Tillad mig, her i 11.time, at henvende mig for anden gang.
Nu med en opfordring med følgende ordlyd:
Brug os - nu!
Undervisningsministeriet har et forsøgscenter, brug dets pædagogiske viden, formidlingsmæssige færdigheder, administrative erfaringer samt organisatoriske ressourcer og entusiasme til netop â€mere mÃ¥lrettede initiativer til styrkelse af kvaliteten pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥detâ€. Brug desuden, eller alternativt, Undervisningsministeriets eget sted til at styrke arbejdet med nogle af regeringens mærkesager, f.eks. de som vedrører overgangen mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, iværksætteri, evalueringskultur, globalisering samt læreres efteruddannelse. Brug os ogsÃ¥ til bedre forbindelse mellem forskning, erhvervsliv og undervisningsmæssig praksis
Vi bør tale med hinanden om det, undervisningsministeren og ledelsen på Statens Pædagogiske Forsøgscenter!
Jeg henvendte mig sidste år ved denne tid til den forrige undervisningsminister med et åbent brev. Mit ærinde var dialog med henblik på at se SPFs muligheder som aktiv samarbejdspartner til at fremme nogle af regeringens uddannelsespolitiske mål vedrørende kvalificering på afslutning af folkeskoleforløb og overgang til ungdomsuddannelserne.
Â
SPF har 40 års erfaring med praktisk ungdomspædagogik inspireret af forskningsresultater og med udgangspunkt i aktuelle samfundsmæssige udfordringer såvel som visioner og mål for fremtiden. Vi har til stadighed været optaget af indhold og metoder til fremme af faglighed, pædagogisk innovation, vejledning og rådgivning samt haft en medarbejderstab, som har engageret sig i at omsætte deres ideer og opfindsomhed til aktiverende og meningsfuld undervisning.
SPFs organisatoriske CV er unikt og interessant.
Da du overtog Undervisningsministeriet i foråret 2005, så vi frem til, snarest belejligt, at kunne få en samtale med dig om mulige nye opgaver for Statens Pædagogiske Forsøgscenter, vel vidende, at du er velorienteret, visionær, energisk, engageret og målrettet, når det gælder kvalitetsudvikling af det danske uddannelsessystem.
Ved â€Iværksætteri nytter!†konferencen i København den 13.oktober i Ã¥r, henvendte jeg mig og gav dig en mundtlig invitation til et besøg pÃ¥ Statens Pædagogiske Forsøgscenter. Jeg mente, at netop du ville fÃ¥ gode ideer, efter at have set, hørt og oplevet, hvad der konkret foregÃ¥r her og fÃ¥et indtryk af, hvilke fagprofessionelle og personlige kvalifikationer, der er drivkraft bag aktiviteterne. ForhÃ¥bningsfuldt forestillede jeg mig en dialog med dig - bÃ¥de om nutidige opgaver for et pædagogisk forsøgscenter og mulige fremtidsscenarier- idet vi har en del undervisningsmæssige visioner og ideer, som formentlig sagtens kunne realiseres i et samarbejde med Undervisningsministeriet og i overensstemmelse med regeringens uddannelsespolitik!!
SPF ønsker, - frem for at blive betragtet som et problem, utidssvarende eller måske endog overflødig (?) i det fremtidige landsdækkende forsøgs- og udviklingsarbejde - at kunne fungere som en del af løsningen på de uddannelsesmæssige problemer, som regeringen og ministeriet ser som presserende, og de udfordringer, der bør håndteres snarest muligt. Det fremgår tydeligt, at der i ministeriet arbejdes intensivt med reformer af mange slags.
Vi mener, vedrørende grundskolen, at have belæg for at kunne anbefale os som medspillere og supplement til det landsdækkende arbejde, der skal inddrage forskellige skoletyper og samtlige skolens klassetrin. Vi mener endvidere, at vore solide erfaringer med mange former for udviklings-arbejde, dokumentation, koordination og formidling kunne betragtes som et aktiv, som Under-visningsministeriet kunne gøre brug af på forskellige andre uddannelsesområder. Især fordi SPFs målgrupper for formidling har været mangfoldige og fordi Forsøgscentret har samarbejds-erfaringer, både med nogle af de lærere, konsulenter, centre for undervisningsmidler og videregående uddannelser, som Undervisningsministeriet har benyttet som primære samarbejdspartnere og med en lang række andre, dvs. enkeltpersoner, organisationer og virksomheder fra indland og udland, repræsenterende både den offentlige og private sektor samt det civile samfund.
SÃ¥ledes ville vi meget gerne, af hensyn til det, som vi tror, er et fælles ønske om kvalitets- og kompetenceudvikling samt innovation i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelser, tale med vores ministerium og hidtidige opdragsgivere for at identificere interessesammenfald og via samtale nÃ¥ ud over eventuelle interessemodsætninger. Vi anmoder derfor venligst om et møde, hvor vi kan kommunikere direkte med vores øverste politiske chef pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det, dig, undervisningsminister Bertel Haarder. Vi vil primært tale med dig om fremtidsmuligheder for stedet her, men selvfølgelig ogsÃ¥ om â€Forslag til lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.- 10.kl.â€, som den 9. november 2005 er skriftligt fremsat for Folketinget.
