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan dog henlægge administrationen til andre. Der indføres en klageadgang til ministeren for fødev a- rer, landbrug og fiskeri, der også træder i stedet for Fiskeribankens bestyrelse ved fastsættelse af gebyrer og andre lånevilkår. 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten Økonomistyrelsen  er forretningsfører  for  Fiskeribanken.  Økonomistyrelsen afholder således  administrat i- onsudgifter herunder omkostninger til løn, husleje, kontorhold m.v. på vegne af Fiskeribanken. Fiskeriba  n- ken refunderer herefter Økonomistyrelsen udgifterne. Det må antages, at administrationshonoraret til Økonomistyr   elsen vil være faldende fra 2007  . Tilpasninger af Økonom  istyrelsens ressourcer, overhead mv. vil kunne foregå løbende i takt med den faldende aktivitet. Statskassen hæfter for bankens forpligtelser, jf. den gældende lovs § 3, stk. 3. Nedlæggelse af Fiskeriba n- ken som selvstændig enhed vil derfor ikke ændre statens risiko i forbindelse med Fiskeribankens virksomhed indtil udgangen af 2008. Bankens nedlæggelse og dermed ophør af udlånsvirksomheden vil fjerne den risiko, der ville have knyttet sig til fremtidige udlån. Ved  udgangen  af  2008  nedlægges  Fiskeribanken  som  selvstændig  enhed,  og  staten  overtager  de  eksist e- rende udlån og forpligtelser. I forbindelse hermed skal der skabes bevillingsmæssig hjemmel til at oppebære indtægterne af Fiskeribankens aktiver, især udlåne ne, og til at afholde udgifter til forrentning og indfrielse af obligationslånene samt til administration og til at afskrive tab på udlånene. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget har været sendt til Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi - og Erhvervsministeriets virksomhedspa- nel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Øk onomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. 5. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 6. Forholdet i EU-retten Lovforslaget skal notificeres til EU-kommissionen i medfør a f art. 4, stk. 2, litra c (forenklet anmeldelses- procedure). Dette skyldes, at der er tale om reduktion i støtteintensiteten, idet afviklingen af Fiskeribanken gennemføres med fa ldende rammer for garantistillelse i forbindelse med nyudlån i 2007 og 2008. I henhold til den forenklede  anmeldelsesprocedure vil EU-kommissionen bestræbe sig på i  videst muligt omfang at træffe beslutning inden for en frist på en måned. 7. Høring Lovforslaget er sendt i høring   den 11. november 2005 hos Grønlands Hjemmestyre, Færøer nes Hjemme- styre,  Bornholms  og  Christiansøs  Fiskeriforening,  Danmarks  Fiskeindustri -  og  Eksportforening,  Danmarks Fiskemel-   og   Fiskeolieindustri,   Danmarks   Fiskeriforening,   Danmarks   Pelagiske   Producentorganisation, Dansk  Akvakultur,  Dansk  Fisk,  3F,  Grenaa  Fiskeriforening,  Håndværksrådet,  Konsumfiskeindustriens  A r- bejdsgiverforening, Datatilsynet,  Finansministeriet, Finansrådet, Fiskeribanken, Fødevareøkonomisk Institut Rigsrevisionen,  Skatteministeriet,  Statsministeriet,  Søfartsstyrelsen,  Økonomi    -  og  Erhvervsministeriet  samt Øk  onomistyrelsen.
5 8. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konse- kvenser/merudgifter Økonomiske ko  n- sekvenser for det offentlige Afviklingen vil medvirke til at redu- cere tab, da rammer- ne for garantisikker- hed i lån esagerne i 2007 - 08 gradvist reduceres, hvorefter udlånsvirkso mheden ophører. Bestemme l- sen om modregning må fo rventes at kun- ne bidrage til at for- bedre Fiskeribankens (fra 2009 statens) økonomiske situat i- on på længere sigt. I 2009 vil behold- ningen af udlån og obligationer overgå til Staten. Administrative konsekvenser for det offentlige Ingen Det forudsættes, at lånt agerne også efter bankens afvik- ling finansierer statens administra- tive opgaver. Når alle lån er afviklet bortfalder alle stats- lige forvaltningsop- gaver Økonomiske ko  n- sekvenser for er- hvervslivet Afviklingen tilrette- lægges under he  n- syntagen til det pri- vate markeds mulig- hed for at tilpasse nye finansieringstil- bud til fiskerierhver- vet. Da banken afvikles over en periode og da reformen af fi- skerireguleringen vurderes at forbedre erhvervets mulig- heder for finansie- ring, skønnes lo v- forslaget ikke at have økonomi ske konsekvenser for fiskerierhvervet. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige ko   n- sekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for bor gerne Ingen Ingen Forholdet til EU- retten Lovforslaget notificeres til EU- kommissionen i medfør af art. 4, stk. 2, litra c (forenklet anmeldelsesprocedure). Der er tale om reduktion i støtteintensit eten, idet
6 afviklingen af Fiskeribanken gennemføres med faldende rammer for garantistillelse i forbindelse med nyudlån i 2007 og 2008. I henhold til den forenklede anmeldelses- procedure vil EU-kommissionen bestræ  be sig på i videst muligt omfang at træffe b   e- slutning inden for en frist på en m å ned. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Konsekvensændring, i  det Finansstyrelsen nu er en del af Økonomistyrelsen. Til nr. 2 (ny § 6c) Den foreslåede nye bestemmelse indebærer, at der fra lovens ikrafttræden kan foretages modregning me l- lem  på  den  ene  side  Fiskeribankens  fordringer  og  forpligtelser  og  på  den  anden  si  de statens  fordringer  og forpligtelser i samme omfang, som hvis alle krav havde haft staten som henholdsvis kreditor og debitor. Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at staten hæfter for Fiskeribankens underskud, således at modregningsadgang er et rimeligt inddrivelsesmiddel. De stigende restancer på Fiskeribankens udlån aktu  a- liserer behovet for at kunne foretage modregning med låntagernes krav mod staten. Bestemmelsen vil finde anvendelse  såvel i tiden frem til nedlæggelsen af Fiskeribanken som d   erefter, jf. den foreslåede § 8a, stk. 7. Til nr. 3 (§ 7, stk. 5) Ifølge  den  gældende  lovs  §  7,  stk.  5,  skal  Folketinget  træffe  beslutning  om,  hvorvidt  Fiskeribanken  skal fortsætte, når banken i 3 på hinanden følgende år har haft negativt resultat før hens ættelser til tab. Når Folk   e- tinget med nærværende lovforslag beslutter at nedlægge Fiskeribanken, bliver bestemmelsen overflødig. Til nr. 4 Til § 8 a Til stk. 1 Med  stk.  1  foreslås,  at  Fiskeribanken  nedlægges  med  virkning  fra  udgangen  af  2008.  Om  begrundel   sen herfor henvises til de almindelige bemærkninger. Endvidere foreslås, at staten ved nedlæggelsen overtager samtlige bankens aktiver og passiver og indtræder i alle dens rettigheder og forpligtelser.