Med al respekt for Undervisningsministeriets embedsmænds forberedelse af lovforslaget
( Lovforslag nr.L 61) og trods det, at jeg finder det mere kvalificeret og begrundet end det tidligere fremsatte udkast, er jeg alvorligt bekymret, ikke blot for min skole, elever, forældre, lærere og alle SPFs samarbejdspartnere og brugere, men ogsÃ¥ for at Folketinget kommer til at træffe en uafvendelig beslutning pÃ¥ et utilstrækkeligt grundlag (dvs. manglende kendskab til SPFs samlede virke og potentiale) og dermed kommer til, som det populært udtrykkes â€at smide barnet ud med badevandet.†At ikke hele forsøgscentrets virke er bekendt, anes ved, at lovforslaget heller ikke i sin aktuelle udformning ser ud til at forholde sig til de dele af SPFs opgaver og aktiviteter, der jf. statut vedrører
- at skabe internationale kontakter og internationalt samarbejde
- at udgøre en koordineret del af det pædagogiske forsøgs- og udviklingsarbejde, der foregår på en række udviklings- og forskningsinstitutioner i Danmark
Mit håb er, at et møde, ansigt til ansigt, en fremvisning af nogle af SPFs aktiviteter samt efterfølgende en samtale om iagttagelser, indtryk, ideer, mål og fremtidsvisioner, kan give dig et meget bedre grundlag for at vurdere SPFs muligheder og begrænsninger og dermed et mere nuanceret beslutningsgrundlag. Jeg tror, at dit selvsyn, måske fulgt op med et besøg af uafhængige evaluatorer, kunne forstærke beslutningsgrundlaget yderligere.
Sagen er, at det simpelt hen, fra min synsvinkel, kunne se ud som om hastværk kan gÃ¥ hen at blive lastværk. Forsøger jeg at betragte min organisation og skole lidt ovenfra og se pÃ¥ et begrænset udsnit af forsøgscentrets aktuelle virke, kan jeg godt fÃ¥ øje pÃ¥ nødvendigheden af til stadighed at overveje, hvorvidt statsligt udviklingsarbejde i 8.-10.klasse fortsat er nødvendigt eller vigtigt for flere end de elever, forældre, lærere og samarbejdspartnere, der indgÃ¥r i det. Den feed back vi fÃ¥r fra kursister, gæster og samarbejdspartnere viser, at resultaterne af vort udviklingsarbejde er brugbart. SPFs formidlingstal viser fortsat, at mange er glade for, at der findes et sted, hvor det kan lade sig gøre at komme pÃ¥ besøg eller rekvirere gæstelærere, og som udmærker sig ved, at disse har troværdighed, fordi de selv har en daglig praksis med elever og løbende mÃ¥ evaluere og reflektere over denne, fordi de skal formidle om den og sÃ¥ledes til stadighed efteruddanne sig, individuelt og gruppevis.Â
Imidlertid er det mest unikke ved SPF den pædagogiske innovations- og iværksætterånd, der er en del af organisationskulturen og som kombineret med faglig dygtighed, ambitionsniveau, erhvervslivskontakt, engagement, vedholdenhed, projektledelseserfaringer, store tværsektoriale netværk samt nationale og internationale samarbejdspartnere, gør os anderledes end andre skoler. Hertil kommer, at den organisatoriske og medarbejderbårne, rådgivende, vejledende, administrative og koordinerende kapacitet og kompetence gør en forskel, der ikke lige kan eksporteres, hvis forsøgscentret nedlægges.
Ungdomsbyen trækker på erfaringer og ekspertise fra skolens lærere, der er pædagogiske konsulenter for samarbejdspartneres instruktører.
Det fremsatte lovforslag, beskriver en nedlæggelse af skolen, men besluttes det, som det nu fremstår, mister man ikke bare en statsskole for 8.- 10. kl. men hele SPF!!
Et godt alternativ kunne være at overveje forsøg og udvikling med eksempelvis
Min pointe er, at der er nok at tage fat pÃ¥, og SPF er god til ideudvikling og samarbejde. Lad os fÃ¥ muligheden for at prøve kræfter med nye opgaver!Â
Til slut vil jeg gerne genfremsætte min invitation til dig, Bertel Haarder, på skrift,
Det ville glæde ledelse og medarbejdere på Statens Pædagogiske Forsøgscenter at se undervisningsminister Bertel Haarder på et besøg, som kan programsættes efter ministerens ønsker.
Vi vil gerne præsentere nogle af SPFs nuværende aktiviteter og efterfølgende bede ministeren tale med ledelsen om, hvad der skulle til for at SPF fortsat kunne medvirke til at
- udvikle og perspektivere ideer til undervisning i …..????
- at afprøve ideerne i praksis
- at vurdere og formidle resultaterne af dette arbejde
- at bygge bro mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, erhvervs og samfundsliv
- at skabe internationale kontakter og internationalt samarbejde
- at udgøre en koordineret del af det pædagogiske forsøgs- og udviklingsarbejde, der foregår på en række udviklings- og forskningsinstitutioner i Danmark
Eller …. Måske skulle vi have en ny statut?
Da vi aldrig har haft mulighed for en egentlig samtale med vores nærmeste chef i
Undervisningsministeriet, vil vi gerne benytte lejligheden til at invitere ham også.
I hÃ¥b om velvillig behandlingÂ
Venlig hilsen
Marianne Munis, skoleleder
Skolen på Forsøgscentret den 11. november, 2005