7 Fiskeribanken har siden sin oprettelse været finansie  ret af staten. Der kan i øvrigt ikke forventes at være nogen egenkapital i behold på nedlæggelsestidspunktet, der overstiger den statsforskrivning på 200 mio. kr., der i sin tid blev indskudt af staten til sikring af Fiskeribankens egenkapital. På den bagg rund foreslås det, at Fiskeribankens formue indgår i statskassen. Ved statens indtræden i alle Fiskeribankens forpligtelser sikres det, at hverken indehaverne af Fiskeriba  n- kens  obligationer  eller  andre  kreditorer  kan  komme  til  at  lide  noget  tab  i  forbindelse  med  Fiskeribankens nedlæggelse. En indfrielse af obligationslånene ville medføre væsentlige udgifter for staten. Alternativet til statens in d- træden som debitor ifølge obligationslånene ville derfor være, at Fiskeribanken blev opretholdt som en retlig enhed, selv om dens aktiviteter med udlån og udstedelse af obligationer var ophørt. En sådan ordning ville medføre omkostninger og er ove rflødig. Obligationsejerne ville ikke  blive stillet bedre, end de bliver efter forslaget. Det sikres ligeledes med forslaget, at Fiskeribankens låntagere ikke stilles dårligere end hidtil ved, at staten overtager lånene. Lånevilkårene forbliver således uændret gældende efter statens overtagelse. Dette gælder også de tilsagn, der på anden måde end i selve låneaftalerne er gi   vet låntagerne, herunder vedrørende muligheder for gæld s- overtagelse, overflytning af lån fra et fartøj til et andet, låneomlægning og hel eller delvis ekstraordinær in d- frielse af inkonverterbare lån. Idet der ikke længere udstedes fiskeribankobligationer,    må der dog i visse ti l- fælde tages udgangspunkt i den effektive rente af tilsvarende stats  obligationer, jf. de foreslåede  stk. 2-4 og 6 . Til stk. 2 og stk. 3 Med forslagene i stk. 2 og 3 løses de problemer, der opstår i relation til eksisterende udlån, ford   i Fiskeri- banken efter nedlæggelsen ikke længere udsteder obligationer. En del af Fiskeribankens udlån er sket til variabel rente. For hovedparten af disse lån gælder, at renten ifø l- ge låneaftalerne skal reguleres hvert halve år på grundlag af den faktiske    salgskurs for obligationer, som Fi- skeribanken udsteder med en løbetid på et halvt år. Ifølge § 13, stk. 2, i Fiskeribankens vedtægt kan der ske ombytning (konvertering) af udbetalte lån til lån med aktuelle rentevilkår. Dette indebærer, at låntager kan få ændret vilkårene for sit lån, således at kursværdi og restløbetid er uændrede fra det oprindelige lån, men rentevilkår m.v. ændres til dem, der på ændringstid  s- punktet gælder for nye lån i F   iskeribanken. I stedet for de kurser og deraf følgende effektive  rentesatser på nye fiskeribankobligationer, som der hidtil er lagt vægt på i de to nævnte henseender, foreslås der ifølge stk. 2 fremover i beregningerne taget udgangs- punkt i tilsvarende statspapirer (statsobligationer, skatkammerbeviser eller lignende). Dette indebærer ingen reel ændring, fordi salgskursen på nye fiskeribankobligationer allerede gennem en årrække er blevet fastsat på grundlag af markedskursen for statspapirer med en tilsvarende restløbetid. Der bortses fra statsobligationer, hvis effektive rente er stærkt påvirket af beskatningsmæssige forhold. Som følge af den mindre likviditet af fiskeribankobligationer i forhold til statspapirer, er det dog ikke m u- ligt  at  opnå  den  samme  effektive  rente  i  markedet.  For  tiden  gælder  et  rentetillæg  på  0,2 procentpoint  for fiskeribankobligationer med en restløbetid på over 1 år og på 0,1 procentpoint for kortere obligationer. Ifølge de t foreslåede stk. 2 fastsætter Økonomistyrelsen –   eller den som ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiger dertil, jf. det foreslåede stk. 5  –    efter Fiskeribankens nedlæggelse de effektive rent  e- satser,  der  skal  være  gældende,  således  at  låntagerne  hverken  bliver  dårligere  eller  bedre  stillet  end  hidtil. Rentetillæg fas  tlægges i overensstemmelse med, hvad der gælde r på tidspunktet for ophør af Fiskeribankens obligationsudstedelse. Det foreslåede  stk. 3 vedrører videreførelse af den praksis, som Fiskeribanken har fulgt i relation til hel e  l- ler delvis ekstraordinær indfrielse af inkonverterbare, fastforrentede lån.
8 En mulighed for statens overtagelse af forpligtelserne ifølge sådanne lån findes i lov nr. 354 af 6. juni 1995 om imødegåelse af indlåsningseffekter på inkonverterbare realkreditlån m.v. (indlåsningsloven). Loven o m- fatter også de eksist erende fastforrentede fiskeribanklån, men kun såfremt de er udbetalt senest den 5. april 1995. Ifølge lovens § 2, stk. 2, skal låntageren endvidere have ansøgt om statens overtagelse af lånet senest den 31. december 2005. Som følge af den særlige risiko for indlåsningseffekt for fiskeribankobligationer har Fiskeribanken imidler- tid  tilbudt låntagerne  en  til  indlåsningsloven  svarende  ordning,  uden  at  denne  er  begrænset  af  lovens  tid    s- grænser. Denne ordning foreslås opretholdt. Da låntagerne har fået stillet i udsigt, at hel ell   er delvis ekstraordinær indfrielse kan ske på de vilkår, der fremgår af den nugældende indlåsningslov, foreslås disse anvendt fre m- over, uanset om loven måtte blive ændret eller ophævet. Til stk. 4 I stk. 4 foreslås, at det meddeles låntagerne, hvorledes d  e kan få oplysning om de rentesatser m.v., der fas t- sættes efter stk.   2 og 3. Meddelelse om rentefastsættelse er hidtil givet på Fiskeribankens hjemmeside og ved annoncering i Fiskeri Tidende. Til stk. 5 I stk. 5 foreslås, at ministeren kan henlægge sine b   eføjelser efter stk. 2 -4 til en anden statslig myndighed eller institution eller til en privat institution, hvis dette vurderes at være mere hensigtsmæssigt af f.eks. øk o- nomiske, administrative eller organisatoriske årsager. Når ministerens beføjelser henl  ægges til en privat institution, bør det sikres, at ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse, og at ministeren kan ændre en afgørelse uden, at der foreligger klage. Derfor foreslås dette anført i stk. 5, 4. og 5. pkt. I forbindelse med eventuel u dstedelse af regler om delegation til en privat institution vil det blive fastsat, at forvaltningslovens regler gælder for den private institutions varetagelse af de tillagte beføjelser. Til stk. 6 Det foreslåede  stk. 6 har som baggrund, at nedtrapningen af Fiskeribankens udlån muligvis kan medføre, at obligationsudstedelsen standser, før banken nedlægges, og at indlåsningsloven kan blive ændret eller oph æ- vet. I så fald kan Fisk eribankens bestyrelse bringe reglerne i stk. 2-4 i anvendelse på et tidligere t idspunkt. Til stk. 7 I stk. 7 foreslås, at reglerne om inddrivelse i §§ 6a -6c også gælder efter nedlæggelse af Fiskeribanken for de fordringer, som staten overtager, samt for krav på renter m.v. af sådanne fordringer. Til § 8b Ifølge den gældende lovs § 6   , stk. 1, varetages Fiskeribankens daglige administration af Økonomistyrelsen som forretningsfører. Det forslås, at Økonomistyrelsen også efter nedlæggelsen skal administrere de aktiver og passiver, som st a- ten overtager, herunder især de til den tid eksist  erende udlån og optagne obligationslån. Bestemmelsen åbner dog mulighed for, at fødevareministeren kan henlægge administrationen til en anden statslig myndighed eller institution eller til en privat institution. Der  gives med forslaget  hjemmel  til remonstration, dvs. at den myndighed, som  har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuel træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet en klage. Myndigheden vil således kunne træffe en ny realitetsafgørelse, som giver klageren helt el ler delvist medhold, uden at sagen skal forelægges   klageinstansen. Denne nye afgørelse kan også påklages til    klageinstansen. Det
9 må derfor betragtes som en administrativ lettelse både for myndighederne og for borgerne, at en my  ndighed har hjemmel til remonstration. De beføjelser med hensyn til inddrivelse, der ved ændringen af den gældende lovs § 6a, jf. § 29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, blev henlagt til restanceinddrivelsesmyndigheden, forbliver hos denne, jf. forslagets § 8 a, stk. 7. Fiskeribankens bestyrelse har hidtil taget  stilling til  eventuelle klager fra låntagere over administrationen og fastsat regler om administrationsbidrag samt ekspeditions- og bevillingsgebyrer m.v. samt andre vilkår i forbindelse med lånene. Disse funktioner foreslås fre  mover tillagt fødevareministeren , idet der dog ikke sker nogen ændring af låntagernes og obligationsindehavernes retsstilling eller af deres faktiske position. Til § 8c Til stk. 1 Det foreslåede  stk. 1 tager sigte på at forhindre, at der på tidspunktet for F  iskeribankens nedlæggelse ud  e- står uopfyldte forpligtelser, som staten ikke kan opfylde. Det foreslås derfor pålagt Fiskeribankens bestyrelse at drage omsorg for, at der ikke gives uopfyldte lån   e- tilsagn, der kan påberåbes efter udløbet af 2008, ligesom emis   sioner og andre forpligtelser, der knytter sig til Fiskeribankens eksistens, skal afsluttes inden nedlæggelsen. Til stk. 2 Ved nedlæggelsen af Fiskeribanken fratræder bankens bestyrelse og revision. Regnskab og beretning (år s- rapport) for året 2008 kan førs  t udarbejdes nogen tid ind i 2009. Derfor foreslås det i  stk. 2, at regnskab og beretning skal udarbejdes af Økonomistyrelsen, godkendes af fødevareministeren og revideres efter reglerne om den statslige revision. Regnskabsaflæggelsen for tiden efter Fiske  ribankens nedlæggelse vil være undergivet statens almindelige regler, ligesom bevillingsreglerne bliver gældende for de overtagne aktiver og passiver og deres forvaltning. Til § 2 Til stk. 1 Forslaget om hjemmel til modregning i § 1, nr. 2, foreslås sat i  kraft 1. januar 2006, da det ikke vedrører statsstøttepr oblematikken. Til stk. 2 Det   foreslås,   at   ministeren   fastsætter   lovens   ikrafttræden,   da   lovændringen   skal   notificeres   til   EU - kommissionen  efter  den  forenklede  anmeldelsesprocedure.  Der  henvises  til  afsnittet  i  de  almindelige  be- mærkninger om forholdet til EU  -retten.
10 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om Kongeriget Danmarks Fiske- ribank, jf. lovbekendtgørelse nr. 92 af 8. februar 2001, som ændret ved §   29 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 35 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages fø l- gende ændringer: § 6. Banken ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer. Den daglige administrati- on varetages af Finansstyrelsen som forretningsfører. 1. § 6, stk. 1 ændres "Finansstyre  lsen" til "Økonomistyrelsen". 2. Efter § 6b indsættes: »§ 6c. Modregning mellem på den ene side krav, der tilkommer eller på- hviler Kongeriget Danmarks Fiskeri- bank, og på den anden side statens fo r- dringer og forpligtelser kan foretages i samme omfang, som hvis kravene hen- holdsvis tilkom eller påhvilede st aten.« § 7. Stk. 5. Udviser banken i 3 på hina n- den følgende år negativt resultat før hensættelser til tab, træffe r Folketinget beslutninger om, hvorvidt banken skal fortsætte, og vilkårene herfor. I § 7 ophæves . Efter § 8 indsættes: »§ 8a. Kongeriget Danmarks Fiskeri- bank nedlægges med virkning fra u  d- gangen af 2008. Staten overtager ved nedlæggelsen alle bankens aktiver og passiver og indtræder i alle de  ns rettig- heder og forpligtelser. Stk. 2. Efter bankens nedlæggelse fastsætter Økonomistyrelsen de rent e- satser, der skal gælde for bankens eks  i- sterende udlån med en variabel rente,
11 der baseres på bankens løbende udst  e- delse af obligationer, og de aktuelle rentevilkår m.v., som skal anvendes ved konvertering af udbetalte lån. Fas t- sæ  ttelsen skal ske på grundlag af den effektive rente på statspapirer med samme varighed, som ville gælde for bankens obligationer, med et rentetil- læg svarende til forskellen melle  m den effektive rente på de pågældende stat papirer og fiskeribankobligationer på tidspunktet for ophøret af bankens o b- ligationsudstedelse. Stk. 3. Ved videreførelse af bankens ordning vedrørende hel eller delvis ek s- traordinær indfrielse af inkonverterb  a- re, nominelt fastforrentede udlån fas t- sætter Økonomistyrelsen indfrielsesvi l- kårene i overensstemmelse med regle r- ne i lov nr. 354 af 6. juni 1995 om imø- degåelse af indlåsningseffekter på i   n- konverterbare realkreditlån m.v., uanset om den nævnte lov ændres e ller ophæ- ves. Stk. 4. Økonomistyrelsen underretter låntagerne om, hvorledes de kan få o  p- lysning om fastsætte  lser efter stk. 2 og 3. Stk. 5. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan henlægge sine bef  ø- jelser i henhold til stk. 2-4 til en anden statslig myndighed eller institution. Ministeren kan endvidere henlægge beføjelserne i henhold til stk. 2 -4 til en privat institution. Ministeren kan i for- bindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over den private institutions afgø Ministeren kan ændre afgørelserne, uden at der foreli   g- ger klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. Stk. 6. Såfremt udviklingen i Kong e- riget Danmarks Fiskeribank taler der- for, kan bankens bestyrelse beslutte, at bestemmelserne i stk. 2-4 også anve n- des i tiden før bankens nedlæ   ggelse. Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 6a-6c forbliver efter nedlæggelsen uændret gældende for fordringer, der tilkom
12 Kongeriget Danmarks Fiskeribank, og for senere opståede krav, der udspri n- ger af såda nne fordringer. § 8b.Administrationen af de aktiver og passiver, som staten overtager fra Kongeriget Danmarks Fiskeribank, varetages af Økonomistyrelsen. Øk o- nomistyrelsens afgørelser vedrørende de eksisterende udlån kan påklages til ministeren for fødevarer, landbr ug og fiskeri. Økonomistyrelsen kan genopt  a- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Efter statens overtagelse af aktiver og passiver fastsætter ministeren   nærmere regler for udlånene, herunder g ebyrer m.v. Stk. 2. Ministeren kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge administrationen i stk. 1 til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders og insti- tutioners afgørelser om myndigh edens eller institutionens mulighed for at gen- optage en sag, efter der er indgivet kla- ge. Stk. 3. Ministeren kan endvidere hen- lægge administrationen i stk. 1 til en privat institution. Ministeren kan i for- bindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over den private institutions afgørelser. Ministeren kan ændre afgørelserne, uden at der foreli   g- ger klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse . § 8c. Bestyrelsen for Kongeriget Danmarks Fiskeribank påser, at der ikke på tidspunktet for  bankens ned- læggelse udestår lånetilsagn, igangv æ- rende emissioner eller andre forpligtel- ser, der ikke kan opfyldes efter ned- læ  ggelsen. Stk. 2. Årsregnskab og beretning for året 2008 i henhold til § 7 udarbejdes af Øk  onomistyrelsen og godkendes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Revision sker efter reglerne om
13 den statslige revision.« § 2 Stk. 1. § 1, nr. 2, træder i kraft   den 1. januar 2006. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri fastsætter datoen for lovens ikrafttrædelse   i ø vrigt